مدارس خودگران تلاشی برای ادامه تحصیل دانش آموزان بدون مدرک شناسایی

مدارس خودگران سال‌ها است که با همت بعضی نخبگان مهاجر افغانستانی تاسیس شده‌اند و به تنهایی و بدون هیچ حمایتی، مسئولیت آموزش دانش‌آموزانی را به دوش می‌کشند که به دلایلی از جمله نداشتن شناسنامه و مدارک معتبر اقامتی در ایران نمی‌توانند در مدارس دولتی تحصیل کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدرسه‌ای که «فاطمه سجادی» مدیرش است دانش‌آموزانی پشت نیمکت‌هایش می‌نشینند که از ابتدای تولد ناخواسته درگیر این هویت هستند، بحرانی که تا ابد روی دوش آدم سنگینی می‌کند با این تفاوت که آن‌ها، یعنی اغلب‌شان، حتی برای یک‌بار وطنشان را ندیده‌اند.فاطمه سجادی خودش هم بزرگ‌شده چنین بحرانی‌ است.

مدرسه در جاده سیمان یا همان «قرقی» که یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد است واقع شده است؛ جایی‌که جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی در آن زندگی می‌کنند. مدرسه خودگردان «هدایت» آن‌جا است، آخرین امید بچه‌های کم‌برخورداری به دلایل مختلفی نمی‌توانند در مدارس دولتی درس بخوانند.

بچه‌های مدرسه هدایت فقط افغانستانی نیستند ایرانی‌های بی‌شناسنامه هم تحصیل می‌کنند. آن‌هایی که به هر دلیلی هنوز هویتی ندارند و کسی هنوز «خودشان» را به رسمیت ناشناخته است.


اینجا خانه امید بچه‌هایی است که راهی برای تحصیل ندارند

 فاطمه امیری مدیر مدرسه هدایت می گوید:من از زمانی که دیپلم گرفتم خیلی دوست داشتم معلم شوم. بعد از دیپلم به یکی از مدارس خودگران مراجعه کردم. مدارس خودگردان در سال‌های ۸۶ و ۸۷ شرایط سختی داشتند. من در مدارس دولتی درس خوانده بودم و تصوری که از مدرسه داشتم همان چیزی بود که تا آن روز دیده بودم، اما وقتی به مدرسه خودگردان رفتم، دیدم آنجا یک فضای خیلی کوچک با در و دیواری کثیف است که کلاس‌هایش نه تنها میز و صندلی ندارند که از تخته هم خبری نیست. اما مشکل یکی‌دوتا نبود. مشکل تیر و تخته مدرسه هم نبود.
مشکل همانی بود که هر مهاجری را می‌آزارد: «مدیران، معلمان و بچه‌ها با ترس و لرز به مدرسه خودگردان می‌آمدند. بچه‌ها کتاب‌هایشان را قایم می‌‎ کردند. اگر هم کسی پیگیر می‌شد ما معلم‌ها می‌گفتیم که کلاس قرآن داریم.» مثل همیشه مشکل از قانون نیست مشکل از «خلاء»‌های قانونی بود. خلائی که نبودنش گاهی از نبودن قانونی مدون هم مهلک‌تر است.


فاطمه امیری سال ۹۲ فکر دیگری می‌کند. چرایی‌اش برای خودش روشن بود: چرا بچه‌ها از این منطقه (قرقی) به گلشهر می‌آیند؟ مگر آنجا مدرسه خودگردان ندارند؟ نداشتند. اگر بود که این همه راه را بلند نمی‌شدند بیایند اینجا. آن سال‌ها این منطقه یک خط اتوبوس بیشتر نداشت، خیابان‌ها آسفالت نشده بود و بچه‌ها برای آمدن به گلشهر با مشکلات زیادی مواجه بودند. بدتر از هرچیزی، بچه‌های زیادی در این منطقه بودند که خانواده‌شان اجازه نمی‌دادند به گلشهر بیایند و درس بخوانند: «این شد که سال ۱۳۹۳ من و همکارم «مریم محمدزاده» تصمیم گرفتیم که بیاییم اینجا و مدرسه خودگران را اینجا تشکیل بدهیم.» این شد که تکثیرِ خودجوشِ خودگردان‌ها آغاز شد و از همان سال تا همین حالا ادامه دارد.

هرسال ۶۰ درصد بچه‌های مدارس خودگردان، جذب مدارس دولتی می‌شوند

سجادی و همکارانش هر روز برای آموزش بچه‌ها از نقاط مختلف مشهد به «قرقی» می‌روند. از سجادی می‌پرسم توی این سال‌ها آیا مشکلات مدارس خودگردان کمتر شده؟ می‌گوید: ما امسال سال تحصیلی را با ۱۰۰ دانش‌آموز ایرانی و افغانستانی شروع کردیم. ما در مدرسه‌مان برای بچه‌ها کلاس کامپیوتر داریم، کلاس فتوشاپ گذاشتیم و چند تا از بچه‌های دوره متوسطه هم به‌صورت تخصصی دوره تدوین را می‌گذارند که در بین آن‌ها چهار نفرشان استعداد زیادی دارند. همچنین برای طراحی و نقاشی هم معلم جدا داریم.

او ادامه می‌دهد: سعی می‌کنیم کشف کنیم که آن‌ها به چه چیزی علاقه دارند تا همان‌ها را به مدرسه بیاوریم. نکته دیگر اینکه، در مشهد هفت مدرسه خودگردان وجود دارد. توی این سال‌ها مشکلات مدارس خودگردان کمتر شده، ولی همچنان مشکلات اساسی سرجایش است. البته که من هیچ‌وقت اجازه نمی‌دهم اتفاقی بیفتند که بچه‌هایم بترسند و نگران ادامه تحصیل‌شان شوند. می‌دانید که ما از طرف هیچ فرد یا نهادی حمایت نمی‌‎‎شویم و کاملا خودگردان هستیم، همه‌چیز این مدارس خودگردان است.

مدیر مدرسه خودگردان هدایت ادامه می‌دهد: منظور از مشکلات یعنی اینکه ما نمی‌توانیم مدرک رسمی به بچه‌ها بدهیم، چون مدارک ما مورد تایید آموزش‌وپرورش نیست. ما، چون رسمی نیستیم از طرف هیچ کس حمایت نمی‌شویم. نمی‌توانیم کتاب درسی تهیه کنیم و در نهایت کتاب‌ها با سختی و استرس زیاد و دو ماه دیرتر به دست ما می‌رسد. از طرفی، چون رسمی نیستیم نمی‌توانیم از جایی درخواست کتاب بدهیم. با همه این‌ها وظیفه اصلی ما این است که بچه‌ها را تا موقع رفع مشکلات برای حضور در مدارس دولتی آماده کنیم. خبر خوب اینکه، هرسال ۶۰ درصد بچه‌های ما جذب مدارس دولتی می‌شوند.


ما به دنبال کشف مهارت بچه‌ها هستیم

اغلب دانش‌آموزان مدرسه سجادی سال‌های زیادی مهمان مدرسه نیستند. گاهی یک‌سال و گاهی حتی چندماه. چون یا به افغانستان برمی‌گردند یا مهاجرت می‌کنند. این وسط بعضی‌هایشان بچه‌های کار هستند و وسط سال ترک تحصیل می‌کنند. مسئولان مدرسه ناچارند حتی برای مهمان‌های چندماه‌شان هم برنامه‌ریزی کنند: «هدف این نیست که آن‌ها فقط دیپلم بگیرند، اینکه آن‌ها بتوانند مهارتی بیاموزند تا حداقل کمی، فقط کمی، بتوانند شغل آینده خود را با آگاهی انتخاب کنند. من حتی یک دانش‌آموز ایرانی داشتم که وسط سال ترک تحصیل کرد. بعد‌ها او را دیدم که از ۵ صبح تا ۱۱ شب در اتوبوس چک می‌کند که آیا مسافران اتوبوس «من کارت» زده‌اند یا نه و برای این کار روزی ۱۵ هزار تومان می‌گیرد. من آنجا مصمم‌تر شدم که بچه‌ها را توانمند کنم.

سجادی می‌گوید: بیشتر هزینه‌های مدرسه با کمک‌های مردمی جبران می‌شود. مبلغی که به معلم می‌دهیم آن‌قدر ناچیز است که نمی‌شود اسمش را حقوق گذاشت. توی این سال‌ها خسته نشده‌ام؟ چرا. حتی بعضی وقت‌ها پیش آمده که من و همکارانم دیگر نخواستیم ادامه بدهیم، اما با دیدن بچه‌ها انگیزه زیادی گرفتیم که مشکلات را فراموش کنیم. امسال ما مشکل بزرگ‌تری هم پیدا کردیم. کرونا شرایطی را به وجود آوردکه حتی برای جذب همکار جدید هم با مشکل مواجه شدم. کرونا باعث شده ما کلاس‌ها را به دو گروه تقسیم کنیم تا روی هر نیمکت یک‌نفر بنشیند. شیفت‌بندی کردیم و بین هر شیفت مدرسه را ضدعفونی می‌کنیم. همکاران به‌خاطر خانواده مجبورند اولویت‌بندی کنند و شغلی را انتخاب کنند که بتوانند هزینه‌هایشان را تأمین کنند. در کنار این سختی‌ها یک آرزو بیشتر ندارم. اینکه بچه‌ها آن مسیری را که خودشان دوست دارند تجربه کنند. بچه‌ها اینجا فکر می‌کنند، چون مهاجرند و شناسنامه ندارند در حاشیه شهر زندگی می‌کنند نمی‌توانند به آرزوهایشان برسند. من دوست ندارم بچه‌ها با این فکر بزرگ شوند. من دوست دارم بچه‌ها گزینه‌های مختلفی برای انتخاب آینده‌شان داشته باشند.


منبع: شهرآرا

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.