معاون آموزش و پرورش قم عنوان کرد:

رشد ۵۰ درصدی نرخ باسوادی در قم

حجت الاسلام قاسمی نیا گفت: نرخ باسوادی درقم در میان افراد ۱۰ تا ۴۹ سال با ۵۰.۵ درصد رشد از ۴۷ درصد در سال ۵۷ به حدود ۹۷.۵ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،حجت الاسلام محمد رضا قاسمی نیا معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: در حالی که از هر ۱۰۰ تَن ۴۷ تَن در قم با سواد بودند در حال حاضر از هر ۱۰۰ تَن حدود ۹۷ تَن باسواد می‌باشند.

حجت الاسلام قاسمی نیا موفقیت‌های استان در دست یابی به عدالت آموزشی به لحاظ جنسیتی را مورد توجه قرار داد و افزود: در گروه سنی ۶ سال به بالا نرخ باسوادی بانوان از ۳۴ درصد در نخستین سال پیروزی انقلاب به ۸۷ درصد در امسال ارتقا پیدا کرده ،نرخ باسوادی مردان نیز از ۶۴ درصد به ۹۳ درصد افزایش یافته است.

او تصریح کرد: نرخ جمعیت باسواد شهری در استان از حدود ۵۳ درصد به حدود ۹۰ درصد رسیده و جمعیت باسواد روستایی استان نیز که اوایل انقلاب ۳۰ درصد بوده هم اکنون ۸۰ درصد می‌باشد.

معاون آموزش و پرورش قم یادآور شد: یکی از موضوع‌هایی که در زمینه سوادآموزی روی آن سرمایه گذاری می‌شود رشد باسوادی جمعیت ۱۰ تا ۲۹ سال به عنوان قشر مولد، فعال، با نشاط و جوان جامعه است که خوشبختانه در این گروه سنی نیز به بالای ۹۷ درصد رسیدیم.

حجت الاسلام قاسمی نیا با بیان اینکه از زمان تشکیل نهضت سوادآموزی ۴۱۵ هزار تَن در برنامه‌های سواد آموزی استان شرکت کردند، افزود: یکی از باید‌های آموزش نهضت سواد آموزی علم جهت دار است در همین راستا از حدود یکهزار ساعت آموزش سوادآموزی حدود ۲۳۰ ساعت آن به آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، آشنایی با زندگانی اهل بیت (ع) و معارف و ارزش اسلامی اختصاص دارد.

او اضافه کرد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته از عملکرد سوادآموزی قم ۴۵ رتبه و مقام کشوری در این استان کسب شده است.

حجت الاسلام قاسمی نیا یکی از فعالیت‌های سوادآموزی نهضت سوادآموزی قم را آموزش اتباع عنوان کرد و افزود: طی یک سال گذشته با تبعه کشور‌های افغانستان، پاکستان، هندوستان، نیجریه، فیلیپین، رواندا و سوریه هماهنگی‌هایی داشتیم و آموزش‌ها شروع شده و حتی با تفاهم نامه‌ای که با مرکز امور خانواده جامعه المصطفی العالمیه صورت گرفته این کار دنبال می‌شود.

او افزود: قم هر سال در موضوع سوادآموزی اتباع خارجی جز استان‌های برتر است.

حجت الاسلام قاسمی نیا تعداد اتباع آموزش دیده توسط سوادآموزی قم طی سه سال گذشته را بالغ بر ۶ هزار تَن دانست و گفت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نرخ باسوادی اتباع در قم ۸۶ درصد و حدود ۱۴ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

معاون آموزش و پروش قم جایگاه قم را ارزنده و مهم توصیف کرد و گفت: این استان استحقاق این را دارد که به سازمان‌های بین المللی معرفی و نام آن نیز به عنوان نشر علم در جهان ثبت شود.

او با اشاره به فعالیت‌های سوادآموزی قم در حوزه دیجیتال آموزش مقدمات کار با رایانه را از جمله آن خواند و یادآور شد: از چهار سال گذشته سالانه ۱۵۰ تَن از سوادآموزان دوره انتقال سوادآموزی که معادل ششم ابتدایی است آموزش داده می‌شوند.

حجت الاسلام قاسمی نیا با بیان اینکه این آموزش‌ها در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک است افزود: این آموزش‌ها طی ۶۰ ساعت و در سه موضوع صورت می‌گیرد که قم در این زمینه درخشش خوبی داشته و از سوی بنیاد ای. سی. دی. ال ایران نیز مورد قدردانی و تشویق قرار گرفت.

معاون آموزش و پرورش قم همچنین یکی از اهداف سواد آموزی استان را برگزاری مسابقه‌های فرهنگی آموزشی در جهت توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی ذکر کرد و گفت: در همین خصوص امسال ۲ مسابقه کتابخوانی برگزار می‌شود که یکی از این کتاب‌ها سرباز وطن با موضوع زندگی سردار سلیمانی است که هشت استان از جمله قم در تهیه و تدوین آن نقش داشتند.

حجت الاسلام قاسمی نیا در ادامه تاکید کرد: یکی از راه‌های استقبال سوادآموزان دوره انتقال و همچنین نگه داشتن آن‌ها در آموزش گسترش آموزش دیجیتال می‌باشد.

او افزود: مسابقه دیگر کتابخوانی نیز مربوط به نامگذاری سال است که امسال به مناسبت سال جهش تولید کتابی با همین مضمون با عنوان راز موفقیت تهیه و توزیع شده است.

حجت الاسلام قاسمی نیا قاسمی نیا در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل نهضت سواد آموزی را از برگ‌های زرین انقلاب دانست و یادآور شد: حضرت امام در هفتم دی ماه سال ۵۸ زمانی که در قم مستقر بودند فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر فرمودند و این برای ما قمی‌ها یک افتخار است.

معاون آموزش و پرورش قم با اشاره به اینکه اول تا هفتم دی ماه به عنوان هفته نهضت سوادآموزی نامگذاری شده است با ذکر عناوین انتخاب شده برای روز‌های این هفته گفت: سوادآموزی و رسانه، سوادآموزی و تکریم از فعالان سوادآموزی، سوادآموزی، فرهنگ کتابخوانی و جهش تولید، سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت و مسئولیت پذیری اجتماعی، سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار، سوادآموزی و مسئولین و همچنین سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام (ره) از جمله آن است.

او ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی اولویت سواد آموزی حفظ سلامت، تندرستی و بهداشت آموزش دهندگان و سوادآموزان است به همین علت طی ۱۰ ماه گذشته خط قرمز ما در برنامه‌های سوادآموزی سلامتی سوادآموزان بوده و از آنجا که موظف به ریشه کنی بی سوادی هستیم به تبعیت از دستورالعمل‌های بهداشتی آموزش‌ها را به صورت غیر حضوری برگزار می‌کنیم.

معاون آموزش و پرورش قم افزود: از تعطیلی فعالیت‌های سوادآموزی پیشگیری کردیم و یکی از استان‌هایی هستیم که این فعالیت‌ها مانند زمان قبل از کرونا در حال انجام است و در همین مدت نیز برای مختل نشدن برنامه‌های سوادآموزی ۲ جشنواره فیلم کوتاه سوادآموزی و تولید محتوی را برگزار و همه آموزش دهندگان و فعالان سوادآموزی استان را برای تولید محتوی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بسیج کردیم که ماحصل آن تا امروز تولید ۵۵۰ فیلم در ۶ هزار و ۲۰۰ دقیقه است.

حجت الاسلام قاسمی نیا عقد تفاهم نامه و قرار داد اجرایی عملیاتی با دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و برخی تشکل‌های غیر دولتی را از جمله اقدام‌های سوادآموزی قم در دوره کرونا دانست و افزود: برای نخستین بار با اداره کل استاندارد قم تفاهم نامه‌ای را منعقد کردیم تا فعالیت‌های سوادآموزی را استاندارد سازی و ارزیابی بین المللی نموده و میزان تاثیر محصول و خدماتی که به مردم ارائه می‌دهیم نیز مشخص شود.

معاون آموزش و پرورش قم با بیان اینکه در زیست بوم جدیدی که بواسطه شیوع کرونا ایحاد شده باید راه‌های جدیدی را برای آموزش تدبیر کنیم گفت: طرح سوادآموزی به شیوه‌های خودآموز و فرد به فرد را در دستور کار داریم و لوح‌های آموزشی و اپلیکیشن‌هایی را نیز تولید و در اختیار سوادآموزان قرار دادیم.

او بیان کرد: این آموزش‌ها که شامل چهار ماده درسی مربوط به آموزش دوره سوادآموزی معادل سوم ابتدایی است از آبان ماه آغاز شده و همه روزه از ساعت ۱۲:۵ دقیقه از رادیو استانی قم پخش و در ساعت ۲۱:۴۰ دقیقه نیز باز پخش می‌شود.

معاون آموزش و پرورش قم یادآور شد: در کنار این اقدام‌ها از ظرفیت رادیو نیز برای سواد آموزی استفاده کردیم و برای اولین بار در کشور و شاید در بین کشور‌های منطقه آموزش‌های سوادآموزی بزرگسالان را از طریق این رسانه اتتقال می‌دهیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.