خراسان رضوی بیشترین قنات را در کشور دارد

معاون مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با ۶ هزار و ۸۸۲ رشته قنات بیشترین تعداد کاریز را در کشور دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد قیصری منوچهری معاون مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این تعداد رشته قنات سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب دِبی آب دارد که این میزان معادل حدود ۱۰ درصد آب استحصالی از منابع آب زیرزمینی استان است.

او با بیان اینکه طول قنات‌های استان در مجموع ۱۳ هزار کیلومتر است افزود: قنات به عنوان منبع پایدار تامین آب و متعادل کننده سفره‌های آب زیرزمینی محسوب می‌شود و با توجه به بحرانی بودن دشت‌های استان فعالیت قنات‌ها حالت متعادل کننده دارد.

بیشتر بخوانید

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه تاکنون برای ۵۶ درصد قنات‌های استان عملیات احصا و مرمت انجام شده است، ادامه داد: اجرای این عملیات برای ۴۴ درصد دیگر از قنات‌های استان باقی مانده است.

قیصری منوچهری بیان کرد: اعتبار مصوب سال گذشته برای بخش قنات در استان که تا نیمه امسال باید جذب شود در بخش استانی بیش از ۳۱۶ میلیارد ریال بود که برای مرمت ۳۴۲ رشته قنات به طول ۸۶ کیلومتر هزینه شد.

او تصریح کرد: اعتبارات ملی مصوب در این زمینه نیز حدود ۱۲۰ میلیارد ریال بود که بیشتر از آن و حدود ۱۵۵ میلیارد ریال تاکنون تخصیص یافته که برای مرمت و احیای ۱۰۸ رشته قنات با طول ۶۰ کیلومتر هزینه شده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: این استان با ۱۶.۵ درصد قنات‌های کشور بیشترین تعداد قنات را در ایران دارد و قنات قصبه گناباد و مزینان داورزن به عنوان شاخص‌ترین قنات‌های این استان به شمار می‌روند.

انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.