اجرای طرح ساختمانی مجاور خانه بروجردی کاشان مطابق با مقررات حریم است

مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: اجرای طرح ساختمانی مجاور خانه تاریخی بروجردی مطابق با مقررات حریم محله سلطان امیر احمد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان، گفت: با توجه به نشر مجدد اخبار و گزارش‌هایی در رسانه‌ها و سایت‌های خبری در خصوص پروژه ساختمانی در حال اجرا در خیابان علوی کاشان و ابراز نگرانی از شکل گیری بنایی بدون ضابطه که به زعم ایشان باعث تجاوز منظری و مخدوش شدن حریم آثار تاریخی ارزشمند مجاور به ویژه خانه تاریخی بروجردی خواهد شد، برای روشن شدن اذهان عمومی مجدد مطالب زیر به اطلاع می‌رسد.

او، با اشاره به اینکه در مکان نام برده ساختمان یاد شده قبلا سه پلاک وجود داشته که یکی از آن‌ها خانه‌ای فاقد ارزش و با قدمت چند دهه ساخت بوده است که بیشتر از ۹ متر از سطح خیابان علوی ارتفاع داشته و دو پلاک دیگر نیز طی چند دهه اخیر به حالت ویرانه و مخروبه بوده است.

به گفته او، این پلاک‌ها دارای قیمت بالایی بوده و شرایط برای تملک و استفاده بهینه از آن برای دستگاه‌های متولی شهری فراهم نبوده است.

یگانه، تصریح کرد: این محل چند سال قبل توسط بخش خصوصی به منظور ایجاد تأسیسات گردشگری خریداری شد و در سال ۱۳۹۵ نقشه و طرح مورد نظر ایشان برای بررسی و گرفتن مجوز به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان ارسال شد که با توجه به مغایرت با ضوابط شهرسازی و حریم بنا‌های تاریخی مجاور، مورد مخالفت این اداره قرار گرفت.

او، یادآور شد: لیکن موضوع پس از مکاتبات و پیگیری‌های مکرر مالک به اداره کل استان متبوع ارجاع شد و در نهایت پس از برگزاری جلسه کمیته فنی استان، مطابق با ضوابط حریم محله سلطان امیراحمد، ضرورت رعایت حداکثر ارتفاع ۵ متر از سطح خیابان علوی تا بلندترین نقطه ساختمان و همچنین ضوابطی در نحوه دسترسی و نما‌ها مانند درونگرا بودن و اجرای نما‌های سنتی و ساده برای احداث بنا در این پلاک تعیین و به مالک ابلاغ شد.

به گفته او، در نهایت در تابستان سال ۱۳۹۷ طرح و نقشه‌های ساختمان جدید در تطابق کلی با این ضوابط تهیه شد که همراه با درج ملاحظات و نقطه نظرات تکمیلی کارشناسان این اداره در حاشیه نقشه‌ها به شهرداری کاشان ارسال شد تا پس از طی مراحل قانونی لازم از جمله گرفتن مجوز از کمیسیون ماده پنج شهرستان (طبق مفاد صریح و موکد مکاتبات این اداره و اداره کل و تأکید مجدد در حاشیه نقشه ها) به اجرا درآید.

مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کاشان، اظهار داشت:ساختمان مورد نظر مطابق با نقشه‌های مذکور دارای یک طبقه همکف با ارتفاع ۵ متر از سطح خیابان علوی تا روی بلندترین نقطه بام و زیرزمین اول هر دو با کاربری فروشگاهی و پذیرایی مرتبط با گردشگران و زیرزمین دوم با کاربری پارکینگ و دارای معماری درونگرا بوده است که به خیابان علوی فقط به شکل راه ورودی دسترسی دارد و شهرداری کاشان نیز مطابق با این شرایط، اقدام به صدور پروانه ساختمانی کرده است.

یگانه، افزود: بدیهی است با توجه به استقرار این بنا در مجاورت خانه‌های تاریخی ارزشمند و معتبر کاشان، طی روند عملیات اجرایی، این اداره پایش و مراقبت لازم را نسبت به رعایت ضوابط مربوط به ارتفاع مجاز و نما‌های خارجی ساختمان مبذول خواهد داشت.


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.