باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

جهاد در پشت سنگر/ رزمنده دیروز، تولید کننده امروز

اگر چه ۴۰ سال از دفاع مقدس گذشته، اما هنوز هم هستند کسانی که دست از جهاد برنداشته اند و در سنگری دیگر خدمت به مردم را ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، آلبوم را ورق می ‌زند، نگاهی به عکس‌هایی که تنها یادگار آن روزهاست می‌اندازد و خاطراتش را یکی به یکی مرور می‌کند. چه دوستانی که در این عکس‌ها روزگاری بوده اند و حالا دیگر نیستند.

با انگشت به افرادی که در عکس حضور دارند اشاره می‌کند: «شهید ایوبی است، او هم شهید دهقان است که اهل نیشابور بود ودیگری شهید علیزاده است. از افرادی که در این عکس هستند تنها ۳ نفرشان زنده مانده اند و بقیه توفیق شهادت را پیدا کرده اند.»

آقای مرادی در ۱۸ سالگی عازم جبهه شد. هزار و ۲۰۰ روز در جبهه ‌های جنگ حضور داشته و در بیش از ۹ عملیات شرکت کرده است، از آن روز‌ ها خاطرات زیادی دارد و عملیات‌ های زیادی را به چشم دیده است.

جهاد در پشت سنگر/ رزمنده دیروز، تولید کننده امروز

عملیات‌ هایی به رنگ عشق

آقای مرادی می‌گوید: «تیرماه ۵۸ برای دوره‌ های آموزشی به کردستان رفتم. با آغاز جنگ راهی اهواز و در پایگاه امام رضا (ع) که مقر خراسانی‌ ها بود مستقر شدم و در عملیات‌ های والفجر ۸، آزادسازی سوسنگرد و چذابه حضور داشتم».

در آن روز‌ها تنها فکر بچه‌ها فقط شهادت بود، عشق رسیدن به شهادت و دفاع از کشور تمام شرایط سخت را برایمان شیرین می‌کرد، در بین عملیات‌ هایی که شرکت کردم سخت‌ترین عملیات، چذابه بود از یک گروهان ۹۰ نفره تنها ۳ نفر زنده مانده اند و بقیه یا شهید شدند، یا زخمی. عملیات خیلی سختی بود.

او که در سال ۸۴ بازنشسته شده بود، داشتن لباس روحانیت را به داشتن درجه ترجیح داد و حالا در مرکز آموزشی ۰۴ امام رضای بیرجند امام جماعت است و به فعالیت‌ های فرهنگی در بین سربازان می‌پردازد.

جهاد در پشت سنگر/ رزمنده دیروز، تولید کننده امروز

خدمت در چند لباس

آقای مرادی که روزگاری برای دفاع از کشور قدم برداشته بود حالا امروز، پا در مسیری دیگر گذاشته، او علاوه بر اینکه لباس روحانیت را برتن دارد امروز با راه اندازی یک واحد گاوداری برای دو پسر و خانواده اش شغل ایجاد کرده است.

همراه او راهی گاوداری اش می ‌شویم آقای مرادی می‌گوید: بچه‌ها بیکار بودند و من هم تصمیم گرفتم کاری برای شان راه بیاندازم.

خداوند توفیقی به من داد تا در آن سال‌ ها در جنگ تحمیلی حضور پیدا کنم و امروز هم تصمیم گرفتم در جبهه اقتصادی قدمی بردارم. رهبر معظم انقلاب همیشه توصیه می‌کنند که در زمینه اقتصادی کشور باید پیشرفت کند و من هم صحبت ایشان را سرلوحه کار خودم قرار دادم و این کار را شروع کردم.


بیشتر بخوانید


پسر آقای مرادی هم می‌گوید: «مدتی با برادرم در فردوس بودیم، کاری نداشتیم و زمانی که پدرم این گاوداری را راه انداخت راهی بیرجند شدیم؛ حالا با خانواده در بیرجند زندگی می‌کنیم. هرروز صبح زود، شیر گاو‌ها را می‌دوشیم و برای فروش آن‌ها را راهی کارخانه شیر می‌کنیم».

جهاد در پشت سنگر/ رزمنده دیروز، تولید کننده امروز

پشتکار و اراده قوی، همراه همیشگی او

با ثبت نام در سامانه کارا ۳۰۰ میلیون تومان وام برای راه اندازی این گاوداری دریافت کرده و کارش را آغاز کرده است. ۳۰ راس گاو دارد که ۱۲ راس آن شیری است و روزانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم شیر تولید و آن‌ها را راهی کارخانه شیر بیرجند می ‌کنند.

همسرش می‌گوید: «مهترین ویژگی حاج آقا پشتکار و تلاش زیاد اوست، یک روزی جنگ بود و نیاز بود که برای دفاع از میهن به جبهه برود و امروز هم که دشمن، اقتصاد کشور را هدف گرفته، همسرم تصمیم گرفته است قدمی برای پیشرفت اقتصاد کشور و تولید بیشتر بردارد».

جهاد در پشت سنگر/ رزمنده دیروز، تولید کننده امروز

 

جامعه ایثارگری خراسان جنوبی، قدم در راه تولید گذاشت

حجت الاسلام عزیزی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی  گفت: «جامعه هدف تحت پوشش بنیاد شهید استان ۳۲ هزار نفر است که این تعداد شامل افراد نزدیک به شهدا مانند مادر، پدر، خواهر، برادر، همسر و فرزند است. همچنین این استان در حال حاضر ۴ هزار و ۵۰۰ جانباز و ۲۴۰ آزاده دارد.»

 خراسان جنوبی در دوران دفاع مقدس حدود ۲ هزار و ۱۰۰ شهید تقدیم اسلام کرده است.

به گفته مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی، ۱۳۰ نفر از ایثارگران استان با دریافت تسهیلات، اشتغال پایداری را برای خود و دیگران ایجاد کرده و در مسیر رونق تولید و کارآفرینی قدم برداشته اند.

جهاد در پشت سنگر/ رزمنده دیروز، تولید کننده امروز

بازنشستگی دوران خانه نشینی نیست

آقای مرادی با اینکه بازنشسته شده، اما هنوز هم دست از تلاش و کار برنداشته است و هر روزش را با انجام یک کار می گذراند؛ یک روز برای اقامه نماز در پادگان نظامی حضور دارد و یک روز در گاوداری.

از او پرسیدم که چرا با اینکه بازنشسته شده اید، اما هنوز به دنبال کار هستید؟ پاسخ داد: «بازنشستگی دوران خانه نشینی نیست، عده‌ای فکرمی کنند در این دوران باید در خانه نشست و دیگر کاری نکرد، اما در همین ایام هم، می‌توان کار‌های مفیدی انجام داد و امروز دنیا، دنیای اقتصاد است وتولید و پیشرفت در این زمینه».

اما اینجا پایان کار نیست. اقای مرادی قرار است با راه اندازی مرحله دوم گاو داری برای ۵ نفر دیگر اشتغال ایجاد کند. امروز جهاد در راه خدا، همین پا گذاشتن در عرصه تولید است و آقای مرادی چه زیبا در عمل به خوبی نشان داد که جهاد در راه خدا زمان و مکان نمی ‌شناسد.

گزارش از زهرا رضوانیان

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علي اصغر كريمي
۱۷:۵۶ ۲۴ فروردين ۱۴۰۰
خدا حفظ كنند ايشان را . مملكت ما به چنين روحيه و اعتقاداتي نياز دارد. كسب و كار حلال هم نوعي مجاهده در راه خدا است.