آمریکا بار دیگر ترکیه را بر سر سامانه اس-۴۰۰ تهدید به تحریم کرد

وزارت خارجه آمریکا بار دیگر نسبت به عملیاتی شدن سامانه پدافند موشکی روسی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا نسبت به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آزمایش احتمالی سامانه پدافندی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه ابراز نگرانی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد: ما از این گزارش‌ها مطلع هستیم. ما همچنان به خرید سیستم دفاع هوایی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه اعتراض می‌کنیم و به شدت نگران گزارش‌هایی هستیم که ترکیه به تلاش خود برای عملیاتی کردن اس-۴۰۰ ادامه می‌دهد. تعلیق ترکیه از برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ در واکنش به خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه، نشان دهنده جدیت دولت در این مسئله است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن در بالاترین سطح تاکید می‌کند توافق نامه اس-۴۰۰ میان آنکارا و مسکو همچنان بزرگترین مانع در روابط دو جانبه (ترکیه و آمریکا) و نیز ناتو است و همچنان این کشور را در معرض قانون کاتسا، مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم، قرار می‌دهد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا نیز ابراز امیدواری کرد رئیس جمهور ترکیه و حلقه نزدیکان او موضع واشنگتن را در مورد این مسئله درک کنند. نگرانی وزارت خارجه آمریکا در حالی عنوان شد که اخیرا گزارش‌هایی در خصوص احتمال عملیاتی شدن سامانه اس-۴۰۰ از سوی ترکیه منتشر شد. هر چند مقامات ترکیه هنوز در این مورد اظهارنظری نکرده اند.

پیش نویس طرح تحریم ترکیه با عنوان «قانون مقابله با صادرات تسلیحات روسی» پیش از این در کنگره آمریکا ارائه شد و در تلاش است تا خرید سامانه پدافندی اس-۴۰۰ از سوی ترکیه را مشمول قانون کاتسا، مقابله با شمنان آمریکا از طریق تحریم ها، قرار داده و تحریم کند.

ترکیه نخستین کشور عضو ناتو است که چنین سامانه پدافند هوایی را از روسیه خریداری کرده است. روسیه در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با ترکیه برای فروش سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، علاوه بر تحویل این سامانه به آنکارا اجازه تولید بخشی از فن‌آوری تولید آن نیز به کشور ترکیه داده می‌شود.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار