باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

هدف از ۲۳ سال نبوت خاتم النبیین چه بود؟/ چهار قدم تا همنشینی با پیامبر (ص)+ فیلم

حضرت محمد (ص) در عمر با برکت خود به ما برای رستگاری آموزش انسانیت، اندیشه و عدالت گستری دادند.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن موسوی استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدا به هدف مبعوث شدن پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: یکی از سوال‌هایی که در رابطه با پیامبر (ص) مطرح است این است که دلیل مبعوث شدن حضرت رسول (ص) چه بوده است و فهمیدن این موضوع چقدر حائز اهمیت است. خداوند در قرآن جواب این سوال را به زیبایی پاسخ می‌دهد و می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ؛ و (ای رسول) ما تو را نفرستادیم مگر آنکه رحمت برای اهل عالم باشی». البته باید به این نکته توجه داشت که حضرت محمد (ص) نه فقط رحمت برای مردم بلکه برای تمام عالم هستی هستند و فقط به انسان‌ها اختصاص ندارند.

پیامبر رحمت و مهربانی

این کارشناس مذهبی توضیح داد: واژه‌ای که بالاترین حد عاطفی را در قرآن معرفی می‌کند، واژه رحمت است و رحمت بیشترین حد عشق پرودگار به موجودات عالم هستی است؛ زیرا اوج محبت عشق و حاصل عشق رحمت است به همین دلیل در قرآن مشتقات رحمت زیاد دیده می‌شود؛ بنابراین خاتم الانبیاء (ص) پیامبر رحمت و مهربانی بودند.

هدف از ۲۳ سال نبوت خاتم النبیین چه بود؟ /چهار قدم تا همنشینی با پیامبر (ص) +فیلم

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم تمام مفاهیم قرآن را در یک مفهوم خلاصه کنیم، آن عشق است؛ اگرچه واژه عشق در قرآن به کار نرفته، اما مفاهیم آن بسیار زیاد به کار گرفته شده است. به عنوان مثال در آیه ۱۶۵ سوره بقره خداوند می‌فرماید: «وَالَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ؛ آن‌ها که ایمان دارند، محبتشان (عشقشان) به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان) شدیدتر است».

پاسخ به یک شبهه

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: با کمی سیر در تاریخ مشاهده می‌کنیم که پیامبر (ص) حتی یک جنگ را به هیچ کشور، قبیله و حتی گروهی تحمیل نکردند و اگر جنگی میان عرب و عجم در تاریخ ثبت شده همه در زمان خلفا بوده است و حضرت رسول (ص) هیچگاه آغاز کننده جنگی نبوده اند و تمام جنگ‌های پیامبر (ص) دفاعی بوده است. اهل بیت (ع) هم بر همین سیره و روش رفتار می‌کردند حتی در ظهر عاشورا در منابع مختلف می‌بینیم اباعبدالله (ع) جنگ را آغاز نکردند و در تنگنا مجبور به دفاع از خود شدند.

هدف از ۲۳ سال نبوت خاتم النبیین چه بود؟ /چهار قدم تا همنشینی با پیامبر (ص) +فیلم

انسانیت و برابری یک اصل نبوی

این کارشناس مذهبی به یکی دیگر از هدف‌های بعثت پیامبر (ص) اشاره کرد و گفت: ایجاد انسانیت یکی دیگر از مهمترین اهدافی بود که خداوند ایجاد آن را بر ذمه پیامبر (ص) نهاد؛ انسانیتی که هیچ فرقی بین عرب و عجم، سفید و سیاه و بزرگ و کوچک قائل نیست و همه در برابر آن یکسان هستند.

وی درباره انسانیت توضیح داد: این که خداوند به فرشتگان امر کرد که به انسان سجده کنید، این سجده در حقیقت سجده به خداوند است و به این معناست که اگر شما انسانی را تکریم کنید در واقع خدا و پیامبرش را تکریم کرده و گرامی داشته اید.


بیشتر بخوانید


تفکر و اندیشه مبنای بعثت نبوی

حجت الاسلام موسوی در ادامه به قدرت تفکر و اندیشه اشاره کرد و گفت: از دیگر درس‌هایی که پیامبر (ص) به ما می‌دهند این است که همه انسان‌ها تا می‌توانند از قدرت اندیشه خود استفاده کنند. اگر از ما سوال شود مهم‌ترین عبادت در اسلام چیست در پاسخ باید گفت فقط نماز و حج نیست بلکه اندیشیدن در زیبایی‌های آفرینش خداست.

وی افزود: در روایات نقل شده است که یک ساعت اندیشیدن برتر از هفتاد سال عبادت است؛ البته این بدین معنا نیست که ما نماز و روزه و باقی عبادت‌ها را کنار بگذاریم بلکه این موضوع اهمیت تفکر را نشان می‌دهد که مادر همه عبادت‌ها است. امام رضا (ع) در روایتی از اصول کافی می‌فرمایند «عبادت، به بسیارى نماز و روزه نیست. بلکه عبادت، اندیشیدن در کار خداست».

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: خداوند نیز در آیه ۸ سوره طه خود را اینگونه به ما معرفی می‌کند: «اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ؛ او خداوندی است که معبودی جز او نیست و نام‌های نیکوتر از آن اوست». با توجه به این آیه تفکر و اندیشه به ما کمک می‌کند معرفتمان را بالا ببریم و خداوند را بیشتر بشناسیم؛ اگر ما خدا را بی نهایت تعریف کنیم که هیچ گونه محدودیتی ندارد در نتیجه او بی نهایت زیبایی است که عالم را بر اساس زیبایی بنا نهاده است.

وی درباره اهمیت تفکر در اسلام گفت: در روایت نقل شده است که مومن از دو حالت خارج نیست یا در حال تفکر است یا در حالت ذکر؛ این جمله به این معناست که یا انسان در زیبایی‌های خداوند می‌اندیشد یا ذکر خدا در دل و جان او جاری است.

هدف از ۲۳ سال نبوت خاتم النبیین چه بود؟ /چهار قدم تا همنشینی با پیامبر (ص) +فیلم

سه اصل مهم در ذکرو یاد خدا

این کارشناس مذهبی افزود: خداوند در آیه ۳۶ سوره زخرف می‌فرماید: «و هر که از یاد خدا (و حکم قرآن) رخ بتابد شیطانی را بر او برانگیزیم تا یار و همنشین دایم وی باشد.»؛ در باب ذکر و یاد خدا به چند نکته باید توجه داشت اول اینکه ذکر باید همراه با توجه به معنا باشد، دوم تمرکز بر روی قلب و سوم دائمی و مستمر باشد.

محمد (ص)؛ پیامبرعدالت گستر

حجت الاسلام موسوی ضمن اشاره به عدالت گستری خاتم النبیین (ع) افزود: پیام دیگری که پیامبر (ص) در مدت نبوت خویش برای ما آورده اند عدالت است، جایگاهی که همه انبیاء به دنبال ایجاد آن در جامعه خود بودند زیرا عدالت نقطه مقابل ظلم و تاریکی است.

وی در پایان گفت: در نهایت مهمترین درس‌هایی که پیامبر (ص) در مدت رسالت خویش به ما دادند عبارت است از عشق، انسانیت و کرامت بخشیدن به انسان‌ها، تفکر و عدالت نبوی که مبنای حکومت مهدوی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حقشناس
۰۳:۰۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
اللهم صل علی محمد و آل محمد به اندازه طول و عرض تاریخ و جهان هستی.
«عبادت، به بسیارى نماز و روزه نیست. بلکه عبادت، اندیشیدن در کار خداست».یعنی در نماز و روزهای است که با اندیشه و تامل باشد نه فقط براساس عادت و لق لقه زبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
خداوند وفرشتگانش بر محمد و المحمد صلوات و درود میفرستند ایکسانی که ایمان اورده اید بر محمد وال محمد صلوات ودرودبفرستید وتسلیم فرمان ان باشید . التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
هدف ایشان دادن وام ودیعه مسکن مستاجران بود. چرا تو شهرستانها وام ودیعه مسکن را نمیدن. ما آواره ایم
Germany
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
اللهم صل علی محمد و آل محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم والعن اعدائهم
آخرین اخبار