لزوم حضور کارشناسان دادگستری در مناطق محروم کرمان

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت:لازم است تا مشوق‌های لازم برای حضور کارشناسان رسمی دادگستری در مناطق محروم استان پیش بینی شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، یدالله موحد،رییس کل دادگستری استان کرمان در مجمع عمومی عادی سالانه نوبت دوم کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان که به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد، گفت: کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان به صورتی دلسوازنه و با احساس مسئولیت زمینه تحقق عدالت در پرونده‌های قضایی را فراهم می‌کنند.

او به مسائل و مشکلات فی مابین دادگستری و کارشناسان رسمی دادگستری اشاره و بیان کرد: تاخیر در اعلام نظر کارشناسی یکی از آسیب‌های اصلی این حوزه به شمار می‌رود.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان ادامه داد: اخیرا دستورالعملی از طرف ریاست قوه قضاییه به منظور ساماندهی زمان و فرایند کارشناسی صادر شده تا مشکلات و معایب موجود در این مسیر مرتفع شوند و این کار نیاز به همکاری متقابل دادگستری و کانون کارشناسان رسمی دادگستری دارد.

موحد با اشاره به اینکه در مجموعه قضایی استان کرمان و کانون کارشناسان رسمی دادگستری این استان اعتقاد لازم برای رفع این مشکلات وجود دارد، اظهارداشت: وجود برخی مشکلات در حوزه کارشناسی در پرونده‌ها موجب نگرانی می‌شود و برای مردم و قضات ایجاد دغدغه می‌کند و اگر به این موارد بی توجه باشیم، جفا به حق مردم و طرفین پرونده‌ها است.

او  تاخیر در اجرای قرار کارشناسی در برخی پرونده‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های مهم ریاست قوه قضاییه، تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه است و یکی از دلایل معوقه ماندن این پرونده‌ها مربوط به حوزه‌های کارشناسی است که باید با برنامه ریزی و تدبیر برای تعیین تکلیف آن‌ها اقدام کرد.

موحد با اشاره به این مطلب که تاخیر در رسیدگی به پرونده‌های قضایی به دلیل عدم انجام کار کارشناسی لازم در مدت زمان معقول و منطقی، موجب ایجاد خسارت‌های متعدد برای طرفین پرونده‌ها می‌شود، گفت: بانک اطلاعاتی کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان تدوین شده و باید به صورت مستمر با همکاری معاونت آمار و برنامه ریزی دادگستری و کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان به روزرسانی شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: توزیع عادلانه کارشناسی در سطح حوزه‌های قضایی استان کرمان باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، زیرا حدود ۱۶ حوزه قضایی استان کرمان در حوزه مناطق محروم هستند و قضات این حوزه‌ها برای دسترسی به کارشناسان رسمی دادگستری با مشکلات متعددی روبرو هستند.

موحد تصریح کرد: لازم است که مشوق‌های لازم برای حضور کارشناسان در مناطق محروم استان پیش بینی شود.

او ضمن بیان این مطلب که نظرکارشناسی در پرونده‌های قضایی اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: کارشناس باید شخصا موضوع کارشناسی را مورد ارزیابی قرار داده و شخصا اظهارنظر کند و کارشناس در هیچ وضعیتی نباید نظر سایر کارشناسان را امضا کند بلکه باید بر مبنای مشاهدات و نظریات خود اظهار نظر کارشناسی کند، زیرا تعیین هیات کارشناسی برای رسیدن به جمع بندی مناسب در فرایند کارشناسی است.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: وقتی فرایندکارشناسی به فردی واگذار می‌شود و به هر دلیلی امکان انجام آن را ندارد باید بلافاصله این موضوع را به دادگاه اعلام کنند و نباید در این حوزه تعلل کنند.

موحد افزود: در دستورالعمل صادره از سوی ریاست قوه قضاییه تاکید شده که باید ظرف ۴۸ ساعت پس از ارجاع موضوع به یک کارشناس، دادگاه بداند که کارشناس نمی‌تواند کار واگذار شده را انجام دهد تا نسبت به تعیین جایگزین مناسب در اسرع وقت اقدام شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار