در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

سرمایه گذاری یک هزار و۶۴۰ میلیاردی بخش خصوصی در چابهار/ ورود تجهیزات جدید بندری تا ماه آینده

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: حضور بخش خصوصی در بندر چابهار پر رنگ بوده و تاکنون یک هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ عملکرد تخلیه و بارگیری مقدار یک میلیون چهارصد هزارتن کالا نسبت به مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است، گفت: از این میزان ۴۸ هزار تن کالا از طریق بندر چابهار صادرات انجام گرفته که نسبت به مشابه سال قبل صادرات بندر چابهار رشد ۳۷ برابری داشته است.

او با اشاره به اینکه بر اساس برنامه توسعه بندر چابهار (۵ فاز) فاز اول طرح توسعه با استحصال ۲۰۳ هکتار اراضی و ساخت اسکله به طول ۱۷۰۰ متر با آبخور ۱۶.۵ متر به اتمام رسیده و از سال ۹۶ به بهره برداری رسیده است، افزود: با بهره برداری فاز اول ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

مدیر کل بنادر و دریا نوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه فاز ۲ طرح توسعه با پیشرفت ۳۵ درصدی در حال ساخت است، گفت: این فاز بر اساس تقاضای بازار تکمیل و مورد بهره برداری خواهد رسید.

او یاد آور شد: بر اساس کارکرد تعریف شده برای بندر چابهار بخشی از ظرفیت ایجاد شده برای ترانزیت کالا و دسترسی کشور‌های همسایه به آب‌های آزاد در نظر گرفته شده است به طوری که از ابتدای بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در سال ۹۶ تاکنون بالغ بر ۱۷۰ هزارتن کالا ترانزیت شده است.

آقایی درباره حضور هند و فعالیت این کشور در بندر چابهار هم گفت: بین سازمان بنادر و دریانوردی و طرف هندی شرکت IPGL دو قراداد موسوم به کوتاه مدت و بلند مدت منعقد شده است که شرکت دولتی IPGL از طرف دولت هند عهده دار اجرای عملیات اپراتوری (تخلیه و بارگیری) فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی در قالب اجرای قرارداد اجاره کوتاه مدت و قرارداداصلی برای تجهیز و ارائه خدمات بندری به خطوط کشتی رانی و صاحبان کالا و کلیه کاربران بر اساس تعرفه‌های اعلام شده توسط ایران است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه شرکت LPGL از تاریخ ۴ دی ۱۳۹۷ فعالیت خود را در بندر شهید بهشتی بر اساس قرارداد کوتا مدت" اجاره و بهره برداری بخشی از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی" آغاز کرده و عملیات موضوع قرارداد درحال اجرا است، افزود: بر اساس قرارداد بلند مدت تجهیز و بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به استناد اظهار طرف هندی بخشی از خرید تجهیزات قطعی شده است و به تدریج از پاییز امسال وارد کشور خواهند شد.

آقایی ادامه داد: از ابتدای قرارداد اجاره کوتاه مدت تا کنون بیش از ۱.۴ میلیون تن انواع کالای فله و جنرال کارگو و بیش از ۹ هزار کانتینر از طریق بندر شهید بهشتی توسط IPGL تخلیه و بارگیری شده است.

مدیر کل بنادر و دریا نوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از سال ۹۶ از طریق بندر چابهار دو محموله گندم اهدایی هند به افغانستان ترانزیت شده است که محموله اول به میزان ۱۱۰ هزار تن توسط ۹ کشتی از هند بارگیری و در بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه و از طریق مرز زمینی افغانستان ترانزیت شده است.

آقایی تاکید کرد: محموله دوم به میزان ۷۵ هزارتن است و از این مقدار ۴۳ هزار تن توسط ۷ فروند کشتی در بندر چابهار تخلیه و در حال ترانزیت است.

او همچنین درباره حضور و نقش بخش خصوصی در بنادر سیستان و بلوچستان هم گفت: با بازاریابی‌های صورت گرفته در بندر چابهار ۱۸ قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه‌های احداث انبار، مخازن فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی گاز LPG, قیر، خدماتی مثل شست و شوی و ضد عفونی کامیون‌ها منعقد شده که کل مبلغ سرمایه گذاری یک هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان است.

مدیر کل بنادر و دریا نوردی سیستان و بلوچستان درباره میزان تجهیزات دریایی وبندری که تاکنون وارد بندر چابهار شده هم گفت: بعد از افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ۳۰ تجهیز استراتژیک وارد بندر چابهار شده است.

آقایی همچنین درباره خرید تجهیزات جدید هم گفت: خرید تجهیزات جدید استراتژیک دریایی از قبیل لایروب، یدکش و قایق‌های جستجو نجات توسط سازنده‌ای بزرگ اروپایی در حال ساخت است که به تدریج تکمیل و وارد کشور خواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار