عضو اتاق بازرگانی فارس:

بنگاه‌های اقتصادی باید نسبت به مسائل اخلاقی حساس باشند

عضو اتاق بازرگانی فارس گفت: در شرایطی که اقتصاد وضعیت مناسبی ندارد و فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها در شرایط سختی قرار دارند، باید مسائل اخلاقی در حوزه کسب و کار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون اخلاق کسب و کار اتاق بازرگانی فارس در جلسه کمیسیون اخلاق کسب و کار که به صورت وبینار برگزار شد، گفت: در شرایطی که اقتصاد وضعیت مناسبی ندارد و فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها در شرایط سختی قرار دارند، باید مسایل اخلاقی در حوزه کسب و کار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

صلاح الدین ایزدفر بیان کرد: اخلاق در کسب و کار در همه دوران‌ها یه عنوان یک مسأله مهم مطرح بوده و شواهد گواه این است که رعایت اصول اخلاقی در فعالان و یا بنگاه‌های اقتصادی با عملکرد و مسایل مالی شرکت‌ها ارتباط مستقیم و مثبت دارد.

او افزود: یکی از اهداف ما در کمیسیون اخلاق کسب و کار توجه، توسعه و بسط فرهنگ مهربانی و روابط انسانی توام با محبت بین عوامل کار و تولید است.

ایزدفر با تاکید بر اینکه بنگاه‌های اقتصادی باید نسبت به تضمین‌های اخلاقی با دقت‌تر باشند، اظهارداشت: امروزه ارزش‌های اخلاقی و مسئولیت اجتماعی از شاخص‌های مهم در دنیای کسب و کار است که بنگاه‌های اقتصادی در یک رقابت سالم تلاش می‌کنند با پایبندی و رعایت اصول اخلاقی، کالای خود را به جامعه ارائه و پایداری در بازار و مشتری مداری را به منصه ظهور برسانند.

او اضافه کرد: اخلاق مداری و اخلاق کسب و کار یک روند بالا به پایین از مدیریت آغاز می‌شوند که اخلاقیات و حکمرانی مناسب سازمانی می‌تواند به موفقیت در کسب و کار منجر شود.

در ادامه این جلسه فرشاد زارع عضو اتاق بازرگانی فارس و کارشناس مالکیت فکری به ارائه مطلب با عنوان " اخلاق، فرآیند ثبت و قوانین حقوق مالکیت فکری (برند یا نشان تجاری، اختراعات، طرح صنعتی) "پرداخت.

او گفت: کسب و کار‌ها به دو بخش خدمات محور و محصول محور تقسیم می‌شوند که کسب و کار‌های محصول محور می‌توانند از قوانین حقوق مالکیت فکری بهره‌مند شوند و انحصار خود را حفظ کنند و به صورت اختراع، طرح صنعتی یا نشان تجاری ثبت شوند.

زارع افزود: اگر محصولی دارای نوآوری و گام ابتکاری باشد، می‌توان برای ثبت آن اقدام کرد و این درحالی است که طرح صنعتی مربوط به ظاهر و زیبایی محصول است و نشان تجاری یا برند باعث می‌شود خدمت یا محصول از سایر رقبا متمایز شود.

او بیان کرد: برای ثبت برند مجوز نشاندهنده فعالیت باید ارائه شود که با داشتن مجوز تاسیس و کارت عضویت اتاق بازرگانی میتوان حداکثر سه برند را ثبت نمود و ثبت تعداد بیشتر نیازمند کارت بازرگانی یا پروانه بهره برداری است که هدف این امر جلوگیری از دلالی در ثبت برند بوده است.

زارع اظهارداشت: گاهی در ثبت برند اصول اخلاقی رعایت نمی‌شود و قوانین و مقررات زیر پا گذاشته می‌شود جهت ثبت برند متقاضی باید اظهارنامه ارائه دهد و این اظهارنامه در روزنامه رسمی آگهی شود.

او اضافه کرد: عنوان برند بهتر است به گونه‌ای انتخاب شود که مشابهتی با عنوان سایر برند‌ها نداشته باشد و اگر کسی که برندی ثبت کرده باشد و فرد دیگری وارد حیطه انحصاری برند او شده باشد می‌تواند اعتراض کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار