۱۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سرپل ذهاب زیر پوشش سامانه گرمسیری

فرماندار سرپل‌ذهاب با اعلام اینکه ۱۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان اکنون زیر پوشش سامانه گرمسیری قرار گرفته و زیر کشت است، گفت : اجرای سامانه گرمسیری در بخش تولیدات کشاورزی این شهرستان رونق ایجاد کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ محبت جمالی‌نیافرماندار سرپل‌ذهاب با اشاره به مزایای طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های ملی کشور برای آبادانی و رونق مناطق مرزی غرب کرمانشاه و به خصوص سرپل‌ذهاب، گفت : زمین‌هایی که تا پیش از اجرای طرح سامانه گرمسیری دیم بوده امروز با اجرای سامانه‌های آبیاری نوین تحت فشار و بارانی به آبی تبدیل شده است.

او گفت : این زمین‌ها علاوه بر غلات اکنون زیر کشت چغندرقند و ذرت است و بخشی نیز به کشت محصولات صیفی شامل گوجه و خیار اختصاص یافته که برای کشاورزان شرایط تولید محصولات کشاورزی را از یک کشت به سه کشت در سال فراهم کرده است.

نماینده عالی دولت در سرپل‌ذهاب افزود: بیش از ۹ ایستگاه اصلی پمپاژ آب به طول ۴۵ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه فرعی تامین آب، خط انتقال ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را از این سامانه بهره‌مند می‌کند که ۱۷ هزار هکتار آن افتتاح شده است.

او ادامه داد: در سطح ۶ هزار و ۶۸۱ هکتار از اراضی نیز عملا تاسیسات سامانه اجرایی شده که با رفع نواقص جزیی به زودی این اراضی نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

اشتغال بزرگترین مزیت اجرای طرح

جمالی‌نیا گفت: هر هکتار از این اراضی در بحث کشت محصولات به طور میانگین ۲۰ تن را مشغول به کار کرده و اشتغال بزرگترین تاثیر اجرای این طرح بزرگ بوده است.

او ادامه داد: اکنون ۳۵ هکتار از اراضی به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته که به طور میانگین هر هکتار از این اراضی زمینه اشتغال ۳۵ تن را فراهم کرده و این خود اهمیت این سامانه را برای اشتغال پایدار مرزنشینان نشان می‌دهد.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: بازگشت مردم به روستا‌ها و مهاجرت معکوس مردم از شهر به مناطق روستایی، ایجاد اشتغال، افزایش ارزش افزوده املاک کشاورزی بزرگترین مزایای اجرای سامانه گرمسیری در اراضی کشاورزی سرپل‌ذهاب است.

جمالی نیا ادامه داد: همچنین در خصوص هفت هزار و ۲۰۰هکتار از اراضی جا مانده از طرح سامانه گرمسیری در حوزه یک هزار و ۱۲ کیلومتر مربع شهرستان از طریق آب نیرو پیگیری‌های لازم انجام شده و با ارایه توجیهات فنی در صدد هستیم تا این اراضی نیز از این طرح برخوردار شود و سقف اراضی تحت پوشش به ۳۲ هزار هکتار برسد.

او گفت: اجرای سامانه گرمسیری با میلیارد‌ها تومان اعتبار در شرایطی که کشور با تحریم و مشکلات اقتصادی مواجه است یک هدیه ارزشمند برای مرزنشینان است و به طور یقین برکات آن در سفره‌های مردم و معیشت آن‌ها نمود عینی دارد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار