سرشماری پاییزه حیات وحش خراسان رضوی آغاز شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: برنامه سرشماری حیات وحش پستانداران علفخوار در خراسان رضوی آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سرشماری گونه‌های علفخوار در خراسان رضوی با مشارکت محیط بانان و کارشناسان حیات وحش در حال انجام است.

او افزود: سرشماری پاییزه عموماً به منظور بررسی و تحلیل وضعیت جمعیت حیات وحش انجام می‌شود و امسال سرشماری گونه‌های شاخص پستانداران علفخوار شامل قوچ و میش اوریال، کل و بز وحشی و آهو آغاز شده و بدلیل شیوع ویروس کرونا، بخشنامه‌ای به سراسر خراسان رضوی درخصوص الزام رعایت شیوه نامه های بهداشتی در ایام مأموریت‌های سر شماری ابلاغ و با جدیت نظارت می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: برنامه سرشماری در ۴۱ منطقه انجام خواهد شد و با توجه به وسعت و تعداد مناطق تحت مدیریت، مناسب‌ترین روش برای سرشماری، روش مشاهده مستقیم است که بر این اساس مسیر‌های سرشماری هر منطقه برروی نقشه‌های توپوگرافی با تکیه به تجارب محیط‌ بانان و کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات‌وحش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مشخص می‌شود.

همتی با اشاره به اینکه نتایج سرشماری بعد از مشاهدات، جمع آوری و به منظور تجزیه و تحلیل مورد بررسی قرار می‌گیرد بیان کرد: هدف از برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید و شناسایی مناطق مستعد برای ارتقای سطح حفاظتی زیستگاه ها است.

او تصریح کرد: به دست آوردن اطلاعاتی از اندازه و یا تراکم جمعیت وحوش پیش نیاز اصلی مدیریت حیات وحش است و اینکه جمعیت وحوش در منطقه‌ای سیر صعودی یا نزولی دارد و برنامه ریزی‌ها برای آینده نیاز به کسب اطلاعات دقیق از تعداد و تراکم و نحوه پراکنش وحوش در مناطق چهار گانه تحت مدیریت دارد.

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.