شلیک‌های غیر قانونی، امنیت جامعه را نشانه گرفته است

تیراندازی‌های غیر قانونی با گسترس احساس ناامنی در جامعه پیامد‌های اجتماعی و امنیتی خطرناکی را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،اداره برآورد معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران اعلام کرد: پیامد‌های تیراندازی‌های غیر قانونی موجب نگرانی مردم شده است و کاهش احساس امنیت عمومی را به دنبال دارد.

پرخاشگری و خشونت گاهی منجر به تیر اندازی‌های غیرقانونی در جامعه شده و افراد به هنگام عدم توانایی در حل ناراحتی و عصبانیت خود بعضاً برای تخلیه روحی و روانی این کار را انتخاب می‌کند.

در کشور ما استفاده از سلاح غیرمجاز و  سلاح شکاری بیشتر در استان‌هایی که سیستم قومی و قبیله‌ای در آن حاکم است، دیده می‌شود، اما در برخی از استان‌ها به صورت کم برای شکار احشام در محیط روستا و مناطق دوردست هم استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید 

چند سالی است، استفاده از سلاح در هنگام تسویه حساب‌های شخصی و دعاوی اختلافی رسوخ پیدا کرده و این امر تبعات بسیار سنگینی را در جامعه از لحاظ پایین آمدن احساس امنیت اجتماعی، کاهش اعتماد عمومی به پلیس و احتمال سوء استفاده‌های احتمالی اندک افراد مغرض و معاند با نظام را به دنبال خواهد داشت.

هر اندازه پلیس در مأموریت‌های مختلف در یک شهرستان موفق باشد، وقوع برخی از جرایم حتی اگر کشف هم شده باشد منجر به ناامنی و ایجاد ترس و دلهره در بین مردم شده و دیدگاه آنان نسبت به پلیس دگرگون می‌شود.

از سویی شرایط کنونی جامعه از لحاظ فعالیت گسترده معاندان چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی برای لطمه زدن به امنیت عمومی حاکم بر جامعه به شکلی است که وقوع اینگونه اتفاقات حتی اگر غیرعمد هم باشد اخبار آن تبعات نامناسبی را برای خدشه وارد کردن برای آسایش و آرامش عمومی جامعه می‌زند.

با اینکه سلاح‌های شکاری در دسترس برخی افراد تنها برای شکار برای حیوانات خاص و در فصل و مکان خاص قرار می‌گیرد، ولی متأسفانه سطح دسترسی و فراوانی آن در بین مردم، شرایطی را ایجاد کرده که در محیط شهری به هنگام دعاوی و اختلافات و ایجاد دلهره و اضطراب در طرف مقابل و بعضاً در شرایط شور و هیجان جوانی با هدف ایجاد مزاحمت، سلب امنیت، و کاهش اعتماد عمومی از سلاح‌های شکاری استفاده می‌کند.

پس با شناخت از آسیب‌های مبتلا به افزایش این جرم باید فکر چاره بود هر اندازه پلیس در مأموریت‌های مختلف موفق باشد وقوع برخی از جرایم حتی اگر کشف هم شده باشد منجر به ناامنی و ایجاد ترس و دلهره در بین مردم گردیده و دیدگاه آنان نسبت به پلیس دگرگون می‌گردد.

برای کاهش استفاده از سلاح‌های غیرقانونی چه کار باید کرد؟

  افزایش آگاهی جوانان در جهت مساله گشایی و حل مسائل و مشکلات زندگی بر اساس راهبرد‌های عقلایی با برگزاری کارگاه‌ها و سمینار‌های آموزشی جهت تقویت نگرش مساله یابی و حل مساله با در نظر گرفتن جوانب مثبت زندگی ضروری است.

  بسترسازی در جهت مشارکت همگانی در اداره امور جامعه برای تقویت مسئولیت پذیری و حس تعلق اجتماعی در افراد.

 بازنگری در ساختار تشکیلاتی سازمان‌های مرتبط با امور جوانان و نوجوانان و تمرکز مدیریت و تدوین برنامه‌های مدت دار و پاسخگویی به جامعه.

  نظارت اجتماعی از جمله راه حل‌های دیگر مقابله با خشونت است که در برخی کشور‌ها با تشکیل لیست اسامی دارندگان سلاح شکاری مجوزدار بکار گرفته شده است.

  تقویت و کارآمدتر کردن نظارت دستگاه‌های سیاسی (استانداری- فرمانداری ها) در راستای هدایت و کنترل موثر و حذف تنگنا‌ها و محدودیت‌های نظارتی.

 غنی سازی و پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و پرورش علایق و استعداد‌های آن‌ها با افزایش اعتبارات و سرمایه گذاری در این زمینه.

 ملزم کردن دارندگان سلاح‌های مجاز به داشتن حداکثر یک نوع سلاح و طی دوره‌های خاص امنیتی و قرار گرفتن سلاح‌های نیمه اتوماتیک در لیست سلاح‌های غیر مجاز از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح.

انتهای پیام/ س
برچسب ها: سلاح سرد ، امنیت ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار