نرخ ارز و طلا همچنان بر مدار افزایش قیمت؛ علت اُفت شاخص کل بورس چیست؟

در اولین هفته مهر ۹۹ نرخ ارز و سکه افزایش چشمگیری داشت اما بازار سرمایه نیز همچنان با اُفت شاخص همراه بود.

علت افزایش نرخ ارز مشخص شد / آیا قیمت طلا و سکه کاهش میابد؟/  سهامداران برای فروش سهام خود عجله نکنند/ بازار سرمایه همچنان بر مدار استراحت

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین هفته مهر ۹۹شاهد افزایش شدید قیمت ارز و سکه در بازار بوده ایم به طوری که نرخ ارز و سکه کانال قیمتی جدیدی را تجربه کردنند اما بازار سرمایه نیز برخلاف بازار های مالی دیگر در نخستین روز هفته با اُفت شدید شاخص کل مواجه بود به طوری که شاهد قرمز پوش شدن همه نمادهای بازار سرمایه بوده ایم که  این روند در روزهای بعد ادامه نداشت و در آخرین روز هفته شاخص کل بورس رشد مثبتی را تجربه کرد.

سکه  روند افزایشی دارد

در اولین هفته مهر ۹۹ نرخ طلا و سکه نیز همسو با بازار ارز روند صعودی داشت به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید از مبلغ ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان به قیمت ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز از قیمت یک میلیون و ۲۰۳ هزار تومان به  نرخ  یک میلیون و ۲۴۶ هزار تومان افزایش یافت.

دلار و یورو وارد کانال قیمتی جدیدی شدند 

در نخستین هفته مهر ۹۹ قیمت دلار از ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان به مبلغ ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که این رقم بیانگر افزایش یک هزار و ۵۰ تومانی نرخ  دلار است همچنین یورو نیز با افزایش ۹۰۰ تومانی از قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۲ هزار ۴۰۰ تومان رسید.

چند نرخی بودن نرخ ارز علت اصلی نوسان قیمت دلار است

علی اصغر سمیعی رئیس اسبق کانون صرافان ایران در گفت وگو با خبرنگارنبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:  افزایش قیمت ارز در کشور  دلیل مشخصی دارد و آن هم تفاوت نرخ تورم ، بهره و بیکاری در کشور ما و کشورهای حوزه دلار است.

سمیعی در باره نوسانات ناگهانی قیمت ارز گفت : مدیریت نادرست در بازار ارز و وجود نرخ های مختلف علت اصلی نوسانات ناگهانی نرخ ارز است البته اختلاف میان قیمت ارز تزریقی از طرف بانک مرکزی و نرخ بازار تاثیر بسزایی بر قیمت آن دارد.

او بیان کرد: در حقیقت علت حرکت ناگهانی رو به بالای قیمت ارز ، نگه داشتن فنر قیمت  به میزانی پایین تر از نرخ واقعی است که باعث جمع شدن انرژی قیمت می‌شود و زمانی که این انرژی از فنر خارج می شود باعث ایجاد حباب در قیمت می شود که میزان آن به شدت و مدت فشرده نگه داشتن فنر و انرژی ذخیره شده دارد.

رئیس اسبق کانون صرافان ایران  تصریح کرد: زمانی که حباب قیمتی در بازار ارز ایجاد شود باید آن را مدیریت کرد  که در غیر اینصورت به شرایط موجود در بازار واگذار می شود چراکه با وجود دخالت سوداگران و سود جویان و با ایجاد نوسان و تلاطم به  وجود آمده در بازار این حباب قیمتی چندین بار پر و خالی  می‌شود، به بیان دیگر در روز‌های مختلف قیمت‌ها با نوسانات ۵ تا ۱۰ درصدی مواجه می‌شوند که این تغییرات برای افراد سوداگر سود آور است، اما برای مردم عادی بسیار خسارت بار خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

سکه بخریم یا سهام بورس؟/ علت گرانی طلا و ارز مشخص شد


سمیعی در باره نرخ واقعی  ارز بیان کرد: قیمت  واقعی  ارز با وجود  چند نرخ در بازار قابل برآورد منطقی نیست ، اما اگر نرخ های مختلف کنار گذاشته شود و سیستم تک نرخی ارز از طرف مسئولان اقتصادی پذیرفته شود نرخ دلار به قیمت واقعی خود نزدیک می شود و چه بسا کاهش می یابد.

او تصریح کرد: اگر تفاوت معنی داری در نرخ های تورم ، بهره و بیکاری بین کشور ما و کشورهای حوزه دلار ادامه داشته باشد ، قیمت‌ها رو به افزایش خواهد بود و همچنین  بالا رفتن قیمت‌ها اگر حساب شده و طبق برنامه و تصمیم و نظارت بانک مرکزی و با شیب ملایم انجام شود ،که باعث ایجاد تلاطم و نوسان بیش از یک تا دو درصد در روز در بازار نباشد بسیار ماکانیسم مناسبی است اما آنچه که برای بازار ارز سبب ایجاد تلاطم و نوسان در قیمت می شود چند نرخی و رانتی و دستوری بودن قیمت‌ها  است که  باعث ایجاد نوسانات ۵ تا ۱۰ درصدی  در بازار می شود. 

چرا قیمت سکه افزایش یافت؟

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم  اتحادیه طلا و جواهر  در گفت و گو با خبرنگار  نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   گفت: اونس جهانی طلا در اولین هفته مهر ۹۹ حدود ۱۰۰ دلار کاهش قیمت داشته است که با کاهش اونس  طلا نرخ  سکه نیز  باید روند نزولی داشته باشد، اما ۲ عامل بسیار مهم سبب شد که قیمت آن در این هفته با روند صعودی همراه  باشد.

او افزود: افزایش نرخ دلار و میزان  تقاضا در بازار را می توان از عوامل تاثیرگذار در افزایش نرخ ارز دانست که   در اولین هفته مهر ۹۹ شاهد افزایش ۲ هزار و ۱۵۰ تومانی نرخ دلار در بازار آزاد بوده ایم  بنابراین با افزایش قیمت ارز، تقاضا نیز در بازار افزایش یافت که به دنبال آن در قیمت سکه  حباب ایجاد شد.

کشتی آرای  تصریح کرد: در این هفته قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم با ۳۰۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید هم چنین هر قطعه سکه طرح جدید با افزایش ۵۳۰ هزار تومانی به نرخ ۱۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان داد و ستد شد.

او اظهار کرد: نیم سکه به قیمت ۷ میلیون تومان رسید که این رقم بیانگر افزایش ۲۵۰ هزار تومانی آن در اولین هفته مهر ۹۹  است. ربع سکه نیز ۲۰۰ هزار تومان گران شد و به مبلغ ۴ میلیون تومان به فروش ‌رسید همچنین قیمت سکه یک گرمی نیز  ۱۰۰ هزار  تومان افزایش یافت.

قیمت هر مثقال طلای آب شده نیز با ۵۶۰ هزار تومان افزایش به قیمت ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افزایش ۳۰ هزار تومانی به یک  میلیون و ۲۴۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

افزایش تقاضا در بازار سبب ایجاد حباب قیمتی در قیمت سکه شده است  که این حباب در حال حاضر با افزایش   نسبت به هفته گذشته  به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

روند قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده قابل پیش بینی نیست چراکه تحولات سیاسی و اقتصادی  با سرعت زیادی  پیش می‌رود و نمی‌توان نظر قطعی برای آن ارائه کرد، اما پیش بینی می‌شود قیمت جهانی طلا با  افزایش یا  کاهش شدید همراه نباشد.

بازار سرمایه در فاز استراحت به سر می برد

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار  نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در باره وضعیت بازار سرمایه در اولین هفته مهر ۹۹گفت: روزهای پایانی فصل تابستان مصادف با آغاز هفته بود که به صورت سنتی در انتهای شهریور کارگزاری ها  اعتبار کمتری اختصاص می دهند و شرکت های سرمایه گذاری در انتهای سال مالیشان بیشتر تمایل به شناسایی سود دارند.

او افزود: در روزهای ابتدایی هفته شاهد اُفت شدید شاخص کل بورس بوده ایم اما در آخرین روز معاملات روند بازار تغییر کرد و شاخص کل با رشد مواجه بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به طور کلی بازار سرمایه در فاز استراحت و اصلاح قیمت است و این روند در روزهای آینده  ادامه دارد.

دارابی اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار در مرحله اصلاح قیمت است قضاوت برای روند صعودی شاخص زود است اما  در روزهای آینده روند نزولی و صعودی را در شاخص کل تجربه خواهیم کرد.

او گفت: زمانی که  قیمت سهام ها کاهش می یابد زمان خوبی برای خرید آن است که معمولا افرادی که در بازار سرمایه حرفه ای هستند این وقت را فرصت می دانند و آن را شناسایی می کنند اما افرادی که تجربه کمی در بازار دارد عجله نکنند تا بازار به دوران رشد خود باز گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۸:۵۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
سلام. علت، روانیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
آهاي مسئولين دولت چرا خودتونو زدين به خواب,آقاي همتي چرا جلوي افزايش ارز رو نمي گيري اين ارز زندگي مردم رو تبا كرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
علت افزایش طلا ودلار پول بی پشتوانه وعلت ریزش بورس عدم اعتماد مردم به مسولین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
فاز استراحت. ، حباب ،. تا كي اين الفاظ مزخرف بايد بكار گرفته بشه ؟ شرم و خجالت خوبه. ،. استرس و فشار روحي از عذاب قبر هم بيشتر شده ، بيماران روحي و رواني در سالهاي بعد خودشون رو نشون ميدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
خودتون با این گزارش مردم رو از بورس زده و به خرید دلار وسکه تشویق میکنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
علت افت شاخص کل بورس دستکاری دولته .درسته شاید تولید بیشتر نشه اما قیمت اجناسی ک کارخونه ها تولیددمیکنن ک روز ب روز بیشتر میشه پس چرا میگن حبابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
بزار راحتت کنم همه چیز رشد میکنه بجز بورس وسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
دولتمردان کجایند!؟! چراروزه سکوت گرفتند درمورد گرانیها!!؟ چراکسی جوابگو نیست!؟!! آیا افزایش رحقوق بازنشتگان وکارمندان که درصد ناچیزی ازجمعیت ایران راتشکیل می دهند، جوابگدی گرانی هاست!؟!! یابرطبل گرانی می افزایند!؟!! آیا چوب افزایش چندرقاز حقوق های کارمندی رابقیه ی جمعیت 80میلیونی باید بخورند!؟!! چرادولت ونظام کار عاقلانه ایی درمورد گرانی ها نمی کنند!؟!؟ آیا برگرداندن قیمتها به چندسال پیش، یعنی قبل ازسالهای حبابی، کارسختی است!؟!؟ یا گران گردن ارزاق ونیازمندیهای مردم، جهت تأمین بودجه تان!!؟! ؟ مردم رابه زیر خط فقر بردید ودم از ایستادگی دربرابر تحریم ها رابه دوش می کشید!؟!! پررویی تاکجا!! ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
بازنشستگان و کارمندان مینالن دیگه بدبخت بیکاران جامعه جووونای تازه کار و جویای کار از صفر باید شروع کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
این اوضاع فقط به نفع سرمایه دارهاست،مردم له شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
اخرش این گرانی چی میشه مسئولین برید بیرون برید ما نمیخواهیم شمارو به چه زبانی بگوییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
همه افزایش قیمتها دست دولت و برنامه ریزی شده است و از دلال و رانت خواری خبری نیست مقصر اصلی بانک مرکزی و دولت
Netherlands
ناشناس
۲۲:۳۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
ارز دلار 6 هزار تومنه مردم غول تبلیغات و این گزارش‌های دولتی‌ها رو نخورررن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۳۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
بی عرضه بودن مسئولان فقط و فقط !!!!!!!!!!!!!!!
Russian Federation
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
مردم رو له کردید بخدااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
گرانی سکه ارز کار بانک مرکزی دولت است که رها کرده چون خودشان با سود جویان سوداگران دلال ها مسولبن خودشان با این گرانی بی عدالتی است ربطی به تحریم آمریکا ندارد کنید ظلم عاقبت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۲۱:۰۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
مسئولین بی توجه و بی فکر به حرفایی که میزنن باعث ریزش بورس شدن مردم هم نقدینگیشونو از بورس خارج و وارد بازار طلا و دلار کردن و این باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت دلار و سکه شد
Iran (Islamic Republic of)
ماله
۲۰:۲۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
تحریم نفت نمیشه فروخت کمبود بودجه کمبود منابع دولتی تعداد زیاده شاغلان دولت بازنشسته ها ریخت و پاش ها جلسات غیر ضروری رانت های پشت پرده سو استفاده ها عدم مدیریت و تعامل نداشتن با جهان دعوای سیاسی و نسل اوریه کم و مصرف کننده کم و....... عامل تورم
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۱۹:۵۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
برید بالا برید بالا تا جایی برید که این طلا و نقره ارزش خریدشون رو از دست خواهند داد چون کسی نمی تونه بخره که یه هو از ارتفاع آسمان خراشی که رسیده بود سقوط آزاد کنه ولی در اون زمان اقتصاد نه فقط فلج شده بلکه فسیل شده و دیگر قابل نجات نخواهد بود.
وقتی در روایات گفته می شود که ارزش طلا اینقدر پایین می اید که کسی خریدار ندارد منظور در زمان امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و جعلنا الله من اعوانه و خدامه و ارواحنا فداء مقدمهِ الطاهر، اینجاست همان واقعه حقیقی که داریم به آن نزدیک می شویم.
انا لله و انا الیه راجعون والعاقبة للمتقین.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
واقعا نشان دهنده تدبیر دولت تدبیر و امید است علی برکت الله
Germany
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
بورس که سرمایه مردم توش بود با کله خورد زمین بقیه دارن میرن بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
شاید یک جوانی بخواد ازدواج کنه این چه وضع قیمته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
تا کی باید منتظر گرون کردن هر روزه اجناس توسط دولت باشیم کسی نیست جلو دولت رو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
فروپاشی اقتصاد
فرار از کشور
بدبختی
گرفتاری
عدم امید به آینده
افسرودگی
چرا خودمونو گول میزنیم ؟؟؟
Canada
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
من کارگری تو قطر و کویت به صرفه تر از کارمندی تو ایران میبینم!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۵:۰۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
علت افزایش قیمت فقط و فقط تحریم های آمریکا و بخور بخور داخلیه متاسفانه ما هم دشمن برون مرزی داریم هم درون مرزی-تا زمانی که نحوه مدیریت کشور تغییر نکنه وضع همینه-کشور داره توسط مدیران ناشایست اداره میشه و نتیجش فقط نابودی کشوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
کشور داری ادم خودشو میخواد با صلابت و با تشرو و اخم مدیری که با زیر دستاش بگه بخنده و جلسه در حده حرف بزارن کاری پیش نمیره باید از ریشه درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۰۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
ای کاش قیمت ها پایین بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
اگر دزدان سود جویان سوداگران سیر باشند گران‌فروشی ناحق درست می شود کشورهم مسول ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
بخور آش به همین هوا باش
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۳:۳۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
همه ی این نوسانات فقط و فقط عدم سوء مدیریتی کشور است .
Iran (Islamic Republic of)
محقق
۰۸:۰۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
عباس جان سوء مديريت نه عدم سوء مديريت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
جوانیمون داره تباه میشه فقط و فقط به خاطر هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
اگه کسی پول داشته باشد بخره . خیلی سود می کنه
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۳:۰۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
در ایران جیزی به نامدولت وجود دارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
چه شود؟!همه چیز دچار هرج مرج وبی نظمی شده!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۱۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
گشایش اقتصادی عامل اصلی و دوم مجلس انقلابی ک به خاطر بد نشون دادن روحانی دارن ملتو نابود میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
منتظردلار 50هزاری باشین خداکنه هرچه زودتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
دلار تا ۶ ماه دیگه تا ۳۰۰ هزار تومن هم می ره.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۲:۵۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
دلار نباشی مبارکه و بزودی میشه ۱۰ الی ۱۵ هزار
آخرین اخبار