مذاکرات گروه های تماس دولت افغانستان و طالبان هنوز نهایی نشده است

علیرغم گذشت یک هفته از مراسم آغاز مذاکرات صلح افغانستان در قطر، مذاکرات گروه‌‌های تماس دو طرف هنوز در مورد طرزالعمل و تقسیم اوقات مذاکرات صلح نهایی نشده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، علیرغم گذشت یک هفته از مراسم آغاز مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر، مذاکرات گروه‌‌های تماس دو طرف هنوز در مورد طرزالعمل و تقسیم اوقات مذاکرات صلح نهایی نشده است؛ با این حال، دو طرف می‌‌گویند که در مورد اکثر ماده‌‌های طرزالعمل توافق شده و بحث روی موارد اختلافی جریان دارد.

گفته می‌‌شود که حضور طرف سوم در مذاکرات و تاکید طالبان بر ادامه‌ مذاکرات بر اساس موافقتنامه آمریکا و طالبان که چند ماه قبل در دوحه به امضا رسید، نقاط اختلافی میان دو طرف است که هنوز روی آن به تفاهم نرسیده‌اند. اما دو طرف به صورت رسمی در مورد نقاط اختلافی که هنوز روی آن توافق نکرده‌اند، صحبت نمی‌‌کنند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان که در محل مذاکرات حضور دارد گفت: برای تدوین یک اصول و طرزالعمل مستحکم به وقت بیشتری نیاز است.

وی اظهار داشت: «تفاوت دیدگاه‌‌ها در دو طرف مذاکره ایجاب وقت بیشتر را برای بحث روی این سند بنیادی می‌کند تا به نقطه مشترک برسیم و سند مستحکم باشد تا بتواند جریان مذاکرات را به پیش ببرد.»

محمدنعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز گفت که امیدوار است روی اختلاف‌های باقیمانده میان دو طرف توافق صورت بگیرد و بعد از توافق روی طرزالعمل، بحث روی برنامه آغاز خواهد شد.

گفتنی است که هشت روز پیش (شنبه ۲۲ سنبله/ شهریور)، بعد از ختم مراسم افتتاحیه مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه، اعضای دو هیات دولت افغانستان و گروه طالبان برای اولین بار به‌صورت مستقیم پشت درهای بسته با هم صحبت کردند و در پایان این نشست که از آن به‌عنوان اولین نشست مستقیم میان دو هیات یاد می‌‌‌‌شود، دو طرف یک تیم ده نفری شامل پنج نفر از هر طرف را به‌عنوان گروه تماس برگزیدند تا در مورد اصول و تقسیم اوقات مذاکرات با هم گفتگو کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.