لکه سفید؛ کرونای مزارع میگوی پرورشی بوشهر

لکه سفید را یکی از جدی‌ترین بیماری‌های ویروسی میگوی پرورشی می‌دانند که به صورت لکه‌های سفید روی میگو ظاهر می‌شود و جانش را می‌گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، ویروس لکه سفید یا وایت اسپات، دیگر خانه زاد شده و هر سال به سراغ مزارع پرورش میگوی استان بوشهر می‌آید.

این ویروس به شکل تخم مرغی تا میله‌ای متغیر است و یک زائده دم مانند دارد. این ویروس در دمای زیر ۳۲ درجه گسترش می‌یابد و مزارع را درگیر می‌کند.این روز‌ها لکه سفید را پرورش دهندگان میگو در استخر‌ها یا مزارع بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه دیده و زیانش را لمس کرده اند.

لکه سفید؛ کرونای مزارع میگوی پرورشی بوشهر

یکی از پرورش دهندگان میگو در بندرریگ در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: لکه سفید مانند سال‌های پیش رخ داده و میگو‌های فراوانی تلف شده‌اند.

او افزود: به علت کاهش دما و ورود بیماری لکه سفید، برداشت میگو را زودتر شروع کرده‌ایم در حالی که میگو‌ها به اندازه کافی رشد نکرده‌اند.

این پرورش دهنده ادامه داد: چهار سال پیش از هر هکتار مرزعه میگو، ۷ یا ۸ تن برداشت می‌کردیم، اما امسال شاید یک تا یک و نیم تن بتوانیم برداشت کنیم.

او بیان کرد: در بندر ریگ دما زودتر کاهش می‌یابد و لکه سفید هم در زمان کاهش دما گسترش پیدا می‌کند.

لکه سفید؛ کرونای مزارع میگوی پرورشی بوشهر

این پرورش دهنده معتقد است برای اینکه زمان برداشت با زمان کاهش دما و شیوع لکه سفید توام نشود باید زود به طور مثال خرداد لاروریزی کرد.

او گفت: لاروی که تیر یا مرداد ذخیره سازی شود نتیجه‌اش این می‌شود که به لکه سفید دچار شود.

کمبود لارو علت تاخیر در لاروریزی

پرورش دهنده‌ای دیگر گفت: به علت کمبود لارو (بچه میگو)، مجبور شدیم دیرتر لاروریزی کنیم و حالا هم به علت شیوع لکه سفید مجبوریم پیش از آن که میگو به اندازه خوبی برسد برداشت کنیم تا بیماری آن را از بین نبرد.

پرورش دهنده دیگر هم با اشاره به اینکه همه استخر‌های بندر ریگ، درگیر لکه سفید شده‌اند، عنوان کرد: لارو در استان کم است، مجبوریم از جا‌های دیگر تامین کنیم. دیر شدن لاروریزی با کاهش دما در زمان برداشت و امکان شیوع لکه سفید مصادف می‌شود.

لکه سفید؛ کرونای مزارع میگوی پرورشی بوشهر

او به این نکته اشاره کرد که الان از هر هکتار ۷۰۰ کیلوگرم تا یک تن میگوی پرورشی برداشت شده است در حالی که سال‌های گذشته پیش می‌آمد از هر هکتار ۱۰ تن هم برداشت می‌کردیم.

این پرورش دهنده افزود: فقط لاروریزی در هر استخر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

پرورش دهنده دیگری که سه مزرعه دارد، از خسارت ۲۰ تا ۴۰ درصدی مزارعش خبر داد و کسی که چهار شرکت پرورشی زیر نظرش فعالیت می‌کنند، گفت: هر شرکت هر سال ۸۰ تا ۱۰۰ تن تولید داشت، اما الان ۴۰ تا ۵۰ درصد میگو‌ها از بین رفته‌اند.

این پرورش دهنده بیان کرد: زمان ذخیره سازی طول کشید و نتوانستیم میگو‌ها را به وزن دلخواه برسانیم. با ورود لکه سفید در شهریور هم که زیان زیادی دیدیم.

مرکز تکثیر لارو کم است

یکی از پرورش دهندگان که جوان است، اما چندین سال تجربه کار دارد، گفت: تامین لارو از بزرگ‌ترین مشکلات ماست، ما تنها یک مرکز تکثیر لارو میگو در شهرستان گناوه داریم و مجبوریم لارو را از نقاط دیگر و حتی استان‌های دیگر مانند هرمزگان تهیه کنیم که همین موضوع احتمال انتقال ویروس لکه سفید را افزایش می‌دهد.

او افزود: اگر یک یا دو مرکز تکثیر در شهرستان داشته باشیم مجبور نیستیم برای تهیه لارو به نقاط دیگر برویم.

لکه سفید؛ کرونای مزارع میگوی پرورشی بوشهر

پرورش دهنده‌ای دیگر که سال‌ها در این زمینه فعالیت می‌کند، بیان کرد: هر سال با مشکل لکه سفید و تامین نشدن به موقع لارو رو به رو هستیم، تاکی باید این مشکل وجود داشته باشد؟

او گفت: باید مراکز تکثیر میگو در شهرستان ایجاد شود مسئولان در سالی که جهش تولید نام گرفته باید در این زمینه حمایت کنند تا تولید این آبزی که صادراتی است و ارز وارد کشور می‌کند، رونق گیرد.

لکه سفید تا کنون فقط در بندر ریگ دیده شده است

مرتضی بحرانی مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر به خبرنگار ما گفت: ۱۰ مرکز پرورش میگو در استان داریم که تا کنون بیماری ویروسی لکه سفید در مزارع میگوی بندر ریگ دیده شده است.

 بحرانی افزود: البته تلفات میگو در مرکز شیف را هم داشته‌ایم، اما هنوز علت آن مشخص نشده و در دست بررسی است.

او ادامه داد: ویروس لکه سفید بومی منطقه شده و با توجه به کاهش دما شاهد گسترش آن هستیم.

میگوهای پرورشی به سرعت برداشت شوند

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر بیان کرد: به پرورش دهندگان توصیه کردیم برای اینکه تلفاتشان زیاد نشود زودتر میگو‌ها را برداشت کنند و منتظر نمانند که به اندازه خاصی برسد.

بحرانی تاکید کرد: باید اصولی رعایت شود تا از ورود ویروس به مزرعه جلوگیری شود استفاده از لارو مطمئن، بررسی آب ورودی به استخر، فیلترشدن آب به صورت استاندارد، نظارت بر ابزار‌های ورودی به مزرعه که آلودگی نداشته باشند، کنترل رفت و آمد افراد و شخم‌زنی مزرعه از جمله این موارد است.

لکه سفید؛ کرونای مزارع میگوی پرورشی بوشهر

او افزود: شهریور لکه سفید در ۶ استخر بندر ریگ دیده شد و به پرورش دهندگان گفتیم زودتر برداشت کنند بعد از آن چند روزی هوا گرم شد و لکه سفید کمتر، برداشت هم متوقف شد تا میگو‌ها بیشتر رشد کنند، اما دوباره دما کاهش یافت و این بیماری به استخر‌های دیگر سرایت پیدا کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر عنوان کرد: لکه سفید در دمای زیر ۳۲ درجه رشد می‌کند و پرورش دهندگان برای اینکه کمتر زیان کنند میگو را با وزن ۱۰ تا ۱۲ گرم برداشت کنند ومنتظر نمانند که به ۲۰ گرم شود.

او، حرف پرورش دهندگان را در زمینه تاخیر زمان لارو ریزی به علت کمبود لارو تایید کرد و گفت: مراکز تکثیر استان برای تهیه لارو مشکلاتی داشتند به همین علت نتوانستند به موقع لارو تولید کنند و در اختیار پرورش دهندگان بگذارند به همین علت ذخیره سازی دیرتر صورت گرفت و حالا که میگو‌ها به وزن دلخواه نرسیده‌اند باید زودتر برداشت شوند تا لکه سفید ازبینشان نبرده است.

لکه سفید؛ کرونای مزارع میگوی پرورشی بوشهر

لکه سفید از سال ۱۹۹۲ میلادی شناخته شد و بار‌ها صنعت پرورش میگوی جهان را با خسارت‌های فراوان رو به رو کرده است.این ویروس سال ۸۴ همه میگو‌های پرورشی استان بوشهر را از بین برد و سال ۹۴، میزان تولید را به کمتر از نصف کاهش داد. سال ۹۵ هم لکه سفید وارد مزارع پرورش میگو شد، اما زیانش زیاد نبود و پنج درصدی از تولید را کم کرد. در دیگر سال‌ها نیز وجود داشته، اما خسارتش زیاد نبوده است.

گزارش از: علی پیمان

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.