گرانی بلیت هواپیما باعث ورشکستگی آژانس‌های مسافرتی خواهد شد؟

شیوع کرونا در ایران و جهان باعث توقف بی‌سابقه ناوگان حمل‌ونقل مسافرتی، لغو تور‌های گردشگری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مشکلات گردشگری در ایران نسبت به سایر نقاط جهان اندکی تفاوت دارد، یعنی به‌جز کرونا که این صنعت را زمین‌گیر کرد، شرایط اقتصادی، تحریم‌ها و بی‌ثباتی بازار ارز نیز باعث شده است از تردد‌های ساده و کاری تا مسافرت‌های تفریحی، همه تحت تأثیر قرار گیرند. با این حال، چند روز قبل دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از گران‌شدن بلیت‌های هواپیما در ایران خبر داد و این نکته را نیز افزود که ناچار به افزایش قیمت‌ها هستیم.

نرخ‌های جدید اعلام‌شده چنان زیاد بود که سروصدای همه را درآورد و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، را به واکنش وادار کرد و از توقف اعمال نرخ‌های جدید از ابتدای آبان‌ماه خبر داد تا با کارشناسی و بررسی‌های بیشتر، این مسئله مهم واکاوی شود. البته قسمت ناامیدکننده آن است که شرکت‌های هواپیمایی فقط با اعلام ضمنی نرخ‌های جدید، بلافاصله نرخ‌های جدید را اعمال و بلیت‌فروشی را بر همین مبنا آغاز کرده‌اند.

مردم تحمل این قیمت‌ها را نخواهند داشت

مجید فرقانی، سخنگو و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی، گفت: گرانی بلیت از دو جنبه آسیب‌رسان است؛ نخست آنکه، تور‌های داخلی که از زمان شیوع کرونا تلاش کردند با ارائه بسته‌های ارزان سفر، ضرر‌های خود را پوشش دهند، دیگر مشتری نخواهند داشت و این اتفاق پیامدی به‌جز ورشکستگی کامل آژانس‌های مسافرتی به‌دنبال نخواهد داشت.

او افزود: از سوی دیگر، هواپیما به‌عنوان وسیله حمل‌ونقلی سریع در ایران و جهان استفاده می‌شود و بسیاری از کسانی که کار‌های ضروری‌دارند و در هفته چند مرتبه پرواز می‌کنند، قطعا به گزینه‌های جایگزین همچون قطار و اتوبوس رو خواهند آورد. این هم برای آژانس و هم برای شرکت‌های هواپیمایی خبر بدی خواهد بود.

بیشتر بخوانید


سخنگو و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان شرایط فعلی شرکت‌های هواپیمایی را مدنظر قرار داد و افزود: این شرکت‌ها هم با مشکلات اقتصادی‌ای از جمله گرانی قطعات، خدمات ناوبری، حقوق کارکنان روبه‌رو هستند و شاید چاره‌ای جز گرانی نباشد، اما باید به واقعیت جامعه و آستانه تحمل مردم نیز فکر کرد. همین الان هم با نرخ‌های فعلی، نزدیک به ۸۰ درصد مردم توان استفاده از هواپیما را ندارند.

فرقانی بیان کرد: همواره با گران‌شدن هر کالا یا خدماتی، مردم به فکر جایگزین آن می‌افتند، اما گرانی هواپیما و استفاده‌نکردن از آن، جایگزین‌ها و انتخاب‌های زیادی نخواهد داشت و از اساس برخی مسیر‌ها فقط تردد با هواپیما را لازم دارد و نمی‌توانیم چیز دیگری را به‌جای آن بگذاریم.

او به آغاز فصل سرما و کاهش مسافر اشاره و تصریح کرد: همواره در ۶ ماه دوم سال با کاهش چشمگیر مسافر مواجهیم و این اتفاق جدیدی نیست و شاید گرانی بلیت‌ها چندان به چشم نیاید. اما در آستانه نوروز و در صورت فروکش‌کردن بحران کرونا، قطعا نرخ‌نامه جدید مردم را از سفر‌های هوایی آزرده و منصرف خواهد کرد.

منبع: شهرآرا

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار