ساخت و ساز در منطقه حسینی‌الهاشمی چالشی جدی برای شیراز

عضو شورای شهر شیراز ساخت و ساز در منطقه حسینی‌الهاشمی را یک چالش جدی برای این کلانشهر دانست و گفت: اگر چشم انداز بلندمدت داشتیم در کریدور هوایی شهرشیراز اینگونه جسورانه ساخت و ساز انجام نمی‌شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لیلا دودمان در نشست خبری با اشاره به آغاز طرح اعلام نرخ روزانه رسمی و صدور فاکتور در میدان میوه و تره بار شیراز برای اولین بار، گفت: از این پس کمیته نرخ گذاری در میدان میوه و تره بار تعطیل شده و نرخ روزانه میوه و تره بار بر اساس عرضه و تقاضا و به صورت نرخ رسمی اعلام می‌شود.

او با بیان اینکه طرح نرخ‌گذاری روزانه میوه و تره‌بار از ۲۴ شهریور آغاز شده و بعد از ۲ هفته، بازخورد‌ها بررسی و آسیب‌شناسی می‌شود، از اعمال ماده ۲۸ قانون نظام صنفی به عنوان ضمانت اجرایی طرح اعلام نرخ روزانه میوه و تره‌بار در شیراز، گفت: براساس قانون مغازه متخلفان از سه روز تا سه هفته پلمب خواهد شد.

عضو شورای شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه ضوابط معماری و شهرسازی در سطح شهر مناسب کودکان، معلولین و مادران باردار نیست، گفت: به دنبال ایجاد فضا و بستری هستیم تا سطح شهر مناسب برای تردد و برخورداری از خدمات مناسب برای کودکان و معلولان باشد.

دودمان از شکل‌گیری شورای شهر کودک و نوجوان در کلانشهر شیراز خبر داد و افزود: ظرف دو هفته آینده با هماهنگی سازمان آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی از بین شورا‌های دانش آموزی اعضای شورای شهر کودک انتخاب خواهند شد.

او همچنین به بازنگری طرح تفصیلی شهر شیراز اشاره و اضافه کرد: بسیاری از ضابطه‌ها، دارای ابهام بوده و در مقایسه با ضوابط معماری و قانونمداری فاصله دارد؛ در این طرح بیشترین تأکید بر مباحث عمرانی و حمل و نقلی بوده و کمتر به مسائل معماری توجه شده است.

عضو شورای شهر شیراز گفت: به همین دلیل شهر شیراز هر روز گسترش می‌یابد و به دلیل توجه نداشتن به برخی مباحث نظیر مسائل معماری، روز به روز نا ایمن‌تر و ناسازگار‌تر شده و با کم شدن تاب‌آوری، اجرای طرح پدافند غیر عامل در آن دچار مشکل خواهد شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز تاکید کرد: کارگروه بازنگری طرح تفصیلی توجه ویژه به معماری و شهرسازی در طراحی شهری و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است.

دودمان ساخت و ساز در منطقه حسینی‌الهاشمی واقع در دامنه ارتفاعات شمالغرب شیراز را یک چالش جدی برای این شهر دانست و گفت: اگر چشم انداز بلندمدت داشتیم در کریدور هوایی شهرشیراز اینگونه جسورانه ساخت و ساز انجام نمی‌شد.

او با تاکید بر اینکه غفلت از مباحث معماری و شهرسازی باید در یک جایی متوقف شود، خاطرنشان کرد: با شفاف سازی، قوانین بدون تفسیر و حذف امضا‌های طلایی می‌توان شهر را به سمت طراحی‌های پایدار و موزون هدایت کرد.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه امروز گزارش‌های مردمی در مورد ساخت و ساز‌های خلاف، نشان‌دهنده اهمیت شهرسازی برای شهروندان است، افزود: باید به دنبال مدلسازی اطلاعات ساختمان و ساز و افزایش کیفیت ساختمان‌ها و عمران‌ها به عنوان سرمایه ملی باشیم و در این راستا اتاق فکری در کمیسیون معماری و شهرسازی شکل گرفته تا بر اساس مدل سازی اطلاعات ساختمان و ساز هدایت این مبحث را دنبال کنند.

دودمان ادامه داد: در بحث مدیریت شهری کار کارشناسی انجام نمی‌شود و تصمیمات ناگهانی است، لذا باید شرایطی ایجاد شود تا اطلاعات کاملا جامع از شهر داشته باشیم و شهر را برای شهروند بسازیم نه درآمدزایی یا ذهن خودمان.

او همچنین بر لزوم تهیه برنامه‌های راهبردی و استراتژیک برای ایجاد شهر هوشمند تاکبد کرد و افزود: باید تمام منابع و امکانات را پای کار بیاوریم تا زندگی مردم روز به روز کیفی ترو خدمات رسانی مطلوب‌تر شود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز یادآور شد: تغییرات در کالبد شهر‌ها از یک‌سو در کنار تغییر و تحولات الگو‌های رفتاری زندگی مردم در شهر‌ها آنچنان با شتاب به وقوع می‌پیوندد که مدیریت شهری را ناچار به بازنگری قوانین و ضوابط خود در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و پرشتاب‌تر می‌کند.

دودمان افزود: این یک حقیقت است که همواره شهرداری به عنوان مهمترین نهاد خدمات‌رسان شهری یکی از نهاد‌های مورد شکایت و انتقاد مردم بوده که این گلایه و انتقاد از بدیهی‌ترین و پایین‌ترین حقوق عادی مردم شهر است، اما باید دید که ریشه یابی این نارضایتی نسبی در کجاست و یا به چه عواملی بستگی دارد باید به صورت جامع مورد بررسی قرار گیرد.

او بیان کرد: چنانچه از بررسی مسائل کلان و وقایعی، چون اقتصاد و درآمد مدیریت شهری و سیستم مدیریت جامع و یکپارچه شهری و یا بروکراسی‌های خسته کننده موجود در سیستم‌های اداری صرف نظر کنیم یکی از مهم‌ترین علت‌های نارضایتی مردم فاصله عمیق و معنادار میان قوانین مصوب شهری با اجرای آن است.

این عضو شورای شهر شیراز تاکید کرد: یک شکاف بین برنامه ریزی و طرح‌های شهری تا اجرای طرح‌های تفصیلی وجود دارد که می‌تواند ناشی از عواملی، چون عدم مطالعات جامع عمیق و کامل و توجه ناکافی به اسناد فرادست و تسلط کافی به وضع موجود از سمت طراحان مدیران و برنامه ریزان شهری و عدم وجود بانک‌های اطلاعاتی و شناسنامه‌های فنی و اطلاعات به روز از شهر و توجه بیش از اندازه طرح جامع و طرح تفصیلی به موضوع پهنه بندی در کاربری‌ها و تاکید بر حوزه سخت‌افزاری باشد.

دودمان گفت: بی‌توجهی به برنامه ریزی مشارکتی و تعاملی از دیگر سو در کنار عدم استقلال مشاورین و برنامه ریزان شهری آسیب‌های طرح‌های شهری در هنگام تهیه و برنامه ریزی و قبل از تصویب است. از سوی دیگر اتلاف زمانی شدید و بروکراسی‌های غیر ضروری دخالت‌های غیرکارشناسانه و جانبدارانه از جمله آسیب‌هایی است که در فرآیند تصویب طرح تفصیلی به آن وارد می‌شود.

او افزود: اعمال سلیقه شخصی مدیران و کارشناسان اجرایی عدم نظارت مشخص دقیق ضابطه‌مند و فنی بر اجرای قوانین عدم تطابق قوانین و طرح‌ها با وضع موجود در کنار مسائل اجتماعی و فرهنگی موجب ایجاد آسیب‌های اجرایی در طرح بازنگری تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز بیان کرد: پس از تصویب طرح تفصیلی مشاور نقش جهان پارس در اوایل دهه ۷۰ شمسی تاکید شدکه یک دهه پس ار تصویب طرح قوانین آن باید مورد بازنگری و آسیب‌شناسی قرار گیرد که تاخیر بیش از یک دهه در تهیه و ابلاغ اولین بازنگری در طرح تفصیلی باعث شد فارغ از نواقص ایجاد شده، هنگام ابلاغ و اجرا کارایی و قدرت لازم جهت تطبیق با شرایط موجود شهر را از دست داده باشد و این امر موجب شد تا مدیران شهری را برای حل این معضلات به اعمال سلیقه و تفسیر‌های شخصی یا تخلف، هدایت کند.

دودمان ادامه داد: تغییر و تحولات بسیار سریعی که از اواخر دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ در کالبد شهر ایجاد شده بود در کنار مجوز‌های منتج از استعلام و مشاوره موجب ابلاغ سریع طرح بازنگری شد، اما امروز ضرورت بازنگری و تغییر برخی از راهبرد‌ها براساس مقتضیات زمان وجود دارد.

دودمان، همچنین لزوم استفاده از آب‌های خاکستری برای آبیاری درختان را مورد تاکید قرار داد و گفت: با جداسازی آب‌های خاکستری و سیاه و استفاده از آب آن در فضای سبز آپارتمانی وشهری می‌توان شرایطی ایجاد کرد تا شیراز بار دیگر به شهر سبز تبدیل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.