تحقق نزدیک توسعه سیستان و بلوچستان

توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان از جمله وعده‌های اصلی دولت‌ها بوده که اکنون با اجرای ۲ سند محرومیت‌زدایی و پروژه‌های زیربنایی دولت روز به روز به تحقق نزدیک‌تر می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، محرومیت زدایی از چهره پهناورترین استان کشور همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان نظام و دولت‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بوده و همچنان در اولویت قرار دارد. این در حالی است که پیشرفت و توسعه این استان به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان اقتصادی نه تنها به نفع مردم سیستان و بلوچستان است بلکه به پیشرفت و توسعه کشور و بالا رفتن درآمد ملی منجر خواهد شد.

بر همین اساس دولت  به این استان نگاه ویژه‌ای دارد و در طول ۷ سال گذشته نیز با اجرای ابر پروژه‌های ملی همچون طرح توسعه بندر چابهار، ساخت راه آهن چابهار– زاهدان– مشهد، ساخت بزرگراه چابهار – زاهدان، گازرسانی، ایجاد کارخانه‌ها و مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد و صد‌ها طرح بزرگ و کوچک سعی دارد تا این استان را به شاه کلید توسعه کریدور جنوب شرق تبدیل کند.

اما تلاش برای محرومیت زدایی از این استان فقط به انجام این پروژه‌های ملی ختم نمی‌شود. چرا که در ۲ سال اخیر برای دو بخش شمال و جنوب سیستان و بلوچستان دو سند محرومیت زدایی با حدود ۶۰۰ بند تدوین شده است.

رئیس جمهور نیز در هر ۲ سند دستورات ویژه‌ای را به ۱۸ وزارتخانه برای منطقه سیستان و ۲۴ وزارتخانه برای منطقه بلوچستان صادر کرده است.

تعیین ۵۹۲ تکلیف به منظور محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان وبلوچستان در پی تدوین این دو سند ۱۰۵ تکلیف در منطقه سیستان و۴۸۷ تکلیف در منطقه بلوچستان مشخص که در مجموع از پروژه‌های اولویت‌دار ۵۹۲ تکلیف در راستای محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان تعیین شد.

ماندانا زنگنه افزود: بیشترین تکالیف در منطقه سیستان مربوط به حوزه وزارت نیرو و کمترین آن مربوط به میراث فرهنگی، اقتصاد و دارایی، قاچاق کالا و ارز و بنیاد مستضعفان است و میانگین درصد تحقق این تکالیف به میزان ۴۵ درصد است.

او افزود: در سند منطقه بلوچستان نیز بیشتر این تکالیف مربوط به حوزه وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی با هر کدام ۷۷ تکلیف است و کمترین آن مربوط به حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به میزان دو درصد و درصد تحقق این تکالیف در منطقه بلوچستان نیز ۵۳ درصد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: بر اساس تکالیف مشخص شده در این دو سند برای تعدادی از این مصوبات قابلیت تامین اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات استانی و ملی وجود دارد و برای تعدادی از طرح‌ها نیز محلی از اعتبار پیش‌بینی نشده است.

پیشرفت ۵۳ درصدی سند محرومیت زدایی بلوچستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور نیز در مرداد ماه گذشته به‌ دستور وزیر کشور برای پیگیری دو سند محرومیت‌زدایی به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد.

به گفته بابک دین پرست با حمایت‌های ویژه دولت تاکنون ۵۳ درصد از حدود ۴۸۵ برنامه و پروژه توسعه‌ای سند محرومیت زدایی منطقه بلوچستان محقق شده و ۲۴ وزیر و ۶ معاونت ریاست جمهوری برای رفع مشکلات مردم منطقه بلوچستان پای کار هستند و هم اینک نیز افزون بر ۱۵۰ گزارش از وزیران به دولت برای رفع محرومیت‌های این خطه از میهن اسلامی ارائه شده است.

تحقق نزدیک توسعه سیستان و بلوچستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در این سفر اظهار داشت: دولت و حاکمیت خود را مسئول تامین معیشت، آسایش، آرامش و رفع مشکلات اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی مردم می‌دانند.

دین پرست با تاکید بر اینکه ایجاد تعادل در منطقه، تلاش برای اجرای عدالت و رفع تبعیض از اهداف مهم دولت است، افزود: در شرایط دشوار اقتصادی کشور و وجود تنگنا‌های مختلف شاهد اجرای پروژه‌های کلان ملی در سیستان و بلوچستان هستیم که با توجه به مشکلات مالی میهن اسلامی از دغدغه و نگاه بلند دولت برای خدمت رسانی به مردم حکایت دارد.

او با بیان این که وقتی دولت قول می‌دهد موظف است که آن را اجرایی و به اعتماد عمومی مردم فکر کند، افزود: در طول ۱۸ ماه گذشته هر زمانی که گزارش سند بلوچستان به رئیس جمهوری ارائه شد، بدون استثنا دستور آن برای وزارتخانه‌ها صادر شد که در مجموع ۱۵۰ گزارش از این ۲۴ وزارتخانه و دستگاه به استان‌ها ابلاغ شد که در طول تاریخ بی سابقه است.

تحقق نزدیک توسعه سیستان و بلوچستان

دین پرست با بیان اینکه حوزه ریاست جمهوری با تمام وجود دنبال اجرایی شدن سند محرومیت زدایی از سیستان و بلوچستان بوده و این مسیر زنده و پویا است،گفت: بخشی از این سند به اعتبار و قسمتی نیز به مدیریت نیاز دارد، دولت  همه تلاشش را در راستای تامین معیشت، آسایش و آرامش مردم به کار بسته، آن هم در شرایطی که تحت فشار تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستیم.

سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی برای توسعه بافت بلوچ
به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ۱۳ مصوبه سند محرومیت زدایی منطقه بلوچستان در حوزه صنعت، معدن و تجارت است.

بهره برداری از واحد ریسندگی بافت بلوچ یکی از مهمترین مصوبات این سند بود که تیرماه سال جاری بر اساس تاکید مقام معظم رهبری، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اقدام به سرمایه گذاری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریالی برای بازسازی و نوسازی و اجرای طرح توسعه در این واحد تولیدی کرده است و پس از ۱۰ سال رکود دوباره چرخ تولید این کارخانه به گردش درآمد که در فاز اول این پروژه با اشتغال زایی ۱۵۰ نفر، زمینه تولید ۴۵۰۰ تن انواع نخ پنبه‌ای مورد نیاز کشور فراهم می‌شود.

تحقق نزدیک توسعه سیستان و بلوچستان

مدیر کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: واحد نساجی این کارخانه با اختصاص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از سوی رهبر معظم انقلاب احیا شد.
محمد یوسفی افزود: در واحد ریسندگی کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر که به ماشین‌های مدرن روز مجهز است پنبه تبدیل به نخ می‌شود.
او با بیان اینکه با راه‌اندازی واحد ریسندگی زمینه اشتغال حدود ١٠٠ نفر از جوانان جویای کار ایرانشهر فراهم شده است، افزود: برای راه‌اندازی این واحد بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
مدیر کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر گفت: پس از تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم فعال شدن کارخانه بافت بلوچ و حل مشکلات این کارخانه، پیگیری‌های فراوانی از سوی دفتر ایشان و دیگر مسئولان صورت گرفت و عزم همگانی برای فعال شدن این کارخانه نساجی شکل گرفت.
یوسفی اظهار داشت: پیش‌از این روزانه سه تن نخ در واحد ریسندگی تولید می‌شد، اما با نصب ماشین آلات جدید تولید نخ به ١۵ تن در روز افزایش یافته که از کیفیت بالایی برخوردار است.

پیگیری لازم جهت رفع مشکلات شرکت ایران کولا ایرانشهر و کشتارگاه صنعتی پیشین، اتخاذ تمهیدات لازم برای حضور شرکت‌های بزرگ دولتی از جمله ایدرو و ایمیدرو جهت سرمایه گذاری در استان، برنامه ریزی به منظور ایجاد ناحیه‌های صنعتی جدید به ویژه در قصرقند و زرآباد، پیگیری فعال سازی معادن منطقه، اقدام برای تأمین سرمایه در گردش کارخانه آرد خاش از دیگر تکالیف بخش صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در زمینه محرومیت زدایی منطقه بلوچستان در این سند است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.