مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد مطرح کرد؛

‌۵۰ هزار میلیارد تومان از املاک مردم در مسیر طرح های شهری

مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد گفت: بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان از املاک مردم در مسیر طرح های شهری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، عباس یوسف‌زاده مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان از املاک مردم در مسیر طرح‌های شهری است، گفت: برنامه‌ریزی‌ شده است که با کمک شورای اسلامی شهر، شهرداری و همراهی مردم، بتوانیم با اولویت‌بندی مناسب و رعایت سقف اعتبارات هر‌ساله در قالب ملک معوض‌،‌ امتیاز پروانه‌‌،‌ تهاتر یا پرداخت وجه نقد، برای تملک املاک در مسیر اقدام کنیم‌.‌
 
او افزود: متأسفانه یکی از دلایل زمان‌بر‌شدن پروژه‌های عمرانی‌،‌ از ایستگاه‌های مترو گرفته تا تقاطع‌های غیر‌همسطح یا پارک‌ها‌، تملک‌نشدن برخی پلاک‌ها به‌دلیل موضوعات بودجه‌‌ای است که بعضا ممکن است اعتبار آن غیر‌نقدی باشد‌.
 
مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد ادامه داد: وظیفه سازمان، تأمین بستر مناسب برای مناطق سیزده‌گانه و سازمان‌های وابسته به شهرداری به‌منظور تملک طرح ها و معابر اولویت‌دار است که همه‌ساله در ابتدای سال دستگاه‌های مذکور به سازمان اعلام می‌کنند و سازمان نیز پس از طی مراحل قانونی برای تخصیص اعتبار و ابلاغ به مناطق و سازمان‌ها اقدام‌ می‌کند‌.‌
 
یوسف زاده بیان کرد:  امسال هم کمیسیون تملک، مصوبه خوبی را در‌ راستای تسریع نحوه تملک املاک در مسیر محورهای دارای اولویت تصویب کرد‌. براساس این مصوبه هر منطقه یک محور اولویت‌دار خود را اعلام کرد‌. امید است با این شیوه، اکثر خیابان‌هایی که بخشی از عقب‌نشینی‌های آن انجام شده و شهرداری منتظر اخذ پروانه ساختمانی از‌سوی مالک است، تعیین تکلیف شود.
بیشتربخوانید

 
او تصریح کرد: این شیوه عمل از جهت تسریع در اجرای خیابان‌های دارای‌ ‌‌طرح‌های مصوب به نفع شهرداری است؛ از سوی دیگر مالکان نیز به این دلیل که شهرداری، املاک در مسیر را ارزیابی و مابه‌ازای آن را به‌صورت غیر‌نقدی (امتیاز پروانه) تهاتر‌ می‌کند، منفعت می‌برند‌.‌ بنابراین از مالکانی که ملک‌ آن‌ها در مسیر تعریض قرار گرفته و شهرداری با‌ آن‌ها مکاتبه کرده است، درخواست‌ می‌کنم که از این فرصت بهره ببرند و با شهرداری همکاری کنند‌.
 
مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد  تاکید کرد: نکته‌ای که انتظار می‌رود مردم توجه کنند، این است که شهرداری، نهادی خدماتی است و تملک املاک در مسیر پروژه‌ها برای اجرای پروژه‌هایی است که منفعت عمومی دارد‌‌؛ مثلا ایجاد فضای سبز یا اجرای تقاطع غیرهمسطح مستلزم خرید املاک در طرح‌ است که ذی‌نفع آن مردم‌ هستند.
 
یوسف زاده در خصوص بانک زمین اظهار کرد: بانک زمین از ابتدا در حوزه مدیریت املاک شهرداری مشهد قرار داشته و الان هم جزو برنامه‌های اداره کل خزانه شهرداری است تا املاک در اختیار شهرداری به‌صورت واحد در یک اداره متمرکز باشد‌.‌ آن بخش قابل واگذاری به مردم، در‌اختیار این سازمان قرار می‌گیرد که آن هم از‌طریق تالار مبادلات قابل واگذاری است‌.
 
او با بیان اینکه یکی از چالش‌های مردم و شهرداری در واگذاری املاک، راضی‌نشدن‌ آن‌ها به فروش ملک است‌ و بخش عمده رضایت‌ نداشتن مردم برمی‌گردد به اینکه خواست مردم برای دادن ملکی معوض با همان شرایط ملک خودشان برآورده‌ نمی‌شود‌؛ به عبارتی ملک‌های پیشنهادی چندان چشمگیر نیست‌ افزود: در اجرای ‌‌طرح‌ها گاه مالکان مجبور به واگذاری ملک خود و جابه‌جایی‌ می‌شوند که بخشی از نارضایتی مالکان به این دلیل است؛ از سوی دیگر شهرداری هم در راستای کسب رضایت شهروندان و ایجاد فضاهای خدماتی یا تسهیل در موضوعات ترافیکی، ناگزیر به اجرای طرح است‌.
 
مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد ادامه داد: درباره نحوه پرداخت ارزش املاک در مسیر باید گفت با توجه‌ به حجم املاک در مسیر و از طرفی محدودیت منابع، همان‌طور که منابع نقدی محدود است، منابع غیرنقدی (املاک معوض) هم محدود است؛ زیرا سازمان املاک معوض را علاوه‌ بر تهاتر با املاک در مسیر به برخی پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری نیز باید ارائه کند‌.‌
 
یوسف زاده بیان کرد: شهرداری در مواردی که طرح تحصیل حریم در اولویت اجرا باشد، آمادگی دارد تا املاک در مسیر را ارزیابی و مابه‌‌ازای آن را از محل بدهی مالکان از بابت پروانه یا پایان کار ساختمانی تهاتر کند‌.‌ به‌ طور‌ کلی سازمان، همه املاک قابل تهاتر با املاک در مسیر طرح را از‌طریق تالار مبادلات ارائه می‌کند‌.‌ در‌ این‌ صورت مالکانی که زود تر با شهرداری توافق کنند، امکان انتخاب املاک بهتری برایشان میسر است‌.
 

یکی از دغدغه‌های شهر‌های بزرگ، صیانت از اراضی محدوده و حریم شهر مشهد است

 
او با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های شهرهای بزرگ صیانت از اراضی محدوده و حریم مشهد است‌،  تصریح کرد: به‌دلیل ضرورت توسعه شهر، گاه اراضی زراعی واقع در حریم شهر، طبق ‌‌طرح‌های جامع و تفصیلی، پس از تصویب در مراجع قانونی، در محدوده شهر قرار می‌گیرند و بخش گسترده‌ای از اراضی مذکور به شهر اضافه‌ می‌شوند؛ لازمه استفاده از خدمات محدوده شهر به هر پلاک، درخواست مالک مبنی‌بر تفکیک یا استفاده از مزایای ورود به محدوده شهر است‌.‌ 

مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد تاکید کرد: برخی شهروندان با مراجعه به شهرداری منطقه یا سازمان، درخواست خود را مطرح می‌کنند و پس از ارائه طرح مورد‌نظر و تصویب در کمیسیون‌های ذی‌ربط تفکیک یا افراز به‌طور قانونی، ارزش افزوده شایان‌توجهی شامل آن املاک‌ می‌شود‌.‌ در مواردی که افراد بدون رعایت ‌‌طرح‌های شهری و به‌صورت غیرقانونی اقدام به تفکیک‌ می‌کنند، مشکلاتی برای خریداران این اراضی‌ و شهرداری ایجاد‌ می‌شود‌.
بیشتربخوانید


یوسف زاده اظهار کرد:  عاجزانه از مردم خواهش می‌کنم که اراضی خریداری کنند که مطابق ‌‌طرح‌های شهری تفکیک شده و نقشه تفکیکی ممهور به مُهر شهرداری را داراست.‌ سازمان هم از‌طریق کارگزاران خود به شناسایی بخش عمده‌‌ای از این اراضی می‌پردازد و درحال مذاکره با مالکان اراضی موصوف به‌ منظور انجام تفکیک و تغییر کاربری و اجرای ‌‌طرح‌های شهری از‌طریق مراجع ذی‌ربط قانونی است‌.

او با اشاره به اینکه کی از چالش‌های کهنه مشهد، موضوع حریم این شهر در محدوده غرب است‌ افزود: تعیین تکلیف حریم مشهد در حوزه اداره کل نهاد ‌‌طرح‌ها و مطالعات شهرداری است؛ بنابراین در حوزه اختیارات ما نیست‌.‌ آنچه مسلم است این بلاتکلیفی، همه را متضرر‌ می‌کند‌.‌ درباره حریم غرب مشهد نیز ما با چالش پاسخ‌گویی روبه‌رو خواهیم بود‌.‌ امیدواریم شورای عالی شهرسازی در تعیین تکلیف حریم غرب مشهد و اراضی بالادست مهدیه، اهتمامی بیش از پیش داشته باشد تا این پرونده با سرعت پاسخ‌گویی شود‌.
 
مدیرعامل سازمان زمین و مسکن شهرداری مشهد با اشاره به مقدار دارایی‌های شهرداری در حوزه ملک و زمین ادامه داد: دارایی‌های غیرمنقول شهرداری در دو بخش عمومی قابل‌واگذاری است که حجم این دارایی‌ها در بانک زمین شهرداری واقع‌در اداره کل خزانه‌داری شهرداری موجود است. درباره دارایی‌های عمومی می‌توان به بخش‌هایی نظیر معابر عمومی، پارک‌ها و فضای سبز و ... اشاره کرد.، اما آن بخشی از دارایی‌های اقتصادی یا قابل‌واگذاری که به سازمان به‌منظور تهاتر با املاک در مسیر طرح‌ها یا پیمانکاران تخصیص داده می‌شود، در سال جاری حدود کمتر از ۷ هزار میلیارد ریال است که بخش عمده‌ای از این دارایی‌ها، تجاری و بخشی از آن، مسکونی است.

یوسف زاده با اشاره به وضعیت بودجه‌ای سازمان زمین و مسکن بیان کرد: بودجه امسال شهرداری و سازمان در حوزه نقدی و غیر‌نقدی حوزه املاک بالغ‌بر ۱۷ هزارمیلیارد ریال است؛ حدود ۲ هزارمیلیارد ریال، نقدی و الباقی به‌صورت غیرنقدی (تهاتر ملک و امتیاز پروانه ساختمانی) است. البته شرایط حاکم بر جامعه به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا، مذاکرات ما با مردم را دچار مشکل جدی کرده است که در این‌ راستا باید تمهیداتی برای نحوه پاسخ‌گویی به مردم اندیشیده شود.
 
او با بیان اینکه سازمان زمین‌ و مسکن شهرداری مشهد چندان خبرساز نیست‌ تصریح کرد: شهرداری یا به‌عبارتی سازمان زمین و مسکن در حوزه زمین و ‌‌طرح‌های تملک، اقدامات بسیاری انجام‌ می‌دهد که جای اطلاع‌رسانی آن‌ها خالی است. ما هم بر این باوریم که موضوعات زمین و ‌‌طرح‌های شهری را باید بیشتر به اطلاع مردم برسانیم‌.‌ قطعا در این حوزه بیشتر کار می‌کنیم تا واسطه‌گران از بی‌اطلاعی مردم سوء‌استفاده نکنند‌.

برخی از سو‌ءاستفاده‌گران از اطلاعات ‌‌طرح‌ها قبل از تصویب مطلع‌ می‌شوند، از بی‌اطلاعی مردم، سوء‌استفاده‌ و اقدام به خرید و فروش در محلات هدف‌ می‌کنند‌.‌ گفتنی است درباره این‌گونه طرح‌ها قبل از اینکه به تصویب برسد، شهرداری‌ نمی‌تواند اطلاع‌رسانی کند و همین باعث غفلت عده‌‌ای می‌شود‌. در اینجا باید از شهروندان عزیز خواهش کنم قبل از خرید یا فروش ملک حتما از شهرداری استعلام کنند‌.

انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار