چشمه‌های خرم‌آباد در طرح آب‌گردانی ساماندهی می‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد از اجرای طرح آب‌گردانی با ساماندهی چشمه‌های خروشان در جهت افزایش زیبایی و جذابیت‌های بصری و صوتی این شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازلرستان،  زهرا نظری سخنگوی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به تأثیرات روحی و روانی جریان آب روی سیستم عصبی انسان گفت: صدای آب یک صدای آرامش‌بخش است که باعث کاهش استرس و افزایش آرامش در انسان می‌شود از طرفی افزایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و ساختمان‌های بلند نتیجه فرهنگ شهرنشینی است که باعث شده سطح سلامت و بهداشت روانی شهروندان کاهش پیدا کند.

شهرنشینی، خشونت، پرخاشگری، استرس‌های روحی و روانی و آلزایمر را افزایش داده، افزود: صدای آب به دلیل همنوایی با طبع انسان باعث ایجاد احساس آرامش و آسایش در فرد می‌شود از طرفی در شرایط کنونی فضا‌های شهری به فضا‌های نسبتاً آرام نیاز دارند تا بتوانند در شهروندان خصوصاً هنگام عبور و مرور حس مطلوب ایجاد کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد تصریح کرد: در این راستا دغدغه اعضای شورا این بوده است تا با توجه به فراوانی آب و چشمه‌های طبیعی در خرم‌آباد، این چشمه‌ها ساماندهی شوند و از این نعمت خدادادی در جهت افزایش زیبایی و جذابیت‌های بصری و صوتی آب درحال حرکت با توجه به آثار روحی و روانی مثبت وجود آب و جایگاه ارزشمند آن در شکل گیری و کمال معماری و شهرسازی در مرکز شهر و بافت تاریخی و قدیمی استفاده کنیم.

نظری با اشاره به اینکه شهر خرم‌آباد با قدمتی چند هزار ساله یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر است، خاطرنشان کرد: در این شهر حدود ۷۰۰ چشمه وجود دارد که بالای ۳۵ درصد آب مصرفی شهر از آن‌ها تأمین می‌شود.

او با بیان اینکه لرستان بعد از گیلان و مازندران سومین استان پرباران کشور است افزود: خرم‌آباد تنها شهری است که در آن پنج چشمه خروشان جاری است؛ سراب کیو که نگین شهر و معبر گردشگری است، چشمه سراب شهوا، گرداب سنگی و سراب گلستان از جمله چشمه‌هایی هستند که در تمام فصول خروشان بوده و آبدهی دارند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد تصریح کرد: چشمه گرداب سنگی از جمله چشمه‌هایی است که در زمستان و بهار طغیان می‌کند و آب آن در خیابان‌ها جاری می‌شود لذا طرح ساماندهی و گردش آب در سطح شهر از میدان تختی و گرداب سنگی و گرداب سیمی به وسیله پمپاژ آب به چهارراه فرهنگ از دو طرف، از چهارراه فرهنگ به سمت میدان شهدا در دو سمت خیابان و از شهدا به سمت گلال با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان در حال اجراست.

نظری گفت: این طرح تاکنون با تخصیص بیش از یک میلیارد تومان ۴۰ درصد پیشرفت داشته و طبق وعده مدیران شهرداری ظرف سه ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/ر

برچسب ها: شورای شهر ، چشمه ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.