یارانه پنهان برای استخر‌های پر آب لاکچری؟ / مناطق یک تا سه تهران پرمصرف‌ترین مشترکان آبی

استخر‌های لاکچری و مصرف آب آن‌ها چندروزی است که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته است که باشگاه خبرنگاران جوان به بررسی این موضوع از سوی وزارت نیرو پرداخته است.

یارانه پنهان برای استخر‌های پر آب لاکچری؟ /به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها کمتر کسی است که از کنار ساختمان‌های پر زرق و برق خیابان های بالاشهر تهران عبور نکرده باشد خانه هایی که استخر آن‌ها، با وسعت قابل تاملی همراه است.

این خانه‌ها جزو منازلی هستند که کمترین میزان  استخر آن‌ها حداقل میزان مصرف روزانه آب  یک محله ی در جنوب تهران است.

به گفته برخی از کارشناسان مصرف آب در این روز‌ها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است که اگر این میزان مصرف کنترل نشود به جرات می‌توان گفت که کشور با بحران شدید آبی در دهه‌های اخیر مواجه خواهد شد.

این در حالی است که تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزارت نیرو، گفت: خواهش ما این است که مردم ضمن رعایت بهداشت نسبت به مدیریت مصرف آب نیز توجه داشته باشند و بدانند که در ۲۰  ثانیه‌ای که دست خود را می‌شویند، حداقل شش لیتر آب مصرف می‌شود و اگر جمعیت کشور به طور متوسط پنج بار دست خود را به شیوه نادرست بشویند، میزان مصرف آب عدد بسیار بالایی خواهد شد.


بیشتر بخوانید

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر اینکه تقاضای ما این است که مردم نسبت به استفاده صحیح از منابع آب اهتمام داشته باشند، تصریح کرد: با رعایت مصرف می‌توان مقابل مشکلات احتمالی ایستاد و آب زیادی را ذخیره کرد.

حال اگر از مقوله کرونا فاصله بگیریم مصرف آب گویا به غیر از مصارف خانگی میزان بالایی آب در استخر‌های لاکچری شمال تهران مصرف می‌شود به طوری که در اواخر ماه گذشته  در مدت یک روز  یک میلیون و ۳۰۴ هزار متر مکعب آب مصرف کرده‌اند که به استناد آمار، ۴۷ درصد از میزان مصرف آب بخش خانگی مرتبط با استفاده پر مصرف هاست که در مناطق یک تا ۳ شهر تهران ساکن هستند.

در واقع با یک حساب سر انگشتی  می‌توان دید که  پر مصرف‌های لاکچری نشین در یک روز ۶۱۲ هزار و ۷۷۶ متر مکعب آب مصرف می‌کنند. با احتساب یارانه ۲ هزار تومانی هر مترمکعب آب و یک ضرب ساده مشخص می‌شود که در هر روز یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان از بیت المال صرف پر کردن آب استخر‌های مناطق مرفه نشین تهران و آبیاری فضای سبز این واحد‌های مسکونی می‌شود.

طبق نظر کارشناسان مصرف  سرانه آب در بخش خانگی در کشور به‌طور متوسط در طول سال ۱۵۷ لیتر در روز به ازای هر نفر است که شامل پنج لیتر آشامیدن، ۱۰ لیتر پخت‌وپز، ۵۰ لیتر حمام و شست‌وشو، ۲۰ لیتر لباسشویی، ۱۵ لیتر ظرف‌شویی، ۳۰ لیتر مصارف بهداشتی، ۱۰ لیتر نظافت خانه و ۱۷ لیتر مصارف متفرقه است.

گزارش/// زارع///پرکردن استخر‌های لاکچری با آب شرب در شمال تهران

تعرف آب روی میز نمایندگان مجلس

این در حالی است که قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به هزینه آب خانه‌های شمال تهران که صرف پرکردن استخرهایشان می‌شود گفت: در واقع تعرفه آب مصوبه هیئت وزیران است که هرساله  محاسبه و سپس برای اجرا به وزارت نیرو ابلاغ می‌شود.

او ادامه داد: میزان مصرف آب در بخش خانگی برای خانوار‌هایی که کاهش مصرف داشته باشند ۷ درصد محاسبه می‌شود  و برای خانوار‌هایی که بیش از حد مصرف داشته باشند این عدد دو برابر و با حدود ۱۶ درصد محاسبه می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا بیان کرد: در واقع برای انجام این کار از سوی وزارت نیرو کنتور‌های هوشمند روی چاه‌های آب نصب شده است، در واقع این استخر‌ها با اب چاه پر می‌شوند واگر غیر از این باشد باید هزینه را خود مشترک پرداخت کند.

طبق گفته مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران، بهای تمام شده تولید هر مترمکعب آب در تهران ۲۷۰۰ تومان و متوسط قیمت فروش ۷۰۰ تومان است

به طوری که در هر مترمکعب آب ۲۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود. البته این یارانه برای کالایی ضروری مثل آب بد نیست، اما وقتی حجم زیادی از آب مصرفی شهری مثل تهران در خانه‌های ویلایی لوکس شمال شهر صرف آبیاری درختان و پرکردن استخر‌ها می‌شود، باید به موضوع به شکل دیگری نگریست.

۲۰ درصد مردم تهران بالای الگوی مصرف آب استفاده می کنند

محمدرضا بختیاری مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران  در گفت‌وگو با  خبرنگار خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: ما در استان تهران  ۸۰ درصد مصرف آب را رعایت می‌کنند و تنها ۲۰ درصد الگوی مصرف را آن هم در شما تهران در مناطق یک، دو و سه رعایت نمی‌کنند.

او ادامه داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، قانون گذار این حق را به ما نداده است که آب مشترک را قطع کنیم در وهله اول اخطار و در مرحله دوم نسبت به عدم اخطار قطع خواهد شد.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران اضافه کرد: به طور مثال یک خانواده ۴ نفره در ماه ۴۰ متر مکعب آب استفاده می‌کنند و هزینه آن ۱۴۰ هزار تومان می‌شود در واقع این مبلغ برای کسی که در آمد میلیونی دارد عددی نیست.

بختیاری بیان کرد: در واقع باید اقتصاد آب حل شود وگرنه مدیریت مصرف مشکل خواهد شد ما نباید اب با کیفیت سد لار را در اختیار و صرف پر کردن استخر‌های لاکچری شمال تهران بکنیم اگر هم این میزان اب شرب استفاده شد هزینه آن باید پرداخت شود.

او گفت: در واقع برای صرف آب برای استخر‌های لاکچری قانون گذار قانونی را تصویب کند و  باید این مقوله مصرف درست حل شود.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان تهران  بیان کرد: در حال حاضر در شمال تهران ما چیزی بالغ بر ۱۰ هزار حلقه چاه آب داریم و این چاه‌های آب دارای پروانه هستند.

او اضافه کرد: این ۱۰ هزار چاه آب زیاد عمیق نیستند و هیچ مشکلی برای سفر‌های زیر زمینی وارد نمی‌کنند به طور کلی این چاه‌های آب دارای کنتور هوشمند و برای مصارف غیر شرب استفاده می‌شود.گزارش/// زارع///پرکردن استخر‌های لاکچری با آب شرب در شمال تهران

بختیاری افزود: در واقع خانه‌های شمال تهران هم برای تامین وپر کردن استخر‌های خود از این آب چاه استفاده می‌کنند.

گویا، وزارت نیرو قصد دارد مشترکان پرمصرف را شناسایی و آن‌ها را موظف به استفاده از آب چاه برای آبیاری فضای سبز و پرکردن استخر‌ها کند، در غیراین صورت انشعاب آب آن‌ها قطع می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۶:۴۳ ۱۲ مهر ۱۴۰۲
آب استخر خونگی از شیر آب خونه نمیگیرن با تانکر میارن که آب شرب نیست و این قانون از قدیم بوده و هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۰ مهر ۱۳۹۹
بهتره سر هر انشعاب اصلی خیابان اصلی و فرعی هم یک کنتور گذاشته شود تا با جمع مصرف آن محله بر اساس کنتورهایشان میزان انشعابات غیر مجاز هم شناسایی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
از100٪آب پشت سدها 10٪مصرف خانگی و الباقی برای کشاورزی و صنعت مصرف میشه!!!!
بحث استخرهای مناطق لاکچری نشین باید پیگیری بشه،،،
Sweden
ناشناس
۰۰:۲۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
قران کریم می فرماید ،بخورید و بیاشامید ولی اصراف نکنید ،،،،،،پس استخر در خانه حرام و غیر ضروری میباشد مخصوصا که منابع ابی کشورمان کفایت جمعیتمان را ندارد و کلی هزینه اضافی بر ملت تحمیل میکند !!! باید قانونمند شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
خیلی از نعمت هارا نباید با پول عوض کرد . تمام امکانات شهری فقط برای رفاه ماشین هاست. ابهای کوهستانهای تهران برای رفاه و تفریح عوامل هستند . اب از سر چشمه وارد استخر میکنند .شش ماه یکبار هم درون جویها اب عبور نمیکنه که نظافتی بشود . مضافاً به اینکه اصفهان هم اب ندارد .
Canada
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
باید یارانه اب و برق. نان برداشته شود
چونکه بیشترین یارانه را پولداران میبرند
برق و اب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
بهتره سر هر انشعاب اصلی خیابان اصلی و فرعی هم یک کنتور گذاشته شود تا با جمع مصرف آن محله بر اساس کنتورهایشان میزان انشعابات غیر مجاز هم شناسایی شود
Iran (Islamic Republic of)
کامکار
۲۲:۳۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
در استان البرز یک شرکت هست که آب چاه را بعنوان آب معدنی در بطری عرضه می کند و مجوز چاه آن مجوز آب کشاورزی است . گلخانه داران چون با کمترین آب بیشترین محصول را عرضه می کنند باید پول آب را با تعرفه صنعتی بپردازند . مثل یک کارواش .
هیچ منطقی در این تصمیم گیری ها وجود ندارد .
Russian Federation
ناشناس
۲۱:۱۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
الان که قیمت آب بها رو چراغ خاموش زیاد کردن باز چی مینالن بالاییها رو بهانه میکنند فشار رو روی ما زیاد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
فاصله طبقاتی را نگاه کن تو رو خدا
ما بدبخت بیچاره ها نهایتا هفته ای یه بار حموم بریم
این مرفهین بی درد هروز عشق و حال تو استخر های خونگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
خب حالا که چی مثلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
خونه ما 74 متره استخرم نداریم!
Sweden
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
اگر عدالت باشد در کشور کم اب ایران باید استخر خانگی غیر قانونی بشود .بعدهم اب شرب که مردم روستاهای سیستان برای اشامیدن ندارند ..........!!!!!!!مجلس و دولت عزیز جدی عمل کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
آب را سهمیه بندی کنید قبل از اینکه دیر شود حالا هم قبض آب ارزانترین قبض است در صورتی که هیچ راهی برای تولید آن نیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۳ ۰۸ مهر ۱۳۹۹
خب آب چاه مثلا مناسبه؟!!!
همینه هر چند وقت یه خیابون سوراخ میشه
آخرین اخبار