آغاز دوشاب پزان در شهرستان میاندوآب

با حضور معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب آئین دوشاب پزان در این شهرستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، آئین فرآوری محصولات باغی به مناسبت گرامیداشت روز ملی روستا و عشایر با حضور معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در محل تاکستانی در روستای شبیلو برگزار شد.

در این مراسم  دیانتی، معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب، با اشاره به جایگاه و اهمیت ویژه بخش کشاورزی در توسعه و پیشرفت جوامع بشری تصریح کرد: مسیر توسعه و تعالی همه کشور‌های توسعه یافته از بخش کشاورزی عبور می‌کند چرا که مواد اولیه مورد نیاز بخش صنعت در بخش کشاورزی تولید می‌شود؛ بنابراین جهت توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان باید بخش کشاورزی در اولویت سرمایه گذاری‌های مسئولین و دولتمردان قرار گیرد بویژه در شهرستان میاندوآب که یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان محسوب می‌شود.

 معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب خاطر نشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای محرومیت زدایی، بهسازی، ایمن سازی، ارتقاء شاخص‌های سلامت و توسعه روستا‌ها در محل سکونت روستائیان، فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام گرفته، ولی متاسفانه در خارج از محیط روستا‌ها و مزارع کشاورزی که محل تولید ثروت و اقتصاد است در خصوص تأمین زیرساخت‌ها در عرصه‌های تولید سرمایه گذاری چندانی صورت نگرفته و نیازمند بهبود و تقویت اراضی کشاورزی و حفاظت از منابع تولید هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: میاندوآب دارای ۱۲۶۰۰ هکتار باغ با تولید سالیانه بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع محصولات باغی است و ۳۱۶۳ هکتار از باغات شهرستان به محصول انگور اختصاص دارد که پیش بینی می‌شود امسال با بیش از ۲۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته حدود ۴۷ هزار تن محصول انگور از تاکستان‌های شهرستان میاندوآب برداشت شود.

دیانتی  افزود: موارد مصرفی انگور بصورت تازه خوری، تولید دوشاب، آبغوره، سرکه، سبزه و انواع مختلف کشمش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب  اذعان داشت: در شهرستان میاندوآب ۲۱ واحد سردخانه با ظرفیت نزدیک به ۹۰ هزار تن، ۲ واحد سورتینگ و بسته بندی میوه، ۳ واحد تولید کشمش و میوه خشک کنی و یک کارگاه خانگی جهت فرآوری محصولات باغی بویژه انگور فعال می‌باشد.

دیانتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت‌های زنان روستایی ابراز داشت: بانوان غیور ما همچنان که در دوران هشت سال دفاع مقدس در پشتیبانی جبهه ها، پرستاری و مداوای مجروحان، تشویق مردان به حضور مداوم در جبهه و حفظ سنگر‌های پشت جبهه، تأثیری مستقیم بر روحیه رزمندگان و پیروزی در جنگ داشتند؛ اینک نیز دوشادوش مردان در جبهه اقتصادی و تأمین معیشت خانوار نقش ایفا می‌کنند. از اینرو با عنایت به اینکه زنان ۵۰ درصد جمعیت روستا‌ها را تشکیل می‌دهند؛ برنامه ریزی برای استفاده از توانمندی‌ها و پتانسیل موجود در این قشر از جامعه، ارائه الگوی جدید و ایجاد اشتغال برای زنان روستایی ضروری و از اولویت‌های جهاد کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندوآب  تصریح کرد: شهرستان میاندوآب با راه اندازی ۱۹ صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی با تعداد ۷۱۱ نفر عضو و اعتبار بالغ بر ۸۵۰ میلیون تومان، مقام نخست را در این خصوص در سطح استان به خود اختصاص داده است و راه اندازی این صندوق‌ها تأثیر بسزایی در توانمندسازی زنان روستایی، کاهش بیکاری، ایجاد اشتغال و رونق و شکوفایی اقتصاد مناطق روستایی داشته است.

پخت شیره انگور و تهیه دوشاب در جوار بارگاه میوه خشک کنی این تاکستان یادآور آئین‌های زیبا و محلی شهرستان میاندوآب و جایگاه ویژه این فرآورده پرانرژی در سبد غذایی مردم آذربایجان بود.

انتهای پیام/ن م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.