کرونا یا نابودگر!/ زخمی عمیق بر پیکره اقتصاد خراسان رضوی

با آمدن مهمان ناخوانده ای به نام کرونا نه تنها در کشورمان بلکه در بیشتر نقاط جهان کسب و کار‌های بسیاری با تعطیلی به مرز ورشکستگی رسیده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن در خراسان رضوی مسئولین تمهیدات مختلفی را برای کنترل و مهار این ویروس منحوس در خراسان رضوی انجام دادند که تعطیلی مراکز خرید به ویژه در روز‌های منتهی به سال نو و همچنین تعطیلی اصناف و کسب و کار‌های غیرضروری از جمله آن‌ها است.

تعطیلی اصناف و مغازه‌ها به بسیاری از کسب و کار‌ها آسیب جدی وارد کرده و درآمد خانواده‌هایی که از این راه بود را به حداقل ممکن رسانده است.
 
نبود درآمد به خصوص در مورد مغازه‌هایی که به صورت اجاره‌ای هستند صاحبان این کسب و کار‌ها را به شدت کلافه کرده است.

البته کم نیستند مالکانی که در این روز‌ها با درک شرایط موجود اجاره‌بهای مغازه‌هایشان را بخشیده‌اند تا مستاجرین حداقل در این روز‌های سخت دیگر مشکل جور کردن اجاره سر ماه را نداشته باشند.

اما در این بین شهروندانی هم هستند که مشکلاتشان در این روز‌های کرونایی نه تنها کم نشده بلکه معضل جور کردن اجاره مغازه آن هم با مغازه‌های تعطیل و بدون مشتری هم به آن اضافه شده است.

منتشر نشود/منتشر نشود
 حال فشار روانی ابتلا به ویروس کرونا از یک طرف و اضطراب و نگرانی پرداخت اجاره مغازه از سوی دیگر بسیاری از مالکان را حسابی نگران و کلافه کرده است.

کسب و کار‌هایی که بیشترین آسیب در اثر شیوع کرونا به آن‌ها وارد شده بوسیله کارگروه ملی مقابله با پیامد‌های اقتصادی کرونا مشخص شده است که شامل ۱۴ گروه به شرح ذیل هستند:

مراکز تولید و توزیع غذا‌های آماده: اعم از رستوران ها، بوفه ها، طباخی ها، تالار‌های پذیرایی، قهوه خانه‌ها و اغذیه فروشی‌ها

مراکز مربوط به گردشگری: هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائر سراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدماتی بین راهی و موزه‌ها
 
موسسات خصوصی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیص اعم از آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند.
 

بیشتر بخوانید


"حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی"، " حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری"، "دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی"، "تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف وکفش، مراکز توزبع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه"، "باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی"، "مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای"، "مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی"، آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه ها"، "واحد‌های پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر گوشتی" و "مراکز تولید محصولات گلخانه‌ای سبزی و صیفی جات صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی شامل این  ۱۴  گروه هستند.
 
منتشر نشود/منتشر نشود
 
تاثیر کرونا بر مشاغل جاری که موجب رکود آن‌ها شده است
 
بابایی مدیر کل کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: به دلیل سهم بالای گردشگری در کسب و کارهای خراسان رضوی به ویژه مشهد با کاهش ورود زائران بر اثر شیوع کرونا مشتریان این گروه کسب و کار و در آمد‌های آن‌ها کاهش قابل توجهی یافته است.

او افزود: البته این گروه کسب و کار‌ها مشمول تسهیلات حمایتی دولت با نرخ  ترجیحی شده اند و می‌توانند تسهیلات کرونا را دریافت کنند.
 
مشاغلی که در دوران کرونا رشد کرده اند

مدیر کل کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: شیوع کرونا با شرایط ویژه‌ای که به وجود آورد فرصتی برای ظهور و تقویت و توسعه مشاغلی شد که بر اثر ارائه خدمات غیر حضوی و تولیدات و خدمات مرتبط با سلامتی و پیشگیری از بیماری بنا شده اند.
 
منتشر نشود/منتشر نشود
بابایی بیان کرد: از جمله این مشاغل می توان به انواع فروشگاه‌های مجازی و اینترنتی، آموزش‌های مجازی، خدمات تحویل درب منزل و تولیدات اقلام بهداشتی مورد نیاز دوران شیوع کرونا مثل مواد ضد عفونی کننده و ماسک و.. اشاره کرد.
 
چند درصد مردم بیکار شده اند؟
 
او تصریح کرد: در بهار ۹۹ نرخ بیکاری خراسان رضوی هفت درصد بود و این نرخ در بهار ۹۸ برابر ۹/۴ درصد بوده است.
 
منتشر نشود/منتشر نشود
مدیر کل کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تاکید کرد: البته این کاهش نرخ بیکاری به تنهایی نشان دهنده دقیقی برای تغییرات بیکاری و اشتغال نیست.

بابایی اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی خراسان رضوی "نسبت به تمام افراد در سن کار، دارای توان کار و جویای کار، اعم از اینکه شاغل بوده یا شده اند یا موفق به کار نشده و بیکار مانده اند به کل افراد در سن کار" از ۴۵/۳ در بهار سال ۹۸ به ۴۲/۷ در بهار سال ۹۹ کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید


او در پاسخ به این سوال که چقدر طول می کشد تا خسارت‌ها جبران شود، افزود: برای جبران خسارت‌ها نمی‌توان زمان مشخصی تعیین کرد، چون این کار نیاز به داشتن اطلاعات در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سلامت دارد.

مدیر کل کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: ولیکن هرچقدر که شیوه نامه‌های بهداشتی بوسیله عموم مردم بهتر رعایت شود، امکان ادامه کسب و کار‌ها بهتر فراهم می‌شود.

امیدواریم به لطف خدا با ریشه کن شدن هرچه زودتر این بیماری سلامتی هم وطنان و رونق کسب و کار‌ها را شاهد باشیم.
 
گزارشگر: فاطمه کاووسی
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.