انتشار مقاله‌های علمی و کاربردی صنعت حفاری در نشریه‌های بین المللی

کارشناسان ارشد اداره نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران از انتشار ۲ مقاله علمی و کاربردی صنعت حفاری در سایت‌ها و نشریه‌های تخصصی بین المللی خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید عباس آیتی زاده کارشناسان ارشد اداره نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران گفت: با همکاری ۲ نفر از اساتید، یک دانش آموخته دانشگاه صنعت نفت و چند نفر از کارشناسان این شرکت، ۲ مقاله علمی و کاربردی در صنعت حفاری تهیه و در ۲ سایت و نشریه تخصصی معتبر بین المللی منتشر شدند.

او افزود: این مقاله‌ها تحت عنوان‌های «تخمین خواص سنگ مخزن بر اساس نمودار‌های مرسوم نمودارگیری و لاگ NMR با استفاده از الگوریتم‌های شبکه عصبی» و «بررسی اثر کاهش دبی تولیدی از مخزن بر تنش‌های اطراف دهانه چاه» در اردیبهشت و شهریورماه امسال در سایت و مرجع معتبر مقالات اِلزویر (ELSEVIER) و همچنین ژورنال تخصصی نفت (Journal of Petroleum) و (Petroleum Research) منتشر شدند.

آیتی زاده با بیان اینکه این مقاله‌ها پیرامون موضوع‌های مورد نیاز صنعت است، اظهار داشت: مقاله تخمین خواص سنگ مخزن بر اساس نمودار‌های مرسوم و NMR با استفاده از الگوریتم‌های شبکه عصبی در یک کار گروهی و مشترک با همکاری قاسم زرگر استاد و امیر حسین پریزاد دانش آموخته دانشگاه صنعت نفت و مهدی عموری و حسن باقری از کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران تهیه و به رشته تحریر در آمده است.

کارشناسان ارشد اداره نمودارگیری مدیریت خدمات ویژه شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: با توجه به ارزشمند بودن اطلاعات نمودار NMR و هزینه و زمان زیادی که اخذ این نمودار از عملیات حفاری به هدر می‌داد، تصمیم گرفته شد که مدلی ارائه شود که با توجه لاگ‌های مرسوم به اطلاعات لاگ NMR دست یافت که در نهایت این مدل و طرح مورد استقبال کارفرمایان صنعت نفت کشور واقع و در میادین مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت که نتیجه به دست آمده بسیار رضایت بخش بود.

او با بیان اینکه مقاله بررسی اثر کاهش دبی تولیدی از مخزن بر تنش‌های اطراف دهانه چاه نیز در یک کار گروهی و مشترک با همکاری خلیل شهبازی و علیرضا شهبازی از کارشناسان شرکت ملی حفاری تهیه و به رشته تحریر در آمده است، تصریح کرد: بررسی نیرو‌ها و تنش‌های دیواره چاه منجر به بهبود شرایط عملیات حفاری، انتخاب وزن مناسب گل حفاری و در نهایت جلوگیری از فوران چاه می‌شود که این مقاله روش نوینی برای ارزیابی تنش‌های دیواره بر مبنای اطلاعات حفاری و نمودار‌های مختلف درون چاهی پیشنهاد داده است.

آیتی زاده بیان داشت: با توجه به نیاز روز افزون صنعت نفت به دانش نوین، تهیه این گونه مقالات از سوی متخصصان و کارشناسان منجر به پویایی و توسعه روز افزون صنعت نفت و حفاری خواهد شد.

سید عباس آیتی زاده پیش از این نیز مقالات متعدد و کاربردی تحت عنوان «بهبود عملکرد سیال حفاری با استفاده از تکنولوژی نانو» را در نشریات تخصصی و معتبر بین المللی به چاپ رسانده بود و در زمان حاضر نیز مشغول انجام تحقیق در زمینه‌های ازدیاد برداشت نفت، انجام عملیات شکاف هیدرولیکی و عوامل موثر بر پایداری دیواره چاه در زمان حفاری است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.