سکه بخریم یا سهام بورس؟/ علت گرانی طلا و ارز مشخص شد

آخرین هفته شهریور ۹۹ با افزایش قیمت ارز و سکه همراه بود که البته شاخص کل بازار سرمایه نیز بعد از مدت‌ها رشد کرد و سبز پوش شد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چهارمین هفته شهریور ۹۹ با افزایش چشمگیر نرخ ارز و سکه آغاز شد به طوری که روند افزایش قیمت در روز‌های بعدی ادامه  داشت و نرخ  دلار و یورو وارد کانال قیمتی جدیدی شد همچنین قیمت طلا و سکه نیز همسو با بازار ارز دستخوش تغییرات شدید شد به طوری که  سکه به کانال ۱۳ میلیون تومانی رسید البته بازار ارز و سکه در آخرین روز هفته با کاهش اندکی در قیمت مواجه شدند.

بازار سرمایه نیز بر خلاف هفته‌های گذشته  شروع به رشد کرد و نمودار شاخص کل بورس تغییر مسیر داد و روند صعودی را  در پیش گرفت که در پی آن شاهد سبز پوش شدن اکثر نماد‌های بازار سرمایه  بوده ایم.

شنبه (۲۲ شهریور) شاخص کل بورس در آغاز معاملات با رشد ۳۱ هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و  ۵۹۰ هزار واحدی شد همچنین در آخرین روز معاملات هفته  شاخص کل بورس در آغاز معاملات با رشد ۴۴ هزار واحدی وارد کانال یک میلیون و ۷۰۹ هزار واحدی شد.

نرخ دلار و یورو بیش از ۴ هزار تومان افزایش یافت 

درآخرین هفته شهریور ۹۹ بازار ارز روند افزایش در قیمت را  تجربه کرد به طوری در اولین روز هفته نرخ دلار و یورو به ترتیب به مبلغ ۲۲ هزار و ۹۸۰ تومان و ۲۷ هزار و ۱۸۰ تومان بوده است که  افزایش قیمت در روز‌های بعدی ادامه داشت و در آخرین روز کاری هفته دلار با افزایش ۴ هزار و ۷۵۰  تومانی به نرخ ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و یورو نیز ۴ هزار و ۳۷۰ تومان گران شد و با مبلغ ۳۱ هزا و ۵۵۰ تومان به فروش رسید.

سکه از کانال ۱۳ میلیون تومانی گذر کرد

با توجه به اینکه نرخ طلا و سکه همسو با بازار ارز روند صعودی را در پیش گرفته بود در اولین  روز هفته سکه به قیمت ۱۲ میلیون و  ۱۳۰ هزار  تومان به فروش رسید روند افزایش قیمت ادامه داشت و در روز پنجشنبه (۲۷ شهریور) نرخ سکه از کانال ۱۳ میلیون تومانی عبور کرد  و  به قیمت ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید البته نرخ سکه در این رقم پایدار نماند و سکه به کانال ۱۲ میلون تومان بازگشت و در قیمت ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان پایدار ماند.

هر گرم طلا‌ی  ۱۸ عیار نیز  در این هفته با تغییرات محسوسی همراه بود چراکه قیمت آن در روز شنبه (۲۲ شهریور ۹۹) یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان بود که در روز پایانی هفته به مبلغ یک میلیون و  ۲۲۰ هزار تومان رسید.

تغییرات نرخ  ارز عامل اصلی افزایش قیمت سکه 

نادر بذر افشان دبیرهیات مدیره اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: درآخرین روز کاری هفته چهارم شهریور  حباب سکه به یک میلیون تومان رسید که علت افزایش آن نسبت به هفته گذشته  نوسانات نرخ ارز است. اونس جهانی با تغییرات بسیار اندکی همراه بود و حدود ۱۰ دلار نوسان داشت.

بذر افشان تصریح کرد: نوسان و التهابات نرخ ارز در بازار داخلی بر بازار سکه و طلا  تاثیر گذاشت و سبب شد قیمت آن افزایش یابد همچنین تقاضا برای خرید سکه نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش یافت چراکه افراد به منظور حفظ ارزش سرمایه خود به سمت خرید سکه روی آوردند.  

او افزود: در طول هفته‌ای که گذشت نرخ سکه به طور میانگین حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت و هر گرم  طلا‌ی ۱۸ عیار  تقریبا ۴۰ هزار تومان گران شد.  

بذر افشان  گفت: با توجه  به اینکه  اونس جهانی برخلاف نرخ ارز با  تغییرات چشمگیری در  بازار داخلی همراه  نبود، اما اگر  روند صعودی نرخ ارز در روز‌های آینده ادامه داشته باشد شاهد افزایش قیمت سکه و طلا  خواهیم بود البته با کنترل بیشتر بانک مرکزی بر بازار ارز سبب  کاهش قیمت دلار و یورو می‌شود که در پی آن قیمت طلا  و سکه  کاهش  می یابد و به ثبات می سد.


بیشتر بخوانید: 

ورود سکه به کانال ۱۲ میلیون تومانی؛ اُفت شاخص بورس چه زمانی به پایان می رسد؟


بیشترین تغییرات سهام هادر بازار سرمایه 

در هفته اخیر نمادهای غنوش، زملارد و تپولا در سه بازار بورس، فرابورس و بازار پایه بیشترین جابجایی را در  میزان سهامشان داشتند همچنین  در حال حاضر بزرگترین شرکت به لحاظ ارزش بازار فارس است که  حدود ۴۵۲ هزار میلیارد تومان ارزش دارد. 

علت رشد شاخص کل بورس در چهارمین هفته شهریور 

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در هفته‌های گذشته قیمت سهام‌ها به شدت کاهش یافته  بود و رفتار‌های سهامداران در بازار کمی هیجانی بود که البته بازگشت و افزایش  قیمت سهام‌ها دور از انتظار نبود.  

او افزود: تمهیدات خوبی در ۱۵ روز گذشته توسط وزارت اقتصاد و  سازمان بورس صورت گرفت  که سبب شد با تصمیم گیری‌های به موقع برای هماهنگی  سهامداران حقوقی بازار سرمایه  روند بازار تغییر کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: باید این نکته را در نظر داشت که بعد از هر دوره اُفت شاخص بورس شاهد رشد بازار خواهیم بود و برعکس که این مسئله امری طبیعی در بورس است.  

دارابی درباره تمدید مهلت پذیره نویسی صندوق  پالایش دوم گفت: هم اکنون  بازار اطمینان کافی به حمایت دولت از پالایشگاه‌ها را ندارد  به همین دلیل به نظر می‌رسد در حال حاضر شرایط خوبی برای صندوق  دارا  دوم  در بازار وجود نداشته باشد.

او اظهار کرد: معتقدم بازار سرمایه در روز‌های آینده  روند متعادلی داشته باشد و شاهد اُفت و خیز ها‌ی شدید در شاخص کل بورس نباشیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۰:۵۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بهترین سرمایه گذاری تو این شرایط اول خودرو و بعد سکه وبعد دلاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
ایرانی ها فکر می کنند با افزایش قیمت ها تمام مشکلاتشان حل خواهد شد!به همین خاطر ایرانی ها روز به روز بدبختر می شوند!ایران در دنیا ،مقام اول در گرانی است!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۱۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
سکه سرمایه گذاری مطمئن هست....بورس هم تخصص خود داره یعنی نمی شه هر سهمی خرید سهامی هستند که تا اسفند ۴۰۰ درصد سود می دهند ولی سکه فوقش ۱۰۰ درصد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۲۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
البته به نظر من بورس خودشو بالا میکشه. نگاه به رکود نکنیم. اونهایی که بورس خریدن در فروش عجله نکنند. صبر کنند. بعداز بورس خوردو گزینه خوبیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
پول ریال ایران نگه ندارید حتی خیلی از دلال ها دارن با دلار و طلا بجای ریال ایران معامله میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
بهترین راه خرید سکه است بورس ریسک داره ومیتونند دستکاری کنندودست ببرن توی جیبت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
بهترین راه خرید سکه است بورس ریسک داره ومیتونند دستکاری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
آقا فقط سکه و دلار بخرید...
سابقه داشته قیمت ها بشکنه؟؟؟کسی یادشه به ما بگه
ولی بورس سابقه رکود و افت های شدید داشته...
عقل حکم میکنه از تاریخ عبرت بگیریم و زیاد به حرف مسئولین هم گوش ندهیم...علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
بله عزیز من سابقه داشته! پارسال دلار از ۲۰ تومن تا ۱۰ تومن هم سقوط کرد و خیلی ها سکته!!! از تاریخ درس بگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
دیگه حال مردم بهم میخوره از بس طلا وسکه رفته بالا نخرین مردم بمونن رو دسشون همه چیز فقط تو ایران باید ده برابر شه دولت داره چیکاره میکنه همه کالاها ده برابر شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
آقای همتی خیلی ادعا میکرد
Germany
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
فرافکنی تا کی؟!!!
مگر سلطان سکه را اعدام نکردن؟!!!
والله چه بگیم؟!!!
کشور گیر مافیای اقتصادی که عمداً برای رغبتهای انتخاباتی کشور را فلج کردن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
خودم تو بورسم ولی دولت ثابت کرد بهترین سرمایه کذاری دلاره
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۳۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
سلام. تا ۱۴۰۰، سکه، پس از آن سهام بورس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
این همه آدم و اعدام کردید سلطان طلا و ماشین الان میگی علت گرانی طلا مشخص شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
من نمیدانم مگه ما با دلار داخل کشور خرید وفروش داریم یا راه به راه سفر خارج می ریم یا ای و برق و گاز از خارج میگیریم که میخواهیم نمک بخریم یا شیر و ماست به قیمت دلار نگاه می کنند مگه ما طلا وارد میکنیم هم طلا داریم هم دختر را شکر طلا ساز ، دلار این وسط چی میگه من موندم مگه پول رایج کشورمان دلار است .اینم شده یک ادا بازی برای یکسری افراد که کلا سر مردم بزارند بد بختانه مردم هم خوب راه می ایندبا این حیله گر های مکار، دلار نخر ،طلا نخر اگر متقاضی نباشه دلار کاغذ پاره ای بیش نیست. طلا هم میاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
دنیا دنبال تولید و اشتغاله حالا توایران طلا بخریم یا در بورس شرکت کنیم حودرو بخریم یا مسکن چهل سال پول ملی رو به چی تبدیل کردین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
به کاغذ باطله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
تا کی سوداگران دلاها بانک مرکزی صرافی ها دست از این بی عدالتی ظلم ناجوانمردانه با یک عده‌ای سود جو از خدا نترس زندگی مردم جوانان بیکار را هدف می دهند اگر اینها از کار خلاف دست بکشند اقتصاد کشور گرفتاری مردم کرانی تورم از این کشور جمع می شود امان از سوی مدیران بی خیال بی رحم که وظیفه خودشان خوب عمل نمی کنند کسی هم نیست از آنها سوال کند که شما چرا در وظایفه خود پاسخگو نیستی اول باید مسولین را محاکمه کرد بعد این سوداگران دلال های بی رحم را تا مشکل ارز کشوری این مشکل ها ربطی به تحریم ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
ایووووول
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
چون اقتصاد خیلی پویایی داریم // و هر روز تعداد کارخانجات رو به افزایش است // بهترین راه سرمایه گذاری تو بورسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
الان مسخره کردی یا واقعی گفتی؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
طاهری
۱۱:۴۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
سکه بخریم یا بورس؟ بابا ای ول بخدا من دارم فکر میکنم واسه صبحانه سه تا بچه ام کره بخرم یا تخم مرغ! نه بورس دارم نه پول گوشواره دخترام چه برسه سکه اونوقت شما از رویاها خبر می سازید.
کدملی مو بفرستم چک کنید هیچی ندارم هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
والا بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
تو این اوضاع اقتصادی سه تا بچه بی فکریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
بیچاره اونهایی که مهریه میدن ! خدا بهشون رحم کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
کلاً تو این کشور از قیمت سکه و دلار و ماشین و مسکن و کود شیمیایی و ... و ... و حتی فوتی هایی کرونایی در حال افزایشه و غیر از اعتبار پول ملی تنها چیزی که در حال کاهشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۱۰:۴۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
بورس¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡¡
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
این اقتصاد رو به سقوط است!
با افزایش قیمت سکه دیگر کسی به دنبال سهام نمیرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
هر چه مسولین کشور توصیه کردند عکس آن را عمل کنید به نفع شماست تا الان که اینطوری بوده
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه صوفی
۰۱:۰۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
دقیقا همینکارو باید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
دیگه خسته شدم از این همه حرف کی عمل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
علت گرانی سکه مشخصشد بعد کی جلوشو میگیره
Mauritius
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
دلار به صد هزار تومان هم می رسد مطمئن باشید اگر اصلاحات صورت نگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
اینها که نوشته شده علت نبود علت جای دیگه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
بورس قابل اعتماد نیست مقصر دولت هست که تو این مدت سرمایه مردم نابود کردن مردم که اعتماد کردن ولی خودشون اعتماد نابود کردن
آخرین اخبار