اعلام آمادگی دستگاه قضایی همدان برای ارائه سیستم "ساآب" به سایر دادگستری‌های کشور

رئیس کل دادگستری همدان گفت: دادگستری همدان آمادگی خود برای ارائه و راه اندازی سیستم "ساآب" به سایر دادگستری‌های کشور را اعلام می‌کند.

اعلام آمادگی دستگاه قضایی همدان برای ارائه سیستم محمد رضا عدالت خواه رئیس کل دادگستری همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،از کسب عنوان رتبه برتر کشوری در برقراری صلح و سازش این استان و مختومه شدن ۸۱ درصد پرونده‌های قضایی معوقه در ۱۰ ماه گذشته خبر و ادامه داد: این دستگاه به دنبال توسعه الکترونیکی دادرسی‌ها است و آمادگی خود برای ارائه و راه اندازی سیستم "ساآب" به سایر دادگستری‌های کشور را اعلام می‌کند.

او با اشاره به راه اندازی سیستم ارزشیابی آرای بدوی محاکم دادگستری استان به عنوان طرحی ابتکاری با رویکرد کیفیت بخشی به احکام دادگاه‌ها افزود: در این سیستم نرم افزاری (ساآب) احکام صادره قضات محاکم بدوی توسط قضات دادگاه‌های تجدیدنظر بر اساس گزینه‌های تعریف شده ارزشیابی و امتیاز دهی می‌شوند.

او بیان کرد: بدین ترتیب شرایطی فراهم می‌شود تا نقاط قوت و ضعف قضات دادگاه‌های بدوی و همچنین کیفیت و اتقان آراء آن‌ها مشخص و از توصیه‌های بهنگام و برخط قضات دادگاه‌های تجدیدنظر بهره‌مند شوند و در پایان هر سال کارنامه قضایی در رابطه با احکام صادره توسط هر قاضی نیز صادر می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: رونمایی از این طرح که بدون هیچ گونه هزینه کردی و توسط نیرو‌های درون سازمانی دستگاه قضایی همدان طراحی شده با حضور رئیس دیوان عالی کشور انجام شد.

عدالتخواه ابراز داشت:این سیستم قابلیت تعمیم و اجراء در سطح تمام دادگستر‌های استان‌های مختلف را دارد و دادگستری همدان آماده هر گونه همکاری در خصوص ارائه و راه اندازی این نرم افزار به دستگاه قضایی سایر استان‌ها است.


این مسئول قضایی در ادامه به نحوه بررسی پرونده‌های قضایی که در رابطه با احکام قطعی صادر شده در آن‌ها از سوی افراد و اشخاص ذیصلاح اعلام خلاف بین قانون و شرع می‌شود پرداخت و تشریح کرد: درجهت اعمال ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری مکاتبات و درخواست‌هایی را که به طور عمده از هفت مرجع به دادگستری استان ارسال می‌شود مطابق فرم طراحی شده با ارجاع رئیس کل دادگستری استان از سوی یکی از معاونان قضایی یا قضات مجرب و مسلط دادگاه تجدیدنظر بررسی اولیه می‌شود و در صورت تشخیص استحقاق طرح در جلسه اصلی گزارش اجمالی و دقیق پرونده را در کمیسیونی با حضور حداقل ۱۲ معاون و قاضی مجرب دادگاه تجدیدنظر مطرح می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: پس از آن در رابطه با پرونده مسئله خلاف بین شرع و قانون آن رای گیری و مطابق نظر اکثریت تصمیم مناسب و متناسب اتخاذ و مراتب در فرم مربوطه درج می‌شود.


عدالتخواه عنوان کرد: بدین ترتیب در صورتی که رای صادره مشمول ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری باشد توسط قاضی طراح پرونده گزارش مبسوط تهیه و به مرجع ذی صلاح در پایتخت ارسال می‌شود.


اواعلام کرد: در این زمینه در ۱۰ ماه گذشته بیش از یک هزار و ۵۰۵ پرونده مورد بررسی قرار گرفت که تنها در ۹۱ مورد آن رای صادره خلاف بین شرع و قانون تشخیص و قوانین مربوطه نسبت به آن اتخاذ و اجرایی شد.


رئیس شورای قضایی استان در ادامه درخصوص پرونده‌های معوقه این دستگاه قضایی در همدان از مختومه شدن ۸۱ درصد پرونده‌های معوقه جریانی خبر داد و گفت: بیش از ۲۲ هزار پرونده معوقه جریانی و اجرایی در استان وجود داشت که با کاری جهادی این رقم به هشت هزار و ۶۷۰ پرونده رسید.


عدالتخواه همچنین در رابطه با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها عنوان کرد: طرح شناسایی زندانیان و محکومان مالی یا محکومانی که استحقاق عفو دارند با جدیت اجرا شده و با فراهم ساختن شرایط آزادی این قبیل زندانیان در رابطه با سایر جرائم در ۱۰ ماهه گذشته ۸۸۰ زندانی مشمول عفو شدند و پرونده‌های قابل توجهی نیز در دست بررسی و پیگیری است.


او با اشاره به طرح ابتکاری دیگر این دستگاه در استان همدان مبنی بر راه اندازی ستاد تالیف قلوب و دو کمیته معین مصلحین و معتذرین، گفت: شعار استان ما در این بخش "هر یک ماه یک مصالحه در پرونده‌های قتل" اعلام و در ۶ ماه گذشته بیش از ۹ فقره سازش و مصالحه در پرونده‌های قتل محقق شده است.

مدیر ارشد دستگاه قضایی همدان در ادامه افزود: در زمینه برقراری صلح و سازش به صورت عام در پرونده‌های قضایی در شورای حل اختلاف، همدان به عنوان رتبه برتر کشور معرفی شده است.

عدالتخواه با اعلام آمادگی دادگستری استان همدان برای توسعه الکترونیکی کردن رسیدگی‌های قضایی، گفت: در این زمینه نیاز به تامین تجهیزات رایانه‌ای و الکترونیکی است و به محض تامین امکانات مربوطه اقدامات لازم در اسرع وقت به منظور توسعه کمی و کیفی دادرسی‌ها به صورت الکترونیک انجام می‌شود.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.