سخنگوی وزارت بهداشت:

مدیریت سلامت روان در بحبوحه کرونا، دیر انجام شد

لاری گفت: مدیریت سلامت روان مردم کشورمان در بحبوحه کرونا خیلی دیر انجام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاون فرهنگی اجتماعی وزارت بهداشت در نشست خبری گفت وگوی رسانه و دانشگاه، نقش نظام آموزش عالی و سلامت روانی و اجتماعی جامعه اظهار کرد: روز‌های نخست همه گیری کرونا، جای خالی سلامت روان به طور کامل احساس می‌شد و بیشترین مشکلی بود که به چشم می‌خورد، چگونگی حفظ سلامت روان مردم و مدیریت آن در شرایط فعلی کشور بود.

لاری ادامه داد: مدیریت سلامت روان مردم ایران در بحبوحه کرونا خیلی دیر انجام شد. این روز‌ها درگیر شیوع ویروس کرونا هستیم و این بحران کل زندگی جوامع را در بر گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: غیرقابل پیش بینی بودن ویروس کرونا باعث ایجاد ناامیدی در عده ای از افراد جامعه و مبهم‌تر شدن چگونگی مواجهه با آن شده است. هم اکنون بیشتر از گذشته باید جامعه را برای رعایت اصول بهداشتی متقاعد کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت بهداشت بیان کرد: هر فردی که بیماری زمینه‌ای داشته باشد بیشتر مورد حمله کرونا قرار می‌گیرد. این بیماری در ۸۰ درصد افراد، دارای علائم خفیف است، طبق بررسی ها ۱۵ درصد افرادی که بستری می‌شوند، سلامتی خود را به دست می‌آورند و پنج درصد افراد به آی. سی. یو می‌روند که در مورد ۵۰ درصدشان احتمال فوتی وجود دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: وقتی ضعف‌ها به موقع شناسایی نشوند، در مواقع بحران از آن ضربه می‌خوریم. اگر جامعه‌ای از اول برای سلامت اقتصادی، روحی، روانی و فرهنگی فکر نکرده باشد از همان حوزه ضربه می‌خورد.  طرح تحول سلامت یک نعمت بود و باعث مجهز شدن دورترین بیمارستان‌ها شد. بدون این طرح، امکان نداشت همین دستگاه‌های سی تی اسکن که در شناسایی کرونا تاثیرگذار هستند، در اختیار این بیمارستان‌ها قرار بگیرد.

لاری گفت: به هر حال این بحران تمام می‌شود و بحران‌های دیگری پیش رو داریم؛ اما باید فرزندانی تربیت کنیم که تاب آوری و انعطاف فرهنگی داشته باشند. در تمام جوامع پیشرفته یک عده از افراد قدرت آموزش پذیری دارند، حتی در خود کشورمان با توجه به تنوع فرهنگی که داریم برخی استان‌ها آموزش پذیری کمتر و در دیگر استان‌ها تعصبات بیشتر یا کمتر دیده می‌شد.

۷۰ درصد فوتی‌های کرونا در کشور بالای ۶۰ سال سن دارند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت گفت: با این شرایط اجتماعی و سیاسی، چطور مردم را متقاعد کنیم به سفر نروند. وقتی مشخص شده که ۷۰ درصد فوتی‌های کرونا افراد بالای ۶۰ سال هستند، آیا تاکنون افراد شاغل بالای ۶۰ سال را شناسایی کرده ایم؟، اقدامی که بسیاری از دولت‌ها در کشور‌های دیگر انجام داده اند.

او تاکید کرد: الان زمانی است که دانشگاه باید وارد عرصه شود و باید بررسی کرد نتیجه هم اندیشی چقدر در سیاست‌گذاری‌های کشور تاثیر دارد. بحران کرونا هر لحظه افراد را از ما می‌گیرد. رسانه‌ها به صورت خودجوش در فضای مجازی تاثیرگذاری زیادی داشتند و پلی بین مردم و سیاست‌گذاران برای انتقال تصمیم گیری‌های مسئولان و البته طرح مشکلات مردم بودند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: دستیاران تخصصی با کمترین حق الزحمه و بدون اینکه نامی از آنان به میان آورده شود، به صحنه آمدند و به خوبی درخشیدند. جوانان نقش خود را در ایام کرونا به خوبی نشان دادند. در دانشگاه‌ها باید به سمت افزایش تاب آوری حرکت کنیم. نقاط ضعفی که در جامعه از آن آسیب می‌خوریم برای دانشجویان و دانش آموزان به شکل واحد‌های درسی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار