اتحادیه اروپا: ریاست جمهوری لوکاشنکو را به رسمیت نمی‌شناسیم

اتحادیه اروپا اعلام کرد ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو در بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا نیز به پیروی از آمریکا امروز پنجشنبه اعلام کرد که ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسد.

اتحادیه اروپا مدعی شد الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور قانونی بلاروس نیست و سوگند ناگهانی او در روز چهارشنبه، درست بر خلاف اراده ملت بود.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به مراسم تحلیف لوکاشنکو که روز گذشته برگزار شد، اعلام کردند: آنچه تحلیف نامیده شد و نیز حکم جدید ادعا شده از سوی الکساندر لوکاشنکو فاقد هرگونه مشروعیت دموکراتیک است.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: این تحلیف به شکل مستقیم با خواسته بخش بزرگی از مردم بلاروس در تناقض است؛ همچنانکه این مسأله از زمان انتخابات در شماری از اعتراضات بی سابقه و صلح آمیز بیان شده و تنها به عمیق شدن بحران سیاسی در این کشور منجر می‌شود.

گفتنی است پیشتر نیز آمریکا از پذیرش الکساندر لوکاشنکو به عنوان رئیس جمهور قانونی بلاروس امتناع کرده بود. بر این اساس، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن لوکاشنکو را به عنوان رئیس جمهور منتخب و قانونی بلاروس به رسمیت نمی‌شناسد.
پیش‌تر سرویس اطلاعات خارجی روسیه از «نقش کلیدی» آمریکا در وقایع بلاروس و ناآرامی‌های اخیر در این کشور پرده برداشت.

در بیانیه سرویس اطلاعات خارجی روسیه آمده است: ایالات متحده حدود ۲۰ میلیون دلار برای ایجاد ناآرامی و اعتراض در بلاروس طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ از طریق سازمان‌های غیردولتی هزینه کرده و حمایت خود را از نیرو‌های ضد دولتی این کشور از آغاز ناآرامی‌ها افزایش داده است.

حدود یک ماه است که اعتراضات در بلاروس به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در جریان است. انتخابات در این کشور ۹ اوت برگزار شد و در آن الکساندر لوکاشنکو با ۸۰ درصد آرا پیروز اعلام شد. اما عده‌ای به ویژه «سوتلانا تیخانوفسکیا»، رقیب اصلی لوکاشنکو و سران مخالفان این نتیجه را نپذیرفتند و اعلام کردند در این انتخابات تقلب گسترده صورت گرفته است. بلافاصله کشور‌های غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا نیز صحت انتخابات بلاروس را زیر سوال بردند و آن را متقلبانه اعلام کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
بدرک مگه ما ریاست شمارو به رسمیت میشناسیم؟ یه مشت دزد و غارتگر و استعمارگر دیروز شدن دایعه دار آزادی امروز
آخرین اخبار