یک سبد غذایی سالم برای روز‌های کرونایی تقدیم به شما

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تغذیه و نوع مواد مصرفی در دوران اپیدمی کرونا نقش بسزایی در حفظ سلامت و تقویت سیستم دفاعی بدن دارد.

سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به نقش زنان در تغذیه سالم در دوران اپیدمی کووید- ۱۹ گفت: زنان مسئولیت مدیریت تغذیه خانواده را نیز به عهده دارند و نقش مهمی در تهیه غذا‌های سالم ایفا می‌کنند.

او افزود: سبد خرید کالا‌ها و مواد غذایی، علاوه بر موارد جاری برنامه غذایی خانواده باید سرشار از منبع غنی آنتی اکسیدان شامل؛ میوه و سبزی به مقدار کافی باشد، چراکه هیچ چیز به اندازه یک برنامه غذایی کامل و صحیح به تقویت سیستم دفاعی میانسالان و اعضای خانواده آن‌ها کمک نمی‌کند.

علوی اظهار داشت: در دوران میانسالی که برای خوردن مواد غذایی خاصی محدودیت یا ممنوعیت دارند، یا دسترسی اقتصادی ندارند یا ویتامین مورد نظر در مواد غذایی مصرفی روزانه آن‌ها به اندازه کافی موجود نیست، می‌توان از مکمل‌ها یا سبزیجات و میوه‌های جایگزین ارزان قیمت استفاده کرد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به بیماری خفیف کرونا ممکن است لازم باشد در منزل بستری یا ایزوله شود، باید دسترسی به مواد غذایی دوره بیماری به اندازه کافی فراهم باشد و زنان به عنوان مدیران ارشد سلامت و تغذیه سالم در منزل باید به نکاتی توجه کنند.

او به فراهم بودن مایعات کافی مانند آب، آب میوه ها، چای و انواع سوپ‌ها برای جلوگیری از کم آبی بدن بیماران در خانه تاکید کرد و ادامه داد: دریافت کافی ریز مغذی‌های موثر برای تقویت سیستم ایمنی از قبیل؛ ویتامین C، ویتامین D، E, B۶، روی، منیزیم، سلنیم و امگا ۳ به ویژه از طریق منابع غذایی غنی از این ترکیبات بسیار مهم است.

علوی به استفاده از انواع میوه‌ها و گروه سبزی‌ها با تاکید بر مصرف انواع آن‌ها با رنگ‌های متنوع و به ویژه خانواده کلم تاکید و افزود: استفاده از گروه گوشت‌ها به ویژه تخم مرغ، مرغ، ماهی، حبوبات و مغز‌ها و گروه شیر و لبنیات کم چرب به دلیل اینکه منبع خوبی از ویتامین B۲ هستند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.

او به مصرف انواع ماهی حداقل ۲ بار در هفته توصیه کرد و بیان داشت: این مواد غذایی حاوی چربی‌های امگا ۳ هستند و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد، ضمن اینکه باید از مصرف زیاد فست فودها، گوشت‌های فرآوری شده و غذا‌های سرخ شده اجتناب شود، چرا که این مواد غذایی حاوی نمک زیاد، اسید‌های چرب ترانس و اشباع هستند و بر سلامتی و عملکرد سیستم ایمنی تاثیر منفی دارند.

سید محمد علوی با تاکید بر اجتناب از مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و مصرف قند ساده اظهار کرد: مصرف این نوع نوشیدنی‌ها منجر به ضعف در عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند، ضمن اینکه غذا‌هایی از جمله؛ گوشت ها، مرغ، ماکیان، ماهی‌ها و تخم مرغ باید به صورت کاملا پخته باشند.

او بر اجتناب از مصرف غذا در بیرون از منزل و محل کار به علت اینکه غذا‌های بیرون از منزل ممکن است با رعایت نکات بهداشتی دقیق تهیه نشده باشند تاکید کرد و گفت: این غذا‌ها معمولا حاوی نمک و چربی اشباع و ترانس بالایی هستند و سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.