باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

دل بریدن پر پرواز حسینیون است/به تو از دور سلام

امسال به دلیل بیماری کرونا راه زیارت کربلا بسته شده است، باید طوری دیگر به زیارت حرم شش گوشه امام حسین (ع) برویم دردی که داغی بر دلمان گذاشت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، روز‌ها گذشت و رسیدیم به اربعین هرساله همین روز‌ها بود که بار سفر میبستیم و راهی کربلا می‌شدیم و دل به راهی می‌دادیم که سختی هایش کم نبود، اما دلدادگی اش چیزی دیگر بود وقتی که دلت را به دل او گره بزنی دیگر نه راه برایت طولانی است و نه سختی‌ها برایت مفهوم ندارد فقط چشم می‌دوزی به انتهای راه تا نشانی از گنبد و گلدسته هایش بیابی چشمهایت، پاهایت، قلبت و همه وجودت در انتظار رسیدن به روز موعود است و ساعات دیدارت با سرور و سالار شهیدان آقای دلدادگی هاست.

حال که به واسطه بیماری منحوس کرونا راه زیارت کربلا بسته شده است باید طوری دیگر به زیارت حرم شش گوشه امام حسین (ع) برویم دردی که داغی بر دلمان گذاشت و باعث شد که دل به روضه‌ها و سلام‌های از راه دور به سید الشهدا ببندیم.

شکوه این پیاده‌روی بزرگ جهان بعنوان یک نماد بین‌المللی از عظمت و هیبت واقعه عاشورا انکار ناپذیر است و نمی شود که از این همه شکوه و عظمت گذشت، اما با همه این اوصاف این فراق و درد دلیل نمیشود که اگر راه خرم بسته شده دیگر ما دلداده نباشیم و اهدافمان را فراموش کنیم قرار نیست که راه و رسم عاشقی در مسیر حسین علیه السلام را از یاد ببریم ما موظفیم با هر فاصله زمینی که با کربلا داریم؛ و در هرجای دنیا که سر میکنم فاصله معنوی و روحی خودمان با مولای خود را کم کنیم. اگر دل بدهید که دیگر فاصله‌ها معنا ندارد.
 
دل بریدن پر پرواز حسینیون است/به تو از دور سلام
 
حجت‌الاسلام امیرعلی حسنلو مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه می گوید: پیاده روی برای زیارت موضوعیت دارد و رفتاری با مبنای مشروع است که در صدر اسلام و زمان ائمه (ع) وجود داشته است بویژه برای زیارت امام حسین (ع) بویژه پیاده روی زیارت اربعین دارای ثواب و فواید و آثار و برکات معنوی است و در سیره علما و پیروان ودوستداران اهل بیت (ع) این زیارت مستمرا یک فرهنگ پسندیده و زیبا وجود داشته است.

او می‌افزاید: زیارت حج با پای پیاده که برای آن پاداش معنوی در نظر گرفته شد در سیره اهل بیت وجود دارد؛ در سیره امام حسین (ع) نوشته اند ۲۵ بار با پای پیاده به حج رفته است و بنابراین تردیدی نیست پیاده روی جهت زیارت مراکز زیارتی مشروع وامری پسندیده است.

مدیر گروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه ادامه می‌دهد: جابر بن عبدالله صحابی بزرگ پیامبر (ص) نخستین زائر کربلای معلی در روز اربعین سال ۶۱ هجری است، این سنت حسنه نیز در سال‌های حضور ائمه معصومین (ع) با وجود حکومت اموی و عباسی توسط شیعه انجام شده است و هیچگاه زیارت امام حسین (ع) ترک نشد.
بیشتربخوانید

 

حسنلو بیان می‌کند: پیاده روی برای زیارت در روایات آمده است و دارای ثواب اخروی و در ضمن عافیت و سلامت جسمانی یکی از فواید دیگر این رفتار معنوی بزرگ است.

او تصریح می‌کند: سنّت زیارت پیاده، از زمان ائمّه (ع) بوده و تاکنون نیز ادامه دارد و اجر بیشمارى براى آن نقل شده است، بویژه زیارت امام حسین (ع) در روایات (ع) نبوی برای زیارت حضرت جایگاه خاص وجود دارد، پس از پیامبر (ص) در روایات ائمه (ع) زیارت امام حسین (ع) دارای فضایل معنوی و همه جانبه بی شمار است؛ که یکی از این مصادیق زیارت زیارت اربعین است که برای این هم دلیل روائی از امام عسگری داریم که زیارت اربعین را یکی از علائم ایمان بر شمرده است.

مدیر گروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه تأکید می‌کند:بنابراین برای پیاده روی و زیارت اربعین مبنای مشروع قوی وکافی داریم لذا پیاده روی برای زیارت امام حسین (ع) کاملا امری مشروع ویکی از محبوب‌ترین اعمال شمرده شده است که براکات و آثار معنوی بی شمار ومادی بی پایان هست؛ از جمله آثار آن که محسوس است شناساندن نهضت امام حسین (ع) برای جهانیان و فریاد ظلم ستیزی امام در مقابل ستمگران است که درس آموز است.

حسنلو اظهار می‌کند: انسان‌ها در اقصی نقاط عالم دنبال الگو برای حق طلبی و ظلم ستیزی هستند با آگاهی از نهضت عاشورا وشناخت شخصیت امام حسین نا خواسته با دل‌های خود به سوی امام حسین (ع) جذب می‌شوند.

او می‌افزاید: اجتماع عظیم اربعین وزیارت امام حسین (ع) یک نماد بزرگ و نشانه و راهنما و تابلو برای شناخت راه ستم گریزی و ظلم ستیزی و عدالت جویی برای همه بشریت است که افزون برآن مبنای قرانی متعدد نیز برای این حرکت با شکوه واجتماعی عظیم وجود دارد و آن تعظیم شعائر الهی است که از تقوای قلوب شمرده شده است.

مدیر گروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه ادامه می‌دهد: در این دنیای غرق جهالت و نادانی ودنیای آکنده از فساد اجتماعات بزرگی برای انحرافات و خرافات تشکیل می‌شود؛ در مقابل این خود نمایی‌های شیطانی با نمایش‌های منحرف، باید شعائر الهی ومعنوی نیز شکل بگیرد وبرجسته دیده شود تا راه حق توسط باطل تاریک نگردد؛ در اجتماع اربعین امسال در فضای مجازی ونیایش همگانی که به سبب شرایط کرونا بوجود آمده باید برجسته شود و دنیا گیر باشد وصدای امام حسین (ع) به گوش همه جهانیان برسد تا مقدمه ظهور حق باشد.

حسنلو بیان می کند: اگر در این شرایط از اجتماع جسم‌ها و جماعت و وحدت و یکپارچگی جسمی عاشقان امام حسین علیه السلام محرومیم، اما اجتماع دل‌ها و وحدت جان‌های عاشق حسین با زیارت جمعی زیارت اربعین فراهم و میسر است.

او تصریح می‌کنند: باید همه امت‌های عاشق حسین به هرزبانی که سخن می‌گویند زیارت کنند نجات بخش بشریت امام حسین (ع) را و به فریاد رسی بخوانند مهدی امت‌ها را و تعجیل فرج را با جان ودل از خدا طلب کنند.

مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه تأکید می‌کند: فاضل دربندى درباره پیاده روی اربعین می‌نویسد، این پیاده بودن، یا به جهت فقیر بودن زائر است که نشان می دهد این زیارت، برخاسته از شوق و محبّت است، یا به جهت آنست که زائر، خود را در برابر سلطان اقلیم جوانمردى و خورشید سپهر عصمت و شهادت کوچک می شمارد و در راه او، رنج سفر پیاده را بر خود هموار میکند و هر دو ارزشمند است.

حسنلو بیان می کند: در بین مردم عراق و شیعیان دیگر ممالک اسلامی این رسم وجود داشته است و همین سنت را در زمان شیخ انصاری (م ۱۲۸۱ ق) وجود داشت، حتی نقل شده است که او طبق نذری که داشته، با پای پیاده به زیارت امام علی‌بن موسی‌الرضا (ع) رفته‌اند و مرحوم آخوند خراسانی (از مراجع بزرگ تقلید حامی مشروطه) نیز به همراه اصحابشان با پای پیاده به زیارت کربلا مشرف می‌شدند.


بیشتربخوانید



سیره علما وحاکمان در اربعین

حسنلو بیان می کند: محدث نوری از احیاگران زیارت اربعین با پای پیاده بوده است؛ این عالم اولین بار در عید قربان به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که ۳ روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی می‌کردند.

او افزود: «محدث نوری» از آن پس تصمیم گرفت، هر سال این کار را تکرار کند، او آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین (ع) رفت؛ مرحوم شیخ آقابزرگ تهرانی (از شاگردان محدث نوری) که از نزدیک شاهد تلاش استادش بوده، می‌نویسد: استاد ما به این شیوه خداپسندانه (پیاده‌روی) همت گماشت. در سال‌های بعد، رغبت مردم و صالحان به این موضوع بیشتر شد، به‌طوری که در برخی سال‌ها، تعداد چادر‌ها و خیمه‌های راهپیمایان، به ۳۰ عدد می‌رسید و هر چادر به ۲۰ تا ۳۰ نفر تعلق داشت و به این ترتیب، این سنت حسنه، دوباره مرسوم شد و رونق گرفت.

مدیر گروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه ادامه می‌دهد: پیاده روی تا اندازه‌ای فرهنگ ورسم بوده است که درباره آداب زیارت اربعین علمای بزرگ شیعه نسک نامه و آداب زیارت نوشته اند علمایی، چون میرزا جواد آقا ملکی تبریزی یکی از مراجع عالیقدر که خود بار‌ها با پای پیاده از نجف، به کربلا، رفت؛ درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعین حسینی چنین می‌گوید: به هر روی بر مراقبه کننده لازم است که بیستم صفر (اربعین) را برای خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهید را در مزار حضرتش (ع) زیارت کند، هر چند تنها یک بار در تمام عمرش باشد.

حسنلو بیان می کند: در روز اربعین صد‌ها هزار زوّار به سوی حرم حسین (ع) می‌آیند که گاه تعداد آن‌ها به چند میلیون هم می‌رسد و عزاداران با حالتی از حزن و اندوه و با سر‌ها و پا‌های برهنه و لباس سیاه و علامت مصیبت زدگی گریه می‌کنند، بر سرو صورت می‌زنند و به رسول اکرم (ص) برای شهادت سبط اش امام حسین (ع) تسلیت می‌گویند. در جلو هر دسته پرچم‌های سیاه در حال حرکت است.

دل بریدن پر پرواز حسینیون است/به تو از دور سلام
او تصریح می‌کند: آیت‌الله حاج آقا سید مصطفی خمینی نیز از عالمان و استادان نجف بود مرحوم حجت‌الاسلام سید تقی‌درچه‌ای در خاطره‌ای در رابطه با حاج مصطفی خمینی (ره) می‌فرماید: چندین‌بار همراه آیت‌الله حاج‌آقا مصطفی‌خمینی از نجف پیاده به سوی کربلا رفتیم حاج آقا مصطفی با پای برهنه و حتی بدون جوراب، حرکت می‌کرد و از هر کس مختصر صدایی داشت، می‌خواست اشعاری را در مقام و عظمت امام حسین (ع) بخواند و با شنیدن این اشعار، خودش طوری منقلب می‌شد که از شدت گریه، شانه‌هایش بالا و پایین می‌رفت، حاج آقا مصطفی خمینی همیشه دیوان شیخ محمدحسین غروی اصفهانی را همراه داشت و وقتی کنار دجله و فرات که نزدیک کربلا بود می‌رسیدیم، او به اسم کوچک مرا صدا می‌زد تا قسمتی از آن را بخوانم و به محض شروع، مثل کسی که بغضش بترکد، شروع به گریه می‌کرد.

مدیر گروه تاریخ وسیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه تاکید می‌کند: در طی چند کیلومتر من زمزمه می‌کردم و جمع دوستان به‌خصوص حاج‌آقا مصطفی گریه می‌کردند. ناگهان یکی از دوستان چشمش به گنبد مطهر حضرت امام‌حسین (ع) می‌افتاد و به دنبال آن، موج شوق و گریه در میان جمع بلند می‌شد.

دل بریدن پر پرواز حسینیون است/به تو از دور سلام
 
در شرایط فعلی که دست‌ها کوتاه، اما سینه‌های عاشقان امام حسین اعم از شیعه و سنی، مسیحی و کلیمی، ایرانی و غیر ایرانی که عشق حسین قبل‌های بشریت را در نوردیده است؛ با حسرت همنوا شده و یک دل زیارت اربعین را در همان ساعت مقرر که رهبری معظم می‌خواند وزمزمه می‌کند خواهیم خواند و دعای فرج را نیز برای تعجیل در فرج زمزمه خواهیم نمود.

این بلا‌های آخرالزمان را باید با احتیاط رد کرد در برخی از روایات چنین مضمونی است وقتی که بلا‌ها فراگیر می‌شود الزموا بیوتکم یعنی در خانه هایتان بشینید و به راز و نیاز و دعا و خواندن قرآن و یاد اهل بیت و معرفت اهل بیت بگذرانید و در این زمینه معرفت افزایی کنید

رفتن در نقاط شلوغ و مبتلا شدن به بیماری و عدم مراقبت از سلامت جسمانی هم برای افراد دردسر ساز است هم برای کادر سلامت و درمان هم برای ممالک اسلامی و دولت‌ها هزینه بر لذا باید با تمام توان به رهبری و بزرگان اقتدا نمود و از حضور غیر ضروری در جامعه پرهیز نمود و برای رفع بلا دعا کرد و به قرآن پناه برد؛ پناه به قرآن در روایات سفارش شده است.

مومنان می‌توانند برای هدیه به سید الشهدا برای کاستن از شدت بلا ور‌هایی از آن ختم قرآن نمود و ثوابش را به روح مقدس سیدالشهداء هدیه نمود؛ خداوند برای نجات بشر از بلا‌های معنوی و جهالت و نادانی وبلا‌های طبیعی به یقین قلعه‌ها و دژ‌های محکمی برای انسان‌ها ساخته است؛ این دژ‌ها و قلعه اول قرآن، دوم اهل بیت پیامبر (ص) هستند.
 
انتهای پیام//ا.غ
گزارشگر:امیدغفاری
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباسی
۱۴:۲۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
بسیار عالی بود اظهارات استاد حسنلو
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۰:۰۷ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
بسیار عالی بود این مقاله وگفتگو درباره اربعین
Iran (Islamic Republic of)
نصراله درویشیان
۱۴:۱۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۹
بسیار عالی بود