در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۷۱ تن کره درمسیر ترخیص است

سخنگوی گمرک گفت: میزان واردات کالای اساسی در سال ۹۸ برابر ۲۵ میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل ۵ میلیون تن افزایش داشته است همین موضوع منجر شده تاکنون کمبودی در بازار احساس نشود و اکنون آنچه در مسیر ترخیص قرار دارد حدود ۷۱ تن است.

سخنگوی گمرکسید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به میزان واردات کره امسال بیان کرد: میزان واردات کره در ۵ ماه نخست امسال حدود ۶ هزار و ۴۴ و به ارزش ۳۲ میلیون و ۶۷۰ هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته با کاهش واردات مواجه بوده ایم و امیدواریم این کاهش، با تولید داخلی جبران شود.

او با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کره، کاهش ورود این کالا به کشور را همراه داشت، گفت: تا زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ورود این کالا وجود داشت روند عادی و به شیوه سابق ادامه داشت، اما با تغییر محاسبه ارز برای تنها ۵ قلم کالا ۴۲۰۰ و تخصیص ارز نیمایی برای ورود دیگر کالا‌ها شاهد کاهش واردات این محصول نسبت به سال‌های قبل بوده ایم.

لطیفی تصریح کرد: با توجه به اینکه واردات کره در سال ۹۸ نسبت به سال قبل افزایش داشته، اکنون از ذخایر سال قبل خود برای تامین نیاز بازار استفاده می‌کنیم چرا که این محصول به زودی فاسد نمی‌شود.

کاهش ۸۵ درصدی واردات کره

سخنگوی گمرک بیان کرد: روند واردات این محصول تا اردیبهشت ماه به صورت عادی بود اما بعد از آن کاهش ۸۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خود را به همراه داشته است، میزان واردات کالای اساسی در سال ۹۸ برابر ۲۵ میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل ۵ میلیون تن افزایش داشته است که کره هم جزو دسته آن‌ها بوده، همین موضوع سبب شده تاکنون کمبودی در بازار احساس نشود و اکنون آنچه در مسیر ترخیص قرار دارد حدود ۷۱ تن است.

او با اشاره به سیاست‌های آتی دولت در زمینه تامین کره داخلی تصریح کرد: اکنون سیاست کشور بر این است تا علاوه بر تنظیم بازار به سمتی پیش رود که کالا‌های مورد نیاز را بر پایه اقتصاد مقاومتی از طریق توان داخلی تولید شوند و بدنه تولید کشور نیاز داخل را تامین کند.

لطیفی اذعان داشت: قیمت کره وارداتی با احتساب ارز ۴۲۰۰ حدود ۲۲ هزار تومان می‌شد، اما اکنون با تغییر تخصیص ارز نیمایی به جای دولتی کیلویی ۱۳۰ هزار تومان محاسبه می‌شود پس منطقی است از چربی شیر مازاد کشور برای تولید بیشتر کره و با قیمت معقول‌تر استفاده کنیم.

تخصیص ارز نیمایی به واردات کره افزایش تولید داخل را به همراه دارد

سخنگوی گمرک با بیان اینکه امیدواریم از این پس بازار داخل را کره ایرانی پر کند، گفت: در گذشته به دلیل قیمت پایین کره وارداتی، تولید کننده‌های داخلی توان رقابت با آن را نداشتند، اما اکنون با فرصتی مهیا شده تا با رقم کمتری به جای تبدیل شیر مازاد به شیر خشک صنعتی و صادرات آن، در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار گیرد و محصولات ایرانی جایگزین محصولات پیشین در فروشگاه‌ها و سبد خانوار‌ها شوند.

او در پایان با اشاره به تصمیمات اخیر ستاد تنظیم بازار بیان کرد: وقتی به این نتیجه رسیدند که تنها به واردات ۵ قلم کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یابد یعنی باید ظرفیت داخلی افزایش پیدا کند و پیام کلی این جلسه منتج به الویت ظرفیت داخل، اصلاح روند واردات و مصرف ارز بوده است و به واسطه همین تصمیمات است که شاهد افزایش تولید خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار