زنان، پیشگام در پیشگیری ازابتلا به ویروس کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ هستند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   افشین دلشاد با اشاره به هفته ملی سلامت بانوان ایران گفت : اگرچه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید ۱۹، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می‌کند، اما تاثیر طولانی مدت این همه گیری، بر سلامتی جسمی، روانی و اجتماعی زنان می‌تواند آسیب‌های جدی به خانواده و جامعه وارد کند.

او بیان کرد: افزایش وظایف و مسئولیت‌های زنان در دوره همه گیری کرونا، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران و فشار‌های اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه‌ها از جمله آسیب‌های جدی است که در سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان تاثیرگذار خواهد بود.

 دلشاد افزود : در این شرایط کارکنان نظام سلامت از بهورز، مراقب، ماما، پرستار و نیرو‌های خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستان‌های کشور نیز که اکثریت آنان را زنان تشکیل می‌دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجهند.

او  زنان را پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید ۱۹ عنوان کرد و گفت: در شرایط همه گیری ویروس کرونا، زنان در نقش مادر، همسر و فرزند در کانون خانواده و در نقش فعال اجتماعی درجامعه و بازار، پیشگامان و نقش آفرینان جدی و همیشگی خود مراقبتی و حفاظت از خود، اعضای خانواده و جامعه در پیشگیری از این بیماری هستند.

او با اشاره به اینکه در شرایط قرنطینه و مراقبت از افراد مبتلا به کووید ۱۹، زنان مسئولیت بیشتری برای مراقبت از بیماران دارند، افزود: رسیدگی به بیمار مبتلا، ضد عفونی کردن مداوم محیط و وسایل شخص مبتلا، توجه به تغذیه فرد مبتلا و سایر افراد خانواده، خرید مایحتاج خانواده در شرایطی که پدرخانواده مبتلا به بیماری است، رسیدگی به دروس فرزندان دانش آموز، حفظ نشاط در خانواده و حضور در محل کار برای بانوان کارمند، فشار فیزیکی و روانی بسیار زیادی را بر زنان اعمال می‌کند.

 دلشاد تاکید کرد: زنان برای گذار از این دوره سخت زندگی، نیازمند آگاهی، هشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند.

او توصیه کرد: اگر برای شکست این ویروس جدی هستیم، باید سالمتی و حقوق زنان را، برای رفاه حال خودشان ارتقا دهیم و از آنان محافظت کنیم تا بتوانند به پیشرفت و محافظت از سلامت دیگران ادامه دهند.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.