میدان دفاع از وطن، فاصله بین خاک تا افلاک / زندگی در میان حصر واقعی

در دوران دفاع مقدس، دلیر مردان و شیر زنان ایرانی برای رسیدن به افلاک، میدان نبرد و دفاع از وطن را برگزیده بودند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، رژیم بعث عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با آغاز جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران اشغال سریع بخش‌هایی از خاک کشور ایران از جمله خرمشهر و آبادان را در دستور کار خود قرار داد، ارتش صدام به سرعت با عبور از  مرز، خود را به خرمشهر رساندند که با مقاومت نیروهای مردمی، سپاه و نیروهای ارتش رو به رو شدند.

عملیات ثامن الائمه نیز یکی از عملیات های غرورآفرین رزمندگان ایرانی بود که با هدف شکست حصر آبادان در پنجم مهرماه سال ۱۳۶۰ با فرمان تاریخی امام راحل (ره) اجرا شد، این عملیات نقطه عطفی در تاریخ ۸ سال دفاع مقدس به شمار می آید که برای پیروزی های بعدی رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی سرآغازی مهم بود.

میدان دفاع ازوطن ، فاصله ی بین خاک تا افلاک

جریان زندگی در آبادان، رمز پیروزی و موفقیت رزمندگان

بنادری فرمانده سابق دوران دفاع مقدس، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان، آن روزهای  جنگ و محاصره آبادان را اینگونه روایت می کند: "هتل کیوان آبادان در نزدیکی مرز ایران و عراق قرار گرفته است، حداکثر ۵۰۰ الی ۷۰۰ متر با مرز فاصله دارد در زمان محاصره این هتل به محل اسکان بسیاری از خانواده ها تبدیل شده بود و بنده به همراه خانواده ام در طبقه دوم این هتل ساکن بودیم و چندین بار این ساختمان مورد اصابت خمپاره های دشمن بعثی قرار گرفت.

همچنین این هتل نزدیک بیمارستان شرکت نفت قرار داشت که چندین نوبت نیز بیمارستان بمباران شد، یکی از بمب  ها درپارک  فضای سبز بین هتل کیوان و بیمارستان عمل نکرد و در زمین فرو رفت، در آن دوران زندگی تعطیل نشد و  بازار آبادان تقریباً تعطیل نمی شد و به فعالیت خودش ادامه می داد.

عشایر غیور نیز در مرز نزدیک با دشمن مبارزه می کردند و فعالیت کشت و زراعت را در آن دوران محاصره انجام می دادند و این عشایر بودند که در طول این ۸ سال اجازه ندادند حتی یک نفر از عوامل بعثی از مرز عبور کند.  علی‌رغم این گلوله باران ها زندگی در آبادان از بین نرفت و این یکی از رمزهای پیروزی ، موفقیت و صبر ما درطول  ۳۴۵ روز محاصره بود."

میدان دفاع ازوطن ، فاصله ی بین خاک تا افلاک

زندگی زیر آتش

ارشدی رزمنده دفاع مقدس درخصوص پایداری مردم در دوران سخت محاصره آبادان به دست دشمن بعثی گفت: در دوران محاصره شهر آبادان اگر شهر توسط مردم تخلیه می شد، شهر سقوط می‌کرد. اما حضور مردم و آیت الله جمی نماینده حضرت امام در آبادان به عنوان محور مقاومت باعث شد که مردم همچنان در شهر بمانند و حول این روحانی مجاهد زندگی کنند و این باعث شد که مردم جسارت کنند و زیر آتش زندگی خود را ادامه دهند.

این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: خیلی از جوانان با دیدن طولانی تر شدن جنگ تصمیم به ازدواج گرفتند، بنده بعد از آنکه شهید کیانی را در خواب دیدم و با او صحبت کردم  تصمیم گرفتم با همسر این شهید ازدواج کنم و زندگی خودمان را  درآن روزهای پر  تلاطم ، مبارزه و بمباران  آغاز کردیم. در آن دوران  احساس می کردیم رضایت خداوند در  زندگی ما وجود دارد زیرا که به وظیفه انقلابی  خودمان در آن شرایط خاص عمل کرده بودیم.

تجلی روح ایثار و مقاومت درجان شیرزنان ایرانی

خانم اشتری همسر سابق شهید کیانی و همسر کنونی آقای ارشدی رزمنده دوران دفاع مقدس از حضور فعال و موثرش در دوران دفاع مقدس می گوید و زندگی پر تلاطم خود را اینگونه روایت می کند.

او گفت: با سردار سرتیپ حسین علی کیانی ازدواج کردم که بعد از ۸ ماه در عملیات بیت‌المقدس به شهادت رسیدند و چهارماه بعد از شهادت ایشان فرزندمان  به دنیا آمد.

میدان دفاع ازوطن ، فاصله ی بین خاک تا افلاک

خانم اشتری افزود: ۱۶ ساله بودم که به آبادان آمدم و جنگ شروع شد و در آن  شرایط سخت جنگی در آبادان ماندم و در لباس امدادگری به این مردم و به  وطنم خدمت کردم  همچنین به کمک مجروحین شتافتم.

او ادامه داد: در  زمان محاصره نشریه دانش آموز در انجمن اسلامی معلمان آبادان و نشریه سرباز جهادسازندگی که منتشر میشد در تهیه مطالب و توزیع آن همکاری می‌کردم.

این همسر رزمنده دوران دفاع مقدس بیان کرد: راه اندازی فروشگاه لوازم خانگی برای افرادی که قصد تشکیل خانواده را داشتند توسط یک نفر از همشهریان آبادانی، یک نکته جالب و قابل توجهی در آن دوران محاصره شهر آبادان و دفاع مقدس بود.

میدان دفاع ازوطن ، فاصله ی بین خاک تا افلاک

او در خصوص تصمیمش برای ازدواج مجدد گفت: پس از گذشت یکسال از شهادت همسرم، با رزمنده‌ای که هم‌پای همسرم در جبهه‌ها بود ازدواج کردم. رزمنده ای که در عملیات ها به طور ممتد حضور داشت و می دانستم که جایگاه شهید را باید کسی از همان رزمنده‌ها پر کند و این تصمیم من برای تربیت بهتر فرزندم بود که با یک رزمنده مانند پدرش تربیتش را بر عهده بگیریم و طبق آرمانهای انقلاب  بتوانیم فرزندم را پرورش دهیم.

۸ سال دفاع جانانه از کیان اسلامی در برابر دشمن تا دندان مسلح سرشار از صحنه های شگفت آور ایثار و فداکاری جوانان، پدران، مادران، همه اقشار و طوائف و اقوام ایرانی در کنار یکدیگر بود. همچنین دفاع مقدس ثابت کرد که  می توان  با اتکا به جوانان مومن و انقلابی از مشکلات عبور کرد، اینک نیز با اتحاد، همدلی و پایبند بودن به آرمان های انقلاب می توان در مقابل تمامی دشمنان این سرزمین ایستاد، زیرا که این استقلال، آزادی و تمامیت ارضی را مرهون این شهدای والا مقام انقلاب هستیم.

گزارش از کوثر معیبد نژاد

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.