مدیر کل محیط زیست شهردارى تهران:

حیات بر روی زمین وابسته به لایه ازن است

انصارى با بیان اینکه حیات بر روی زمین وابسته به لایه ازن است، گفت: تخریب لایه ازن آثار مخرب فراوانی دارد.

شینا انصارى مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به روز جهانى حفاظت از لایه ازن، اظهار کرد: حیات بر روی زمین وابسته به لایه ازن است، تخریب لایه ازن مسیر تابش مستقیم پرتو‌های فرابنفش خورشید به سطح زمین را باز می‌کند که این امر آثار مخرب فراوانی را به همراه دارد و انواع بیماری‌ها همچون سرطان پوست، آب مروارید، تحریک و تخریب سیستم ایمنی بدن، توقف رشد گیاهان و آثار نامطلوب بر روی جانوران را منجر می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۸۵ دانشمندان به صراحت اعلام کردند که در صورت تداوم این وضعیت، تا سال ۲۰۵۰، لایه ازن به‌طور‌کامل نابود می‌شود. این رخداد دنیا را بر آن داشت تا فکری به حال ترمیم و نگهداشت این سپر حفاظتی کند بطوریکه ۲۸ کشور در شهر وین اتریش گرد هم آمدند و با استناد به یافته‌های دانشمندان، مفاد معاهده‌ای را تدوین کردند که «کنوانسیون وین برای حفاظت از لایه ازن» نامیده شد.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار بیان کرد: همچنین در همین راستا سازمان ملل در سال ۱۹۸۷ توافق‌نامه‌ای به نام پروتکل مونترال تدوین کرد که در این توافق‌نامه تولید، فروش و استفاده CFC‌ها ممنوع شده است، همچنین پس از این توافق‌نامه اتحادیه اروپا نیز توافق‌نامه دیگری به مونترال افزود که علاوه بر ممنوعیت استفاده از CFC‌ها ترکیبات دیگر مخرب لایه ازن افزوده شدند.

انصاری تصریح کرد: خوشبختانه با گذشت سه دهه پایش و مطالعه محققان روی لایه ازن مشخص شده است که حفره بزرگ بالای قطب جنوب، اکنون در وضعیت مناسب‌تری قرار گرفته است و بررسی سال‌های اخیر دانشمندان بیانگر بهبود و ترمیم آهسته لایه ازن است. هرچند بصورت کامل این نگرانی برطرف نشده است. این امر در حقیقت حاصل همکاری فراگیر کشور‌های جهان و اقداماتی است که در چارچوب قواعد علمی و فنی پروتکل مونترال برای کاهش گاز‌های مخرب لایه ازن انجام شده است.

بیشتر بخوانید

حذف هیدر وکلر کربن گام بعدی در حفاظت از لایه ازن

با اين مديريت آب باید منتظر بلاهای بزرگتری باشیم


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار