در تیتر امشب مطرح شد؛

جزئیات مصوبات کارگروه رفع موانع جهش تولید/ مقررات‌زدایی، لازمه بهبود فضای کسب و کار

مقررات‌زدایی از مصوبات کارگروه رفع موانع جهش تولید است که در صورت اجرا، فضای کسب و کار را بهبود می‌بخشد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فیروزی رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص مصوبات جدید کارگروه رفع موانع جهش تولید تصریح کرد: مبحث مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزها از مصوبات امروز کارگروه رفع موانع جهش تولید بود . مجوزها معضل بزرگ در بهبود محیط کسب و کار به شمار می روند. طبق مصوبات امروز بخش اعظمی از  صدور مجوزها  تسهیل می شود  و هر دستگاه اجرایی تنها طی ۲ هفته باید پاسخ درخواست مجوز را  به طور شفاف، مستدل  و مبتنی بر قانون اعلام کند.

او ادامه داد: همچنین در خصوص مجوزهای مربوط به محیط زیست، امنیت و مسائل بهداشتی که باید در مراحل بیشتری بررسی شوند هم پاسخ دستگاه مربوطه باید شفاف ، مستدل و  مبتنی بر قانون باشد.

فیروزی بیان کرد: بحث دوم مصوبات امروز کارگروه، مربوط به  مبحث مقررات زایی  می شود. در کل دنیا به ازای هر یک مقرره باید ۲ مقرره از قانون خارج شود. باید به سمتی برویم که قوانین زائد در کشور به وجود نیاید.

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد تاکید کرد: ضمانت اجرای مصوبات کارگروه رفع موانع جهش تولید، تغییر ادبیات مجوز دهی است. باید ادبیات ما نسبت به مقررات دهی عوض شود و مقرره گذاری برای دستگاه های مختلف هزینه دار شود تا هر دستگاهی به راحتی نتواند ایجاد مقررات زائد کند.

مقررات زدایی در اجرا موفق نبوده است

سلاح ورزی نائب رئیس اتاق ایران در این خصوص تصریح کرد: درباره مقررات زدایی تصمیمات  خوب و متعددی تاکنون در کارگروه های مختلف گرفته شده اما در مرحله اجرا با موفقیت مواجه نبوده است.

او ادامه داد: این تصمیمات بیشتر  منجر به در نظر گرفتن تسهیلات برای بخش تولید شده است که در مرحله اجرا با مشکلات بانکی مواجه می شود.

این مقام مسئول گفت: در شرایط تحریم که کشور به صادرات و واردات نیاز دارد قوانین زائد مانع کار فعالان اقتصادی می‌شود.

سلاح ورزی بیان کرد: کارگروه رفع موانع جهش تولید با دستور مقام معظم  رهبری تشکیل شده است و نمایندگانی از دستگاه های دیگر هم در این کارگروه حضور دارند. این کارگروه در قدم اول به جای توجه به تامین مالی به معضل اصلی بخش تولید که  فضای کسب وکار است پرداخته که می توان به آن امیدوار بود .

او افزود: ۱۴ تصمیم  امروز این کارگروه اگر به تصویب نهایی برسد و اجرایی شود، می تواند به بهبود فضای کسب و کار و کاهش مقررات زائد کمک کند.

پیگیری اجرای مصوبات کارگروه رفع موانع جهش تولید با کمک قوه قضاییه

در ادامه برنامه زالی دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به انتقاد بخش خصوصی از روند صدور مجوزها  و مقررات زدایی گفت: باید اعتماد بخش خصوصی را در این زمینه جلب کنیم.  ۱۲ وزیر و روسای سازمان های دولتی عضو کارگروه رفع موانع جهش تولید هستند و اجرای مصوبات این کارگروه برای همه دستگاه ها الزامی است.

او تاکید کرد: با کمکی که از دادستانی کل کشور و قوه قضاییه گرفتیم، اجرای درست مصوبات ستاد را پیگیری می کنیم اما در این حوزه ترک فعل هایی از سوی دستگاه های اجرایی انجام می شود و تلاش ما این است تا اجرای مصوبات را به طور کامل پیگیری کنیم.

زالی در خصوص دلایل اجرای ناقص مصوبات بیان کرد: برخی دستگاه ها بخشی نگری دارند. خط قرمز ما تولید یک واحد تولیدی است و در سالی که جهش تولید نام گرفته است باید مصوبات تسهیل تولید اجرا شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار