وقوع ۱۳۰ فقره آتش سوزی در مراتع استان کرمان

جانشین فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی شمال استان کرمان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳۰فقره آتش سوزی به مساحت هزار و ۱۰۹ هکتار در مراتع استان رخ داده است.

اصغر عربی، جانشین فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی شمال استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، گفت: امسال ۱۳۰ فقره آتش سوزی به مساحت هزار و ۱۰۹ هکتار در مراتع استان به وقوع پیوسته که بیشترین میزان حریق در شهرستان‌های شهربابک، سیرجان، بافت و بردسیر رخ داده است.

او افزود: بیشترین تعداد حریق درایام تعطیلات و آخر هفته‌ها گزارش شده که در اثر بی احتیاطی گردشگران، چوپانان و... در روشن کردن آتش و محل‌های دارای پوشش متراکم خشک بوده است.

عربی برخورد صاعقه، عوامل انسانی و سهل انگاری گردشگران در خاموش نکردن آتش را از عوامل آتش سوزی طی امسال عنوان کرد.

جانشین فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به اینکه این آتش سوزی‌ها نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است، بیان داشت: تراکم پوشش گیاهی به علت بارندگی‌های ابتدای امسال و اواخر پارسال، به وجود آمده که با شروع فصل گرم و خشک شدن پوشش علفی منطقه با کوچکترین بی احتیاطی حریق رخ می‌دهد.

عربی اظهار داشت: مردم به هیچ عنوان در عرصه‌های پوشش مرتعی و جنگلی آتش روشن نکنند، چون با وزش باد، آتش به پوشش گیاهی منطقه سرایت می‌کند.

او گفت: در صورتی مجبور به روشن کردن آتش هستند سطح را از علف وبرگ‌های خشک پاکسازی کنند و دور آتش را به وسیله سنگ چین مهار کنند که آتش به پوشش گیاهی اطراف سرایت نکند.

عربی افزود: در صورت مشاهده شدن آتش سوزی در مراتع در مرحله اول خونسردی خود را حفظ کنند و با شماره ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند تا اکیپ اطفا حریق به منطقه اعزام شود.

او گفت: حتی شهروندان می‌تواند تا رسیدن نیرو‌های منابع طبیعی و درصورت داشتن آب با ریختن و مرطوب کردن سطح پوشش از گسترش حریق در عرصه مرتعی جلوگیری کنند.

عربی اظهار داشت: برگزاری مانور‌های اطفاء حریق، برگزاری کلاس آموزشی برای جلوگیری ازحریق، خرید و تجهیز امکانات اطفاحریق، گروه بندی همیاران طبیعت و مشارکت جوامع محلی در بحث اطفاحریق از اقدامات صورت گرفته است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار