روایت تاریخی از حضور شهید سلیمانی در عملیات‌ های کربلای ۴ و ۵

روایتی از نقش سردار سلیمانی در عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ را مشاهده می‌کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، عملیات کربلای ۴ یکی از عملیات‌های نظامی نیرو‌های مسلح ایران در طول ۸ سال دفاع مقدس است که در سوم دی ماه سال ۱۳۶۵ در محور ابوالخصیب در جنوب عراق، به صورت گسترده و با هدف آماده سازی مقدمات فتح بصره، به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد. این عملیات جزو عملیات‌های لو رفته ایران در طول جنگ بود که در روز اول تلفات جانی بسیار زیادی را به بار داشت، اما با درایت فرماندهان با فاصله ۱۵ روز بعد از عملیات کربلای ۵ اجرا گردید که بسیار موفقیت آمیز بود. به همین مناسب کانال سپهبد قاسم سلیمانی با انتشار ویدئویی از نقش این سردار بزرگ در این عملیات‌ها پرده برداری کرد. متن این پیام ویدئویی به صورت بود:

"مسئولان کشور سال ۱۳۶۵ را سال تعیین سرنوشت جنگ معرفی کرده بودند. تهدید و محاصره بصره استراتژیک فرماندهان جنگ بود. در عملیات کربلای ۴ نیرو‌های ثارالله‌ با فرماندهی منحصر به فرد حاج قاسم سلیمانی جزو محدود یگان‌هایی بود که به اهداف خود در این عملیات از پیش لو رفته دست یافتند و ضمن شکستن خط جزیره ام الرساس به سمت اهداف خود پیشروی کردند. ۱۵ روز بعد عملیات کربلای ۴، کربلای ۵ با تصمیم فرماندهان جنگ آغاز شد.

یکی از شاخص‌ترین اتفاقات عملیات کربلای ۴ نجات حاج قاسم سلیمانی از محاصره توسط شهید تاجیک فرمانده گردان ۴۱۵ لشکر و مرتضی جاویدی فرمانده یکی گردان‌های لشگر ۱۹ فجر بود. حاج قاسم اغلب فرماندهان بزرگش را از دست داد. سخنرانی جانسوز و عارفانه حاج قاسم در فراق یارانش هیچ‌گاه از ذهن کسانی که آن روز از زبان فرمانده لشگر ثارالله در مهدیه لشکر ثارالله پاک نخواهد شد. ایشان فرمودند: «شهدایی که در همه کوران جنگ، فریادرسی بودند برای همه‌ گرفتاران دشمن، نوری بودند برای تاریکی جمع ما، امیدی بودند برای همه‌ی مظلومان، ناصری بودند برای دین خدا، مرهمی بودند برای زخم‌ها، سرپرستی بودند برای همه‌ی یتیمان. خدایا تو شاهدی که قلبم می‌سوزد.»"


بیشتر بخوانید


در ادامه ویدئوی منتشر شده را مشاهده کنید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار