مناسبات کردستان با شمال عراق مزیتی برای ایجاد منطقه آزاد است

دبیر کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از مزیت‌های اصلی استان کردستان برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان، دارا بودن مناسبات با مردمان اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، قوام ملکی دبیر کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه در هفتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان گفت: بررسی لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی از اردیبهشت امسال در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت قرار گرفته است.

او با بیان اینکه دبیرخانه مجمع به این نتیجه رسید که تیم‌های تخصصی به استان‌های متقاضی ایجاد این مناطق اعزام و از نزدیک قابلیت‌ها و ضعف‌ها را برررسی کند، افزود: در توجیه جغرافیایی مناطق آزاد تجاری در نوار غربی کشور، به نظر می‌رسد منطقه قصرشیرین بتواند پوشش کامل تری داشته باشد، اما مناسبات اجتماعی کردستان با اقلیم کردستان عراق را نباید نادیده گرفت چرا که مزیت مهمی به شمار می‌رود.

ملکی بیان کرد: این مناسبات حتی در پیوند با کُرد‌های ترکیه هم به چشم می‌خورد و بیانگر این است که مناسبات اجتماعی کُرد‌های شمال عراق در استان کردستان متمرکز است و نمی‌توان آن را با دیگر استان‌ها مقایسه کرد.

نماینده ویژه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مغایرت‌های ایجاد مناطق آزاد تجاری با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این لایحه با بند ۱۹ تغایر دارد چرا که این بند بر شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی تاکید دارد.

او یادآور شد: این مناطق با کوچک‌سازی و منطقی سازی دولت هم مغایرت دارد و گستره دولتی سازی را موجب می‌شود.

ملکی همچنین به بند ۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالا‌های داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت پذیری در تولید، تاکید این بند است که بر جلوگیری از واردات تاکید دارد و مناطق آزاد مغایر آن هستند.

دبیر کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: با وجود همه این تغایرها، مبانی استدلالی دقیق استان برای راه اندازی این منطقه باید ارائه شود و مجمع هم با نگاه ویژه آن را بررسی و مجلس هم تنگاتنگ با مجمع این مساله را دنبال می‌کند.

ملکی رویکرد اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را تاکید بر تمرکز گرایی اعلام کرد و یادآور شد: هدف این رویکرد، حرکت به سمت خودمختاری‌های اقتصادی در کل کشور است تا نگاه به مرکز کمرنگ شود.

دفاع علمی و دقیق در کردستان وجود ندارد

مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این نشست به برخی نقطه ضعف‌های کردستان برای بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری اشاره کرد و افزود: این استان هنوز سند آمایش سرزمینی ندارد و حتی در برنامه‌های استان هم نیست.

حسن دادخواه با بیان اینکه اولویت‌های صادراتی بر مبنای واقعیت هم تبیین نشده و پیوست‌های لام وجود ندارد، اظهار داشت: در مجموع می‌توان گفت که دفاع علمی و دقیقی از طرف کردستان برای برخورداری از منطقه آزاد تجاری انجام نشده است.

دادخواه یادآور شد: کردستان نقاط قوت خوبی در زمینه برخورداری از این فرصت اقتصادی دارد، ولی به آن‌ها در برنامه پیشنهادی خود برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان اشاره‌ای نکرده است.

باشماق فرصتی برای مبادلات تجاری موفق

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست ماهیت اصلی مرز باشمال را صادرات گرا اعلام کرد و افزود: این مرز با تجارت ۶ میلیارد دلاری توانست رتبه نخست ترانزیت مرز‌های گمرکی کشور را به خود اختصاص دهد.

شیوا قاسمی پور با بیان اینکه مرز برای کشور فرصت است و نه تهدید، افزود: در شرایط کرونا، ثابت شد که مرز باشماق مریوان برخلاف دیگر مرز‌های کشور، به فعالیت خود ادامه داد و این نشان می‌دهد که این رمز قابلیت دور زدن تحریم‌ها را هم دارد.

او به موفقیت این مرز در مبادلات خارجی اشاره کرد و گفت: برای فعال کردن بیشتر منطقه باید به دنبال رفع مشکلات باشیم و با پاک کردن صورت مساله نمی‌توان کاری از پیش برد.

این نماینده مجلس ایجاد مناطق آزاد تجاری را از مصادیق اقتصاد مقاومتی برشمرد و اضافه کرد: در این مناطق نگاه بر صادرات متمرکز است و واردات جای چندانی ندارد.

قاسمی پور ایجاد همبستگی و رفع پدیده نامیمون کولبری را از پیامد‌های ایجاد منطقه ازاد تجاری اعلام کرد و افزود: از سویی با تامین منافع مرزنشین، امنیت پایدار در مرز تقویت شده و از مهاجرت از این مناطق جلوگیری می‌شود.

او خواستار نگاه ملی به مرز باشماق و ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان شد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.