معاون اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: نمای منار مسجد پامنار مهدیشهر با مصالح ناهمگون و با اندود گچ به صورت کارشناسی در حال پاکسازی و مرمت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،مصطفی یغمائیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان در قالب جوابیه اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان به مطالب منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص مرمت منار مسجد پامنار مهدی شهر گفت: در هیچ یک از ادوار تاریخی، پوشش منظری منار، به‌صورت سنگی اجرا نشده و آخرین تغییر در سطوح جداره بدون نظر و تایید میراث فرهنگی با استفاده از سیمان اجرا شده است.

او  افزود: منار مسجد امام حسن مجتبی (ع)، معروف به مسجد پامنار مهدی‌شهر، به احتمال فراوان منتسب به دوران صفویه است که در طول ادوار متمادی دستخوش تغییرات کالبدی و ظاهری شده است.

یغمائیان بیان کرد: سطوح جداره خارجی منار طی قریب به ۳۰ سال گذشته با مصالح اندود سیمان به شکلی نامتعارف و ناهمگون با مصالح بدوی و حائز اصالت اثر، به‌شیوه‌ای که در نگاه اول شباهت به سنگ داشته باشد اجرا شد که هم به لحاظ تکنیک اجرا و هم از منظر مصالح به کار رفته، فاقد معیار‌های هویت تاریخی و اصالت منار بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: از این رو پس از بررسی‌های کارشناسی، همچنین بررسی فن‌شناسی و تکنیک‌های اجرای پوشش جداره منار‌های دوران صفویه، پیشنهاد شد به‌منظور هویت‌بخشی به منار مسجد پامنار که از جمله المان‌های مهدی‌شهر محسوب می‌شود، مصالح ناهمگون جداره جمع‌آوری و پاک‌سازی‌شده و پوشش با اندود گچ و خاک که مصالح اصلی اثر در زمان احداث بوده، جایگزین شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.