بهره‌برداری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ تا تابستان آینده ضروری است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: بهره‌برداری سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ یا دست‌کم بخشی از آن تا تابستان سال آینده ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان شامل تونل انتقال آب و تصفیه خانه موسوم به 'گلاب ۲' است و به‌عنوان طرح توسعه آبرسانی به ۱۴ شهرستان استان اصفهان به طول ۲۷ کیلومتر، آب دریاچه سد زاینده‌رود را به تصفیه‌خانه انتقال می‌دهد؛ این سامانه باید در اواسط دهه گذشته به بهره‌برداری می‌رسید، اما هنوز این امر صورت نگرفته است.

هاشم امینی افزود: بیش از ۱۰ سال است که مردم استان اصفهان منتظر بهره‌برداری از سامانه دوم آبرسانی به این خطه هستند، اما هنوز این سامانه با وجود همه پیگیری‌ها و اقدامات مسوولان در ۲ سال گذشته در مدار بهره‌برداری قرار نگرفته است.

او با بیان اینکه تابستان امسال به‌دلیل عدم بهره‌برداری از این سامانه برای تامین آب مورد نیاز بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم اصفهان بزرگ با مشکل کمبود آب مواجه بودیم، اظهار داشت: تابستان امسال با کمبود چهار متر مکعب آب در ثانیه مواجه بودیم و ناچار شدیم که این کمبود را با اُفت فشار آب در برخی نقاط از جمله کلانشهر اصفهان و شهر‌های دیگر جبران کنیم.

امینی با تاکید بر اینکه این کار منجر به گلایه‌هایی از سوی شهروندان شد، اضافه کرد: اگر این شرایط بهمین منوال ادامه داشته باشد و سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ بهره‌برداری نشود تابستان سال آینده نیز با کاهش فشار آب مواجه خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات و اُفت فشار آب در تابستان امسال در کلانشهر اصفهان و شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه و برخوار اتفاق افتاد، تصریح کرد: این مناطق منابع آب زیرزمینی محدودی دارند و آنطور که باید نتوانستیم از چاه‌های کمکی استفاده کنیم.

او با بیان اینکه تابستان اصفهان از حدود ۴۰ حلقه چاه در کلانشهر اصفهان برای جبران کمبود آب استفاده شد، خاطرنشان کرد: عدد حجمی این چاه‌ها در حد یکهزار لیتر در ثانیه و نسبت به آب دریافتی از تصفیه‌خانه بابا شیخعلی بسیار کمتر بود.

امینی با اشاره به اینکه تابستان امسال از تصفیه‌خانه نزدیک به ۱۲ هزار لیتر در ثانیه آب استفاده شد، تاکید کرد: ما به ۱۶ متر مکعب در ثانیه آب برای تامین آب سامانه ۵۶ شهری و ۳۰۰ روستایی اصفهان بزرگ با جمعیت بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیاز داریم، اما فقط ۱۲.۵ متر مکعب آب از محل تصفیه‌خانه و چاه‌ها در اختیار داشتیم.

او اظهار امیدواری کرد که در هفته‌های آینده جلسه‌هایی برای پیگیری طرح سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ و تخصیص اعتبارات برای آن برگزار شود تا بخشی از این سامانه تا سال ۱۴۰۰ در مدار بهره‌برداری قرار گیرد و مردم این شرایط دشوار را در تابستان آینده نداشته باشند.

امینی با بیان اینکه سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ باید سال ۸۷ به مدار بهره‌برداری می‌رسید، تصریح کرد: از آن زمان تا کنون هر سال به تعداد جمعیت و انشعابات آب اضافه شده، اما از طرف دیگر منابع آب زیرزمینی کاهش یافته و سامانه دوم به بهره‌برداری نرسیده است.

استاندار اصفهان نیز چندی پیش گفت: امسال شماری از مردم استان در برخی شهر‌ها با مشکل قطعی آب مواجه بودند که از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.

عباس رضایی خواستار دستور ویژه وزیر نیرو برای سرعت بخشیدن به اجرایی کردن مصوبه‌های شورای عالی آب و سایر مصوبه‌‎های قانونی مربوطه شد و افزود: از مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور می‌خواهیم که جلسه ویژه‌ای در این هفته یا هفته آینده درباره آب اصفهان بزرگ و طرح سامانه دوم آبرسانی و اجرایی کردن هماهنگی‌های انجام شده تشکیل دهند تا این هماهنگی‌ها عملیاتی شوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز چند روز گذشته در آیین بهره‌برداری از طرح تامین آب پایدار ۴۰۰ روستای کشور با بیان اینکه امسال در استان اصفهان شرایط سختی را داشتیم، گفت: هنوز سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ به بهره‌برداری نرسیده است، اما با همت همکاران در شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب این استان و حمایت استاندار، اقدام‌های خوبی شکل گرفت و منجر به رفع برخی کم آبی در این استان شد.

حمیدرضا جانباز تاکید کرد: ضرورت دارد که سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ هرچه زودتر وارد مدار بهره‌برداری شود تا مشکلات کمبود آب این استان بطور کلی در بخش آب آشامیدنی برطرف شود.

آب و فاضلاب استان اصفهان تامین آب حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را به عهده دارد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار