فعالیت کانون ناشنوایان استان اصفهان به مناسبت هفته ناشنوایان

مدیر کانون ناشنوایان استان اصفهان گفت: حدود ۱۴ هزار ناشنوا در اصفهان وجود دارد که از این تعداد سه هزار نفر آنان عضو کانون ناشنوایان هستند.

حسین روستا مدیر کانون ناشنوایان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به قدمت شصت ساله کانون ناشنوایان گفت: کانون ناشنوایان در ایران در سال ۱۳۳۹ در تهران با هدف ارتقاء سطح علمی، اجتماعی و رفاهی ناشنوایان بصورت منسجم کار خود را آغاز کرد و در پی آن در سال ۱۳۷۲ کانون ناشنوایان استان اصفهان نیز فعالیت خود را شروع کرد.

اواظهار داشت: حدود ۱۴ هزار ناشنوا در اصفهان وجود دارد که از این تعداد سه هزار نفر آنان عضو کانون ناشنوایان اند.

روستا ادامه داد: کانون ناشنوایان برای رفاه حال ناشنوایان در شهر‌های شاهین شهر، زرین شهر، نجف آباد، خمینی شهر و نطنز مراکزی را دایر کرده و به ناشنوایان ارائه خدمات می‌کنند.

او به فعالیت‌های این کانون اشاره کردو گفت: از جمله فعالیت کانون ناشنوایان استان اصفهان برگزاری جشنواره ملی ازدواج برای زوج‌های ناشنوا، تحصیل در تمام مقاطع تحصیلی، کمک‌های مالی به خانواده‌های ناشنوایان، برگزاری مناسبت‌های مذهبی همراه با مربی مسلط به زبان اشاره در جهت بالا بردن آگاهی دینی و معنوی آن ها، تشکیل کلاس‌های راهنمایی و رانندگی مخصوص ناشنوایان و همچنین تجلیل از توانمندان و قهرمانان ناشنوا در عرصه‌های مختلف، خصوصا در عرصه‌های هنری می‌باشد.

حسین روستا اضافه کرد: کانون ناشنوایان استان اصفهان از مسئولان و خیران خواستار کمک به ناشنوایان و پیگیری حل مشکل مستمری بگیران و تهیه سمعک است.

پژمان پورشبانان سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی اصفهان اظهار داشت: متاسفانه دیدگاه جامعه نسبت به ناشنوایان بر اساس توانمندی فرد نیست و همه توجه معطوف به نقص افراد ناشنوا می‌شود و همین موضوع باعث میشود فرد امکان استنفاده از فرصت‌های برابر را نداشته باشد و نتوانند نقش اجتماعی خود را ایفا کنند.

او با مهم دانستن حس شنوایی ادامه داد: انسان‌ها ۱۲ درصد دریا فتی‌هایی که از محیط اطراف خود دریافت میکنند از طریق شنواییست، اما اگر فردی از بدو تولد ناشنوای مطلق باشد ۷۰ درصد دچار معلولیت است بدین دلیل که حس شنوایی وجود نداشته و همین امر مانع گفتار او نیز خواهد شد.

سرپرست معاونت توانبخشی بهزیستی اصفهان ناشنوایی یک معلولیت پنهان دانست و گفت: برای آن که بتوان فرد را به جامعه برگرداند بایستی نوزاد را قبل از یک ماهگی غربالگری کرد.

او افزود: غربالگری، گفتار درمانی، تربیت شنوایی، آموزش، تجویز سمعک و کاشت حلزون از جمله خدماتی است که سازمان بهزیستی در اختیار ناشنوایان قرار داده است البته کاستی‌هایی در ارائه برخی خدمات وجود دارد، اما تمام تلاش سازمان بهزیستی اینست که بتوانیم به نیاز ناشوایان پاسخ بدهیم.

پورشبانان در پایان از جدیدترین خدمتشان به ناشنوایان خبر دادو گفت: چنانچه فرد ناشنوایی در انجام امور بانکی و اداری خود مشکل پیدا کرد میتواند درخواست همراه مسلط به زبان اشاره کرده و تمامی هزینه‌های مربوطه از طریق بهزیستی تحقق می‌یابد.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.