رئیس‌جمهور قبرس: گفت‌وگو با ترکیه تنها در شرایط بدون تهدید و باج‌خواهی ممکن است

«نیکوس آناستازیادس» گفت تنها در شرایطی می‌توان برای حل اختلافات با ترکیه گفت‌وگو کرد که آنکارا تهدید و باج‌خواهی را کنار بگذارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «نیکوس آناستازیادس» رئیس‌جمهور قبرس، امروز گفت این کشور همیشه آماده است برای حل و فصل اختلافات خود با ترکیه گفت‌وگو کند، اما تنها شرط این گفت‌وگو‌ها آن است که طرف مقابل دست از تهدید و باج‌خواهی بردارد.

آناستازیادس پس از گفت‌وگو با «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در نیکوزیا به خبرنگاران گفت «من مجدداً تأکید می‌کنم که نیکوزیا همیشه آماده گفت‌وگوست، اما ... برای اینکه گفت‌وگو‌ها نتیجه‌بخش باشند، باید بر اساس قوانین بین المللی و بدون باج خواهی و تهدید باشند.»

رئیس جمهور قبرس همچنین از تصمیم نیروی دریایی ترکیه برای تمدید عملیات حفاری خود در سواحل قبرس، در حالی که اتحادیه اروپا در حال بررسی روش‌هایی است تا به «اقدامات غیرقانونی» آنکارا در مدیترانه شرقی پایان دهد، ابراز تاسف کرد.

تنش‌ها در مدیترانه شرقی از ماه‌ها پیش با جستجوی ترکیه برای اکتشاف نفت و گاز در آب‌هایی که قبرس و یونان ادعا می‌کنند مناطق اقتصادی انحصاری آنهاست، آغاز شده است. این تنش‌ها پس از آنکه آنکارا در ماه اوت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد کشتی «اوروک ریس» را برای حفاری به منطقه‌ای که یونان آن را فلات قاره خود می‌داند اعزام می‌کند، تشدید شد و آتن نیرو‌های نظامی خود را به حالت آماده باش درآورد.

در اوایل هفته جاری نیز نیروی دریایی ترکیه یک اطلاعیه دیگری منتشر کرد مبنی بر اینکه عملیات حفاری در سواحل قبرس تا ۱۲ اکتبر تمدید می‌شود.

جزیره قبرس چندین دهه است که به دو قسمت قبرس یونانی در جنوب و قبرس ترکیه‌ای در شمال که تنها از سوی آنکارا به رسمیت شناخته می‌شود، تقسیم شده است. با پیدا شدن منابع هیدروکربنی در ساحل جزیره قبرس در سال ۲۰۱۱ اختلافات یونان و ترکیه بر سر این جزیره عمیق‌تر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار