تزریق واکسن آنفلوآنزا با اولویت گروه‌های پرخطر

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از تزریق واکسن آنفلوآنزا با اولویت گروه‌های درجه یک و پرخطر خبرداد.

شایسته مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا با گروه‌های درجه یک پرخطر است که به صورت رایگان توسط معاونت بهداشتی در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

او افزود: تزریق این واکسن فقط برای گروه‌های اولویت دار و در معرض خطر توصیه می‌شود.

شایسته بیان کرد: کادر بهداشتی، درمانی، خدماتی، اداری و شاغل در بیمارستان‌ها کارکنان اورژانس، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست که در قسمت‌های مرتبط با پرندگان فعالیت می‌کنند در اولویت اول دریافت این واکسن به صورت رایگان هستند.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: افراد و گروه‌های دارای بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای از جمله آسم، هپاتیت، دیابت و گروه‌های سنی ۶ ماه تا ۱۸ سال که تحت درمان طولانی بودند و همچنین بیماران ایدزی و افراد مبتلا به چاقی مفرط در اولویت دوم تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند.

او افزود: زنانی که در فصل شیوع آنفلوآنزا باردار هستند در معرض جدی قرار دارند و پرخطر محسوب می‌شوند همچنین زنان تا ۲ هفته پس از زایمان، جانبازان و ایثارگران نیز مشمول این توصیه می‌شوند.


بیشتر بخوانید


شایسته در ادامه گفت: این افراد واکسن را از طریق بخش خصوصی و با نسخه پزشک به صورت آزاد می‌توانند دریافت کنند.

اوایل تا واسط مهر بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا

شایسته مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با توجه به اینکه ۲ هفته پس از تزریق واکسن ایمنی لازم ایجاد می‌شود بهترین زمان تزریق واکسن در کشور اوایل تا اواسط مهرماه است.

او افزود: عوارض واکسن آنفلوآنزا بسیار اندک بوده و در حد تب مختصر، سوزش، قرمزی دست و درد در محل تزریق بوده است.

شایسته افزود: افراد دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک شدید نظیر آنلافیلکسی به واکسن یا هر یک از اجزای واکسن، افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ، افراد دارای سابقه بیماری گیلن باره در طی ۶ هفته پس از دریافت واکسن آنفلوآنزای قبلی و افراد دارای بیماری حاد متوسط با تب یا بدون تب نباید واکسن را تزریق کنند.

مدیرگروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ادامه گفت: همچنین افرادی که از بیماری کرونا بهبود یافتند نیازی به تزریق این واکسن بدون صلاح دید پزشک راندارند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار