دیدار مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با ناشنوایان

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی کرمانشاه گفت : تقویت حس تعلق ناشنوایان به جامعه و ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس میان این افراد، تنها با اقدامات فوق العاده بخش‌ها و ادارات مختلف ممکن و میسر خواهد شد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ نجفی مهر مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی کرمانشاه پس از شنیدن مشکلات و مطالبات ناشنوایان که همزمان توسط مترجم زبان اشاره بیان شد با تبریک روز جهانی ناشنوایان، گفت : تقویت حس تعلق ناشنوایان به جامعه و ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس میان این افراد، تنها با اقدامات فوق العاده بخش‌ها و ادارات مختلف ممکن و میسر خواهد شد. برای این کار نیاز به یک اقدام مشترک برای راه اندازی نهضت آموزش زبان اشاره در جامعه داریم.

او گفت : زوج‌های ناشنوایی در سطح استان وجود دارند که به دلیل نداشتن تمکن مالی برای غربالگری‌های ژنتیکی و پزشکی، از اینکه بچه دار شده و فرزندشان نیز ناشنوا باشند واهمه دارند لذا سالهاست که بدون فرزند زندگی مشترک خود را با حسرت ادامه می‌دهند.

نجفی مهر افزود : دستگاه‌های پرمخاطب و خدمات رسان، حتی بیمارستان‌ها فاقد مترجم زبان اشاره مستقر می‌باشند. ناشنوایان برای مراجعه به برخی ادارات همچون مجموعه قضایی نیاز جدی به مترجم زبان اشاره دارند چرا که این عزیزان در مراجعات خود برای انتقال حرف هایشان با مشکل فراوان مواجه می‌باشند.

او افزود : آموزش و پرورش می‌تواند از قابلیت ناشنوایانی که تحصیلات دانشگاهی داشته و از مهارت‌های خاصی برخوردارند، برای آموزش به دانش آموزان استثنایی بهره ببرد.

نجفی مهر ادامه داد : ناشنوایان هنرمندی در سطح استان حضور دارند که متاسفانه هیچگاه دیده نشده اند در حالیکه متولیان امر می‌توانند علاوه بر اینکه بعنوان مربی در رشته‌های میناکاری، نقاشی، صنایع دستی و... از آن‌ها استفاده کنند، زمینه عرضه محصولات هنری شان به شهروندان را فراهم و شرایط مناسبی برای کسب درآمدشان بوجود آورند.

او افزود : برخی قهرمانانِ ناشنوای ما که در سطح آسیا و جهان و حتی پاراالمپیک مقام کسب نموده و کارت مربی گری نیز دارند، در حاشیه قرار گرفته اند و توجهی به آن‌ها نمی‌شود در حالیکه قادرند هم در قامت مربی برای ورزشکارانِ ناشنوا خوب بدرخشند و هم ورزشِ دانش آموزان استثنایی را تدریس نمایند.

نجفی مهر گفت : انتظار داریم بهزیستی استان با مدیریت جدید خود به مشکلات این قشر بیشتر توجه نموده و برای ایجاد همکاری بین بخشی جهت حل مشکلات این افراد کارگروهی را تشکیل دهد و بطور مستمر پیگیر این موضوعات باشد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.