در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پیامبر اعظم (ص) گشایشگر درب‌های بسته علم و ناجی بشریت هستند/ رسول اکرم (ص) با سم زن یهودی به شهادت رسیدند

حجت الاسلام حسینی گفت: پیامبر اکرم (ص) شعله حق را برای طالبان حق روشن کردند و‌ راه را برای افراد جاهل روشن ساختند.


به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خاتم الانبیأ حضرت محمد بن عبدالله (ص) در سال 571 میلادی که مصادف با روز جمعه هفده ربیع الاول بود، در مکه چشم به جهان گشود و در چهل سالگی از طرف خداوند متعال به پیامبری برگزیده شد.

حضرت ابوالقاسم محمد بن عبدالله (ص) ، پیامبر اسلام و در اعتقاد مسلمانان آخرین و برترین فرستاده‌ی خدا و پنجمین پیامبر از پیامبران اولوالعزم است . او در جزیره العرب مبعوث شد، اما دینش جهانی است و همه انسانها و در همه زمانها را مورد خطاب قرار داده است. قرآن کریم کتابی است که به او وحی شد و او مامور به تبلیغ و تبیین آن برای مردم شد. پیامبر اسلام مدت سیزده سال دین اسلام را در مکه تبلیغ کردند و در سال سیزدهم، برای درامان ماندن خود و پیروانشان از آزار مشرکان مکه ، به یثرب مهاجرت کردند و در آن شهر که بعدها به افتخار او «مدینة النبی» نامیده شد حکومت اسلامی را پایه گذاری کردند . رسول خدا(ص) در سال ششم هجری نامه‌هایی را به سران قدرت ها آن زمان یعنی روم ، ایران و ... فرستادند و آن ها را به اسلام دعوت کردند و در سال هشتم هجری مکه را فتح و به دنبال آن مردم شبه جزیره عربستان گروه گروه به دین اسلام پیوستند . پیامبر اسلام (ص) در سال دهم هجری حضرت علی (ع) را به جانشینی خود معرفی کردند و سه ماه پس از آن در تاریخ بیست وهشتم صفر در سال یازدهم هجری وفات کردند .

به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص)، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛به فضائل و ویژگی های رسول اکرم (ص) اشاره کرد.

پیامبر اعظم(ص) بازکننده درهای بسته علم و ناجی بشریت است / پیامبر اعظم(ص) با سم زن یهودی به شهادت رسید

احترام به پیامبر اکرم (ص) در نزد ائمه چگونه بوده است ؟
احترام به پیامبر اکرم (ص) که ما گاهی اوقات تصور می کنیم، این است زمانی که نام ایشان را می شنویم بر خاندان  و پیروان آن حضرت صلوات بفرستیم، اما وقتی که امام صادق (ع) نام پیامبر (ص) را می‌شنیدند زمانی که نشسته بودند آن قدر به احترام آن حضرت خم می‌شدند که صورت با چانه آن حضرت به نزدیک پاهایشان می رسید و به احترام نام جد بزرگوارشان می‌ایستادند یا سجده می‌کردند.

قرآن کریم از جمله ماموریت‌هایی است که از جانب خداوند برعهده پیامبراکرم(ص) بود، آیا نامی از حضرت در این مصحف شریف آمده یا القابی از ایشان ذکر شده است؟

نام محمد ،احمد،عبدالله، طاها در قرآن آمده است. البته برخی قائل هستند آیه اول سوره قلم نام پیامبر(ص) است ،برخی سوره یس آیه یک و دو و برخی سوره آل عمران آیه 6 یا سوره طه آیه یک و دو را از اسامی پیامبر اکرم (ص) که در قرآن آمده است، می دانند.

پیامبر اعظم(ص) بازکننده درهای بسته علم و ناجی بشریت است / پیامبر اعظم(ص) با سم زن یهودی به شهادت رسید

توصیفی که امیرالمونین (ع) از پیامبر اکرم (ص) داشتند چه بود؟
حضرت علی (ع)، پیامبر(ص) را در نهج البلاغه خاتم پیامبران می دانند، شخصیتی که درهای بسته را باز کرد و‌ حق را بوسیله حق آشکار نمود، درهای بسته علم و دانش به واسطه پیامبر(ص) بازشد، شعله حق را برای طالبان حق روشن فرمودند و‌ راه را برای آدم های جاهل و ناآگاه روشن ساخت و دل‌هایی که در فتنه و گناه فرو رفته بودند هدایت فرمودند.

چند روایت معتبر در خصوص رحلت یا شهادت پیامبر اکرم (ص) وجود دارد؟
در مورد رحلت یا شهادت پیامبر اختلافاتی بین مورخین و محققان وجود دارد که قول صحیح‌تر از مسئله شهادت پیامبر(ص) را می‌توانیم دریافت کنیم، البته باتوجه به کلماتی که از بزرگانی مثل ابن اسحاق، ابن هشام، و روایاتی که به دستمان رسیده، به نظر می‌رسد که پیامبر(ص) به واسطه سَم آن هم از سمت زنی یهودی در یکی از جنگ هایی که حضور داشتند،  مسموم شدند و  به شهادت رسیدند. همچنین روایت دیگری وجود دارد که در کتاب «بصائرالدرجات» جلد اول؛ از امام صادق (ع) آمده که حضرت فرمودند: «پیامبر(ص) در حادثه جنگ خیبر مسموم شدند و هنگام رحلت بیان کردند لقمه ای که در روز خیبر تناول کردم اکنون اعضای بدنم را نابود کرده است.»

روایت دیگری را از معتبر ترین منابع اهل تسنن یعنی «صحیح البخاری» که در جلد پنج آمده این روایت دلالت می کند از اهل تسنن که پیامبر به شهادت رسیدند. در این کتاب آمده که پیامبر به همسرشان عایشه فرمودند: «من همواره دردی را که ناشی از غذای مسمومی بود که در روز خیبر تناول کرده بودم در بدنم احساس می کردم و اکنون گویا وقت آن رسیده که سم مرا از پای درآورد .»

پیامبر اعظم(ص) بازکننده درهای بسته علم و ناجی بشریت است / پیامبر اعظم(ص) با سم زن یهودی به شهادت رسید

پیامدهای رحلت از زبان حضرت زهرا (س) چه بوده است ؟
از جمله پیامدهای رحلت پیامبر اسلام (ص)از زبان حضرت زهرای مرضیه در خطبه فدکیه می‌توان به ضعف و سستی  عقاید مردم و تفرقه و اختلاف میان مردم اشاره کرد. اینکه پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) امید مسلمانان تبدیل به ناامیدی شد. همچنین بی احترامی به خانواده و  حریم پیامبر(ص) از سرگرفته شد. هنوز جسد مبارکشان بر زمین بود که افراد اجتماع لاصحیفه کردند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
التماس دعای خیر دارم
۱۶:۰۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللَّهُمَّ إِنّى أَسْئَلُكَ وَاَتَوَجَّهُ اِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ نَبِىِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، يا اَبَاالْقاسِمِ، يَا رَسُولَ اللّهِ، يَا اِمامَ الرَّحْمَةِ، يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا، إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ، وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا، يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ، إِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللَهِ.
خدايا از تو درخواست دارم و به سويت روي آوردم به وسيله پيامبرت، پيامبر رحمت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) اي ابا القاسم، اي فرستاده خدا، اي پيشواي رحمت، اي آقا و مولاي ما، به تو رو آورديم و تو را واسطه قرار داديم و به سوي خدا تو را وسيله ساختيم و تو را پيش روي حاجاتمان نهاديم، اي آبرومند نزد خدا، براي ما نزد خدا شفاعت كن.
آخرین اخبار