«مومو» چالش جدید فضای مجازی/ پلیس فتا: تهدید ارسال کنندگان را جدی نگیرید

رئیس پلیس فتا بوشهر از والدین خواست تهدیدهای ارسال‌کنندگان تصاویر «مومو» را جدی نگیرند و باعث انتقال نگرانی به فرزندان خود نشوند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سرهنگ مهدی قاسمی رئیس پلیس فتا بوشهر بیان کرد: شناسایی هویت ارسال کنندگان پیام‌ها و تصاویر موسوم به مومو با همکاری پلیس فتا ناجا به صورت ویژه در دستور کار است و همچون موارد گذشته، این مجرمین سایبری که باعث ایجاد مزاحمت برای دانش آموزان و نگرانی خاطر خانواده‌ها شده‌اند، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

او از والدین درخواست کرد: در صورتی که فرزندانشان هرگونه محتوایی مربوط به مومو را دیدند با آن‌ها صحبت کنند و نگرانی‌شان را کاهش دهند.

رئیس پلیس فتا بوشهر افزود: در دو روز گذشته، شاهد مطرح شدن دوباره چالش مومو در برخی شهرستان‌های استان و حتی استان‌های مجاور بوده‌ایم و تعدادی از کاربران که بیشتر آن‌ها در طیف سنی دانش آموزی بوده‌اند، تصاویر و محتوا‌هایی را مرتبط با این چالش دریافت کرده‌اند که درصد بالایی از این موضوع در بستر واتس اپ، تبادل شده است.

قاسمی گفت: مومو یک اکانت واتس‌اپ است که در ابتدا کاربر یک لینک تماس از سوی مومو دریافت و پس از شروع به گفت‌وگو از سوی حساب کاربری مومو فرد به رفتار‌های خطرناک دعوت می‌شود.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: برخی از هم استانی‌ها در تماس با پلیس، اعلام داشته اند که پیام‌هایی به زبان فارسی از شماره داخلی یا خارجی دریافت کرده اند و آن‌ها را دعوت به شرکت در چالش مومو کرده است.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر، اصلی‌ترین هدف تولید کنندگان این چالش مجرمانه را ایجاد مزاحمت برای دانش آموزان خواند و افزود: برخی خانواده‌ها در پی ارسال پیام‌ها و تصاویر چالش مومو برای فرزندانشان به جای راهکار‌های فنی و صحبت کردن با آن‌ها نگرانی بیشتری به فرزندان خود منتقل کرده و باعث ایجاد اضطراب در فرزندانشان شده‌اند.

قاسمی، شکل گیری موج جدید چالش مومو در میان دانش آموزان را به افزایش حضور آنان در بستر اینترنت مرتبط دانست و ادامه داد: پلیس فتا بار‌ها در خصوص خطرات و تهدیدات احتمالی استفاده از واتس اپ برای ارائه مسائل تحصیلی و آموزشی از سوی مدارس، هشدار داده بود، ولی همچنان مشاهده می‌کنیم که به جای استفاده از برنامه شاد، کلاس‌های مجازی در واتس‌اپ تشکیل و فعال می‌شود و والدین هم به ناچار، اینترنت بدون محدودیت را در بستر یک پیام‌رسان خارجی در اختیار فرزندان خود قرار  می‌دهند که این موضوع به طور قطع آسیب‌هایی را در پی خواهد داشت.

او از والدین و معلمان درخواست کرد تلاش کنند موضوعات تحصیلی و آموزشی در برنامه شاد محقق شود و اگر به هر دلیلی نیاز به استفاده از بستر دیگری بود، از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند و به هیچ وجه دانش‌آموزان را به استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی برای آموزش مجازی هدایت نکنند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر، آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی، مراقبت از داده‌های خصوصی و افشا نکردن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی را راهکار اصلی پیشگیری از این مشکلات دانست و افزود: امیدواریم آموزش و پرورش و والدین با ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان به ویژه در استفاده از برنامه شاد و فعالیت نکردن در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان خارجی، از بروز اینگونه مشکلات پیشگیری کنند.

پلیس فتا به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به شهروندان است و کاربران می‌توانند مشکلات و شکایات خود را در خصوص هرگونه موارد مشکوک با استفاده از درگاه پلیس فتا به نشانی www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارش‌های مردمی و یا Cyberpolice@ در همه شبکه‌های اجتماعی داخلی اطلاع دهند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ماجد
۱۵:۱۶ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
خطرناکه مراقب باشین