سرگردانی نقدینگی بین بورس و بانک!/بوی افزایش سود سپرده می‌آید

تورم نه تنها روی بازار‌های دلار، سکه و مسکن تاثیر گذاشته است بلکه باعث افزایش قیمت اقلام ضروری مردم شده تاجایی که بانک مرکزی تصمیم به افزایش نرخ سود‌ بانکی گرفته است.

سود بانکیبه گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۶ ماهی می‌شود که دولت برای تامین کسری بودجه خود شروع به پاس کاری سرمایه‌های مردم از بازار سرمایه به بانک‌ها یا برعکس کرده است. اوایل سال بازار بورس داغ بود و کاهش سود‌های سپرده‌های بانکی از اردیبهشت ۹۹ منجر به روانه شدن سرمایه‌های مردم به بازار بورس شد. تا حدی کسری بودجه دولت جبران شده و بازار بورس روز به روز بی ثبات‌تر از دیروز می‌شود.

از این رو مقرر شد تا دیگر بانک‌ها سپرده‌ای با سود بالای ۱۵ درصد افتتاح نکنند و نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت کمتر از ۶ ماه نیز ۸ درصد شد. البته فقط سه ماه بعد از این تصمیم در تاریخ ۲۴ تیر شورای پول و اعتبار نرخ‌های سود بانکی را افزایش داده و دوباره به ۱۶ درصد رساند.

نقدینگی از بورس گریزان شد

در حال حاضر دود تورم نه تنها در چشم بازار‌های دلار، سکه و مسکن رفته بلکه در حال حاضر سفره مردم را هم با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. از این رو به نظر می‌رسد برخی دلشان به رحم آمده و باهدف کنترل نرخ تورم به دنبال افزایش نرخ سود‌های بانکی هستند.

برخی از کارشناسان معتقدند به‌زودی نرخ جدید سود سپرده‌های کوتاه‌ مدت یا یکساله، بالاتر از نرخ تورم هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی می‌رود. (نرخ تورم هدف گذاری شده بانک مرکزی در سال ۹۹ حدود ۲۲ درصد است)

کارشناسان چه می‌گویند؟ / تاثیر منفی افزایش سود بانکی بر بورس

بهاء الدین هاشمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات با پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها مبنی بر افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی موافق است و می‌گوید: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی ضمن پایداری سپرده‌ها امنیت بازار‌های دیگر را هم تأمین می‌کند، گرچه ممکن است التهاباتی مانند افزایش هزینه مالی بنگاه‌های اقتصادی در کوتاه مدت ایجاد شود که البته در مقابل سایر هزینه‌های آن‌ها بسیار ناچیز است.

البته یکی دیگر از کارشناسان با این موضوع مخالف است و می‌گوید: بالا بردن نرخ سود بانکی برای مهار نقدینگی می‌تواند مُسکن کوتاه‌مدت و موقت باشد، اما ضمن ایجاد ریسک‌های منفی برای بازار سرمایه، اقتصاد کشور را با خطرات جدی مواجه می‌کند.

بازگشت ارزش پول ملی، نتیجه سود سپرده‌های بانکی

کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو پژوهشکده پولی و بانکی در گفت ‌و گو با خبرنگار بانک و بیمه باشگاه خبرنگاران جوان با اعلام موافقت خود درخصوص افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اظهار کرد: افزایش سود سپرده‌های بانکی نه تنها برای مردم مفید است، بلکه موجب افزایش ارزش ریال می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دقت کرده باشید وقتی پول ریالی دست مردم می‌آید سریع به فکر تبدیل کردن آن به دلار می‌شوند. از این رو، روز به روز ارزش پولی ملی کاهش پیدا می‌کند. پس افزایش سود سپرده‌های بانکی منجر به نگه داشتن سپرده‌های مردم در بانک شده و از ارزش ریال نمی‌کاهد.

افزایش سود سپرده‌های بانکی بازار سرمایه بیشتر بهم می‌ریزد!

علی شکوری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار کرد: افزایش نرخ سود بانکی سیاست غلطی است. حتی می‌توان گفت یکی از عوامل مواجه شدن تلاطم در بازار سرمایه، افزایش نرخ بهره بین بانکی و افزایش نرخ سود بانکی است.

وی ادامه داد: تزریق ۵۰ میلیون دلار روزانه به بازار ارز و افزایش نرخ سود‌های سپرده بانکی از سیاست‌های غلطی است که می‌تواند بازار سرمایه را بیش از پیش متلاطم کند. دولت قصد دارد برای جذب نقدینگی سود سپرده‌های بانکی را افزایش دهد؛ غافل از آنکه بازار سرمایه قوی به تنهایی می‌تواند نقدینگی را جذب کند و اجازه ندهد سرمایه مردم به سمت بازار طلا، سکه، ماشین و خودرو برود. در نتیجه از افزایش حبابی قیمت در این بازار‌ها جلوگیری می‌شود.

کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی چه پیامدی داشت؟

کاهش نرخ سود سپرده بانکی منجر به خارج کردن سرمایه از بانک‌ها توسط سپرده گذاران و ورشکستگی برخی بانک‌ها وموسسات شده بود، زیرا این کار موجب عدم تمایل مردم نسب به سرمایه گذاری در بانک‌ها میشد. از این رو مردم سرمایه‌های خود را روانه بازار خودرو، سکه، طلا و دلارکردند و نه تنها موجب افزایش لجام گسیخته این بازار‌ها شدند، بلکه منجر این امر منجر به افزایش نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی شد.

البته شورای پول و اعتبار هدف از تغییر نرخ سوده‌های بانکی را دستیابی به حفظ ارزش پول ملی می‌دانست، اما واقعیت امر این مسئله را تاکید نمی‌کند.

توازن دوباره بازار ها؟

برخی از کارشناسان معتقد بودند که برای برقراری توازن بین بازار‌ها نیاز بود تا بخش عمده‌ای از سرمایه کشور به سمت بازار سرمایه پیش رفته و رفته رفته بانک‌ها خارج شود. اما دوباره تصمیم گرفتند سرمایه مردم را روانه بانک‌ها کنند. در اینجا سوالی مطرح می‌شود: توازن برقرار شد؟

البته حدود یک ماه پیش رئیس بانک مرکزی در این باره گفت: مدیریت نرخ سود به‌عنوان ابزار اصلی کنترل تورم دنبال خواهد شد.

شاید با افزایش نرخ سود بانکی بیشتر از نرخ تورم، بتوان بازار را تا مدت کوتاهی آرام کرد، اما ممکن است در آینده موجب منفی شدن ترازنامه بانک‌ها را درصورت پرداخت سود بالاتر به سپرده‌گذاران و دریافت سود کمتر از تسهیلات‌گیرندگان شود.

آمار‌ها نشان می‌دهد در ۴ ماه اخیر نرخ سود بازار بین بانکی با افزایش ۱۲ واحد درصدی حدود ۲۰ درصد افزایش یافت تا کمی خود را به شرایط تعادلی بازار‌ها نزدیک کند؛ در این شرایط نیز گام تکمیلی می‌تواند نزدیک کردن نرخ سود سپرده‌ها به نرخ بازار بین بانکی باشد.

در شرایطی که اقتصاد با تورم ۳۰ درصدی روبه‌روست باید نرخ‌های سود در بازار‌ها به‌هم نزدیک باشند تا جلوی هرج و مرج در بازار‌ها گرفته شود. از این رو بانک مرکزی باید شکاف بین این دو نرخ سود را کاهش دهد. در غیر این صورت کارآیی ابزار‌های پولی به کار گرفته توسط بانک مرکزی کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۲۹ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
واقعیت،تلخ تراحتکارهست وربوی شدن پول.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۳۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
سود سپرده باید 10ساله 35 در صد باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
20 درصد سود کجا را میگیره
دلار بخریم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
یکدسری ادم اقتصاد ندون با هدف سود رسانی به دلالان امدن سود بانکی رو در بدترین زمان کم کردن و بازار را بهم زدن
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۵۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
واقعا افزایش سود بانکی باعث میشود پول در بانک بماند ومردم از سودش برای قسط وقزض ومعیشت استفاده کنند اما باکم کردن سود پولها از بانکها خارج وبه طرف سکه ودلار رفت وبورس که دولت برای جبران کمبودهاش مردم رو تشوژق به بورس کرد در اصل مردم رو گول زد خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
بازی که دولت خودش شروع کرد وبه طور دستوری بورس را منفی کرد اما شاید نتو اند خودش آن بازی را تمام کند
سروع کننده بازی الزاما پایین کننده ان نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
مردم خدمت شما عرض کنم ،دولتمردان رانت خواران. حالا که از بورس استفاده کامل وسود بردند حالا پولاشونو میبرن بانک تا سود بگیرن وقتی سهامدارا خسته شدند سهماشونو مفت فروختند باز دولت سهمارو میخره سود بانکی میاره پایین ،خلاصه سر مبارکتونو درد نیارم این یازی کثیفو من خیلی وقت فهمیدم. ،با پول مردم حال میکنند کشورو میچرخونند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
آقا خدا وکیلی کار بازار رو باید دست یک اقتصاد دان سپرد خدا وکیلی این سو د دهی بانک یک طرح عالی هستش این طرح رو هر کی گذاشته واقعا اقتصاد دان هستش به این صورت ثبات بازار خوب میشه جلوی تبرم هم گرفته میشه هر کی هستش خدا حفظش بکنه دلش داره برای م دم میسوزه اگه حرفش. رو گوش بکنند این طرح رو اجرا بکنند اگه این سرمایه داران بزارن اجرا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
خدا وکیلی این طرح عالیست سپرده با سود بیشتر به مردم هم جلوی تبرم رو میگیره هم ارزش پول ایران زیادتر خواهد شد مثل چند قبل مردم چطوری توی بانک سپرده کوتاه یادراز مدت می‌گذاشتند سودش رو می‌گرفتند به بجای زخمشون رو میزدم مثل همون سالها بشه از روزی که این سود دهی در بانکها از بین رفته مردم پول خودشون رو از بانکها بیرون کشیدن ریختن توی بازار ثبات بازار کلا بهم ریخت در عوضش این همه تورم توی مملکت پیش آمده
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۹:۳۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
کاملا معلوم بود که وقتی با بی تدبیری دولت، سهام کارخانه ها با ارزشی بسیار بیشتر از ارزش واقعی خرید و فروش می شود بالاخره این حباب ترکیده و عده ای متضرر می شوند.
دولت باید هماهنگی بین بازارهای مختلف را حفظ کند و اجازه رشد بی اندازه به بازارهای موازی ندهد. با کاهش بی حساب و کتاب و بدون تدبیر سود بانکی و روانه کردن سرمایه های مردم به سمت بورس، نتیجه ای بیش از این متضرر شدن عده ای از مردم پیش بینی نمی شد. اکنون به نظر می رسد افزایش سود بانکی راهکاری خوب ولی دیر هنگام باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
این مسخره بازی ها رو جمع کنین ارزش پول بالا ببرید مسولین با سواد
Iran (Islamic Republic of)
دکتر وحیده صالح میرحسنی روان ی
۱۹:۰۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام.سود بانکی رو80 درصد کنند بهتر میشه و باعث کاهش تورم و کنترل نقدینگی خواهد شد،80درصد سود برای سپرده های یکسال به بالا بدهند بهتر میشود.سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
اگه فکر می کنید مشکلات اقتصادی را با سود بانکی و بورس و دلالی حل میشود اشتباه محض است باید فرهنگ هر کاری ایجاد شود ولی چون ایرانیها فرهنگ پذیر نیستند و یا هر گروه می خواهد فرهنگ خودش را قالب بقیه کند کلا" میشود اقتصاد آشی که الان هست!!!!! دم آش رشته گرم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
دولت بی تدبیرررر......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
لطف کنید این سرمایه و پولدارا که حمله کردن به بازار سکه رو جمع کنید و به جای اینکه قیمت سکه رو در عرض چند ماه از یک ملیون به ۱۶ ملیون بریسونن و گند بزنند به بازار بیان سرمایه هاشون رو توی بورس انجام بدن با این قدرتی که سکه رو زیرو رو کردن این بورس رو زیرو رو کنن هم کشور رو از این تورم نجات بدن میرن سکه رو بالا میبرن جدیدا همه قیمت گذاری ها بر حسب بالا رفتن طلا قیمت میذارن موقع پایین اومدن دلار و طلا قیمت ها پایین نمیاد مشکل همین آدمهای از خدا بی‌خبرند که به خاطره افزایش سرمایه هاشون گند زدن به زندگی تمام ملت ایران
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۳۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام. افزایش سود سپرده مساوی است با افزایش تورم.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۳۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام. افزایش سود سپرده مساوی است با افزایش تورم.
Romania
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
جارب کشورها و مخصوصا تجارب چهار دهه ایران نشان داده که وقتی قیمت ارز چند نرخی می شود .تفکر واردات .شدیدا در مردم تقویت می شود وچون سود واردات در ایران خیلی بیشتر از صادرات و تولید است . این تقویت باعث می شود که واردکنندگان برای تدام تلاش کنند که در بدنه دولت و حتی مجلس نفوذ کنند . و نیز کم کم تولیدکنندگان نیز بسمت واردات مواد اولیه کشیده می شوند . تولیدگنندگان یا کارخانه را تعطیل می کنند و یا تلاش می کنند بجای ازتقا محصول فعلی بدنیال تولید محصول جدید شوند تا بتوانند به وادارت مواد اولیه بپردازند . در صنایع خودرو سازی و لوازم خانگی و صنعتی بخوبی دیدیم . مثلا بجای ارتقا خودرو پیکان که دانش ان کلا در کشور بود بسمت تولید خودرو پژو . رنو روی اوردند .صنایع لوازم خانگی ارج . ازمایش و غیره تعطیل شده و بحای ان صنایع ال جی . سامسونگ ایجاد شد . الان ایران بزگترین صادر کننده مواد خام و بزرگترین وارد کننده مواد اولیه است .
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۶:۲۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
مثل روز برام روشنه اون آقایی که موافق افزایش سپرده بانکی هست حتما سهامدار بانکها اون یکی که. مخالفه هم سهامدار بورسه . یه چیز برام روشنه که مملکت داره از هم می پاشه این خط اینم نشون.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
نه به بانک و نه به بورس هیچ اعتمادی نیست چون یادمه رئیس بانک مرکزی گفته بود اگه مجبور بشیم سپرده های بلند مدت رو بلوکه می کنیم و با این حرف اعتماد مردم به بانک هم از بین رفت و ادامه این اوضاع یا باعث فرار سرمایه از کشور میشه یا بازار های طلا و دلار یا احتکار کالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
با حضور با شکوه خود پای صندوق های رای انتخابات ریاست جمهوری مشت محکمی بر دهان آمریکا میزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سود ماه شمار به روز شمار تغییر بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
این هم یک ترفند جدید است تا سرمایه تان را بی ارزش کنند ، تورم 40 درصد است ، سود بانکی حداکثر 20 درصد میشود ، لذا هر سال نیمی از قدرت خریدت را از دست می دهی، و در دراز مدت پولت بی ارزش میشود ، اما برای بانک ها خوب میشود ، در کل مردم می بازند ، بانک ها می برند ، با پولتان یک کسب و کار کوچک را ه به اندازید، از بانک ها خیری به شما نمی رسد ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سود بانک اصلا بدرد نمیخوره .. جایی دیگ باس سرمایه گذاری کرد
Iran (Islamic Republic of)
وحیده صالح میرحسنی روان ی
۱۵:۲۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام.با توجه به تورم دویست درصدی سود بانکی نیز باید حداقل100 درصد باشد تا باعث رونق اقتصادی شود،سود بانکی را اگر زیاد کنید احتمالا اختلاسگران هزاران میلیاردی در دوران تدبیر و امید نیز بیایند در داخل سرمایه گذاری کنند.سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
در کشوری که صد در صد تورم دارد چرا باید افزایش سود بانکی منجر به از بین رفتن بورس شود اگر بازار سرمایه دچار ریزش دستوری نباشد که در مدت ده پانزده روز بورس به اندازه یکسال سپرده گذاری سود می دهد.
اشتباه دولت این بود که در اول سال نرخ سود بانکی را دستوری کاهش داد و سرمایه های مردم را به سمت بورس و سکه و طلا و ارز انداخت.
فبلا گروهی از مردم سرمایه هایشان در بانک بود و گروهی دیگر در بورس
اما با شعار همه چیز را به بورس بسپارید خیلی از مردم مثل خود من را از سپرده گذاری در بانک به بورس کشاند.
و همه چیز قاطی شد و انگاه دولت خوب سودش را از بورس که برد نه تنها بورس را به حال خودش رها کرد بلکه دستوری کاهش داد.
اصلا استراتژی کسی که سپرده گذاری بانکی دارد با کسی که در بورس هست فرق دارد. و سالیان دراز هر دو بوده اند و هرکس با هر کدام بازار راحت تر بوده انجا سرمایه گذاری می کرده ولی دولت هر دو بازار را خراب کرد.
و دیگر نه با این تورم افسار گسیخته سود بانکی یک پنجم افزایش قیمت هارا جبران می کند. نه با این بورس کسی دیگر جرات سرمایه گذاری دارد نه با رشد شارپی سکه و ارز فعلا با این ریسک یالا جرات ورود را پیدا می کند
وتنها باید گفت علی برکت الله به این همه تدبیر و امید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
متاسفانه در این چهل سال هر روز یه بلایی سر مردم اوردن امسال هم گفتن بیاین بورس و مردم بازم فریب خوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
خدا جای حق نشسته‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
بیچاره شدیم با بورس
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۰۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
تمام این بازی ها واسه تصاحب پول مردمه من که دیگه پولمو تو هیچ جایی که یکطرفش دست دولت باشه نمیزارم
فقط طلا و ملک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
توی بالش هم گزینه خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
درصد بانک میشه دهم درصد و فایده نداره تو بازار ۴درصد یعنی ۴۰ درصد بانک بشه صحیح است،توبازار یک میلیون بر هرماه ۴درصد هست شما برو چک بده خرید کن ۴۰هزار تومان سود میگیرند ولی پولت تو بانک بخواد سود بده یک میلیون دا ۷هزارتومان البته قبل ده هزار بود ولی بازم بازار بیشتر هر یک میلبون بد هر ماه ۴۰هزار تومان پول به کسی بدی سودشا بگیری بهتر از اینکه بانک بدی و دهم درصد بگیری..
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۴:۳۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام بورس خودشو نشون داد ،امنترین بازار سرمایه گذاری
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۴:۱۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
در حال حاضر شبکه بانکی با مازاد نقدینگی مواجه است.در شرایط کرونایی و عدم امکان افزایش تولید و همچنین عدم تمایل بنگاه ها به استفاده از تسهیلات با نرخ بالای بانکها، به نظر می رسد افزایش نرخ سود بانکی به مانند یک سهم مهلک برای اقتصاد است و علاوه بر رشد پول این کار باعث افزایش بیش از حدمنابع بانک ها و خواب سرمایه می شود.لذا به نظر می رسد بهترین گزینه هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سود بانک باید بشه بالای 30درصد
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۴:۱۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
دقيقا اين شكل هست سود بانكي بايد روز شمار بشه ٢٠درصد حداقل و ماه شمار بالاي ٣٠درصد كه اين همه سرمايه سر درگم ساماندهي بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
بهتر تیتر بزنید بگید بوی دزدی دیگری می اید
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۳:۵۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سود بانكي باعث ميشود سالمندان و سالخوردگان وافراد ناتوان جسمي منابع درآ«دي خود را در بانكها حفظ كنند و سود آن را براي امرار معاش استفاده كنند و همچنين باعث تقويت بانكها و ارائه تسهيلات بانكي به بخش توليد فراهم شود و دست نياز افراد كم بضاعت به فرزندان و يا واردكردن در بخشهاي كاذب ارز و سكه و خودرو و مسكن كوتاه شود و تورم و گراني كالا وخدمات با روند كندي به ركود مبدل گردد كه باعث رونق توليد خواهد شد بنابراين افزايش سود بانكي به نفع عموم جامعه خواهد بود .
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۳:۵۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
* نظر:
هدفشون هم همین بود دوست عزیز ،سوخت پول یا به عبارتی سوخت نقدینگی جهت جلوگیری از ورود پول به بازار های دیگر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
رضا
۱۳:۳۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
خیلی ممنون که با تدابیر ویژه وقتی رییس جمهور گفت مردم همه چیز را به بورس بسپارند مردم اعتماد کردند در کل ما عادت داریم مشکلی نیست
Iran (Islamic Republic of)
کامیار
۱۳:۳۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
ای اقا سرمایه ملت با سیاست های غلط از بورس ایران رفت سمت بازار ارز دیجیتال و فارکس.
این ضرر اقتصاد جبران پذیر نیست.
Iran (Islamic Republic of)
وحیده صالح میرحسنی روان ی
۱۳:۳۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام.با توجه به تورم چندبرابری نرخ سود بانکی باید80درصد بشه،بانکها باید80درصد سود بدهند باشرط اینکه فرد سپرده گذار یکسال نتواند اصل پولش را از بانک بردارد،باعث کنترل بازار و کاهش قیمت خواهد شد.سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
بورس چرا همش منفیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
اون موقعی که پول مردم در بانکها بود آقای همتی اومدین جلو گفتین سود باید کاهش پیدا کنه و پولها روانه بازار بشه جز این نبود که با این کارتان کشور را به فساد مالی بیشتر سوق دادین الان مسئولین بی تدبیر چه نقشه ای برای این ملت بدبخت دارین
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۳:۰۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
دولت تاکنون ؛ برای جبران کسر بودجه خود ، در چند مرحله ؛ باکاهش سود بانکی ، سرمایه مردم را روانه بازار دلار ، سکه و بورس کرده و موجب زیان بسیاری از آنها شده است !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
من ازسیاست هیچ نمیدانم بنابراین نظری دراین موردنمیدهم امادررابطه تورم نقدینگی وغیره بایداین بگم بانظارت کامل مسئولین بردرهمه جاوالبته باتکیه برتوانمدی های داخلی داخلی تاکیدمکنم ونخبگان همه چیزدرست میشه ازنخبگان بایددولت هااستفاده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
این همه دکترا اقتصادی داریم یکیشون نمیتونن اقتصاد این مملکتو درست کنن حیف این مدرک که اینا دارن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۴۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
بورس را دریابید اقای رییسی. ورود کنید و ببینید چگونه دولت سرمایه مردم را به باد داد. به داد مردم برسید.
United States of America
میلاد
۱۲:۲۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
چرا دیگه از بورس تو تلویزیون خبر نمیگیرید هاااااا مردم بدبخت شدن اون از گرانی این سرمایه گذارررررری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
به خدا دیگه به هیچ مسئولی اعتماد ندارم حرفشون بدرد خودشون میخوره تو بورس من بدبخت کردین
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۱:۵۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
بلانسبت همه مردم ، متاسفانه مردم عزیز کشور ما شدن موش آزمایشگاهی مسئولان و مدیران نا محترم ، هر روز نقطه سر خط و دوباره تکرار و تکرار تجربیات نا موفق گذشته ، بیچاره مردم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
ما مردم فقیر دولت دعوت به بورس کرد با ۲۵ سال کارگری ۲۰۰ ملیون گذاشتیم بورس پودر شد ای کاش طلا وارز یا لاستیک مواد غذایی انبار میکردیم یا حداقل خونه ۱۵ متری میخریدم تو رو خدا بگید کجا شکایت کنیم کی جوابگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
نگران نباشید. پول خودتون رو از بورس خارج نکنید و فقط صبر کنید. بورس در طولانی مدت خوب میشه.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۴۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
هدفشون هم همین بود دوست عزیز ،سوخت پول یا به عبارتی سوخت نقدینگی جهت جلوگیری از ورود پول به بازار های دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام و خسته نباشید خدمت شما خبرنگاران عزیز و زحمت کش لطفا گزارش دوباره ای از روستای مال استریت بگرید ببینیم چه تحلیلی در رابطه با بازار سرمایه دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
پول مردم در بورس نابود شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سود کوتاه مدت از 10 درصد شد 7درصد حالا باز میکنن 10درصد.خودشونم نمیدونن چیکار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
پول هوشمند در حال فشار برای افزایش نرخ سود بانکی است. چون از بورس فراری شدن و دلارو طلا و مسکن هم در این قیمت ها ارزش خرید ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
مسولین خدا میگه من از حق خودم میگذرم از حق بندم نمیگذرم اگه نماز میخونی به بهشت و جهنم اعتقاد دارید چرا گفتید بیاین تو بورس چرا پس سود که نداده سرمایمون هم اب داره میشه هروز منفی خب این اقتصاد و مملکت داره با پول مردم منابع شما از بورس داره تامین میشه از پول ما سهامداران هست منافع ما چی میشه ما سود نمیخواییم اجناس کالا ده برابر شده پول میخواییم پولمون تو بورسهتا هروقت خواستن تا عشق کنند بکشه بالا شما ها با پول مردم رو پا هستید اعتماد خراب نکنید اگه ما راضی نباشیم این پول مردم خوردن نداره فکره منابع و منافع خود نباشید فکره منافع مردم اون کارگری هم که پولش تو بورسه باشید واسه قشنگی نیومدن بورس واسه سرمایه کذاری و سود و خرج زندگی اومدن چرخ این اقتصاد اگه میچرخه از پول مردمه از سرمایشونه
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۱:۴۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
حواست رو جمع میکردی گول نمی خوردی
بهترین سرمایه گذاری ملک و آپارتمانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
اگر سود بانکی زیاد شود نقد بانکی به بانک میرود ما مدیرت درست در تولید رود هم پول ملی ارزش پیدا می کنند هم تورم پایین می آید هم این وضع در بازار کالا خودرو سکه مسکن طلا لوازم خانگی مردم در روز مواد خوراکی احتکار می کنند. که کران شود تا که تصمیم درست گرفته شود این حرج مرج در بازار جمع شود مگر چهل سال سود بانک تا پنچ ساله نبود تحریم هم بود کشور ولی بازار آرامش داشت مردم زندگی روز مره خود را انجام می دانند این وضع فقط برای سود جویان سوداگران دلالها در کشور خوب تا که بی عدالتی این وضع جمع شود الان بهترین راه سود بانک ها زیاد شود خیلی مشکل ها حل می شود
Iran (Islamic Republic of)
وحیده صالح میرحسنی روان ی
۱۰:۱۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام.با توجه به تورم بیسابقه،باید حداقل نرخ سود بانکی 60 درصد باشد تا مردم ضرر نکنند،افزایش نرخ سودبانکی باعث کنترل نقدینگی و رشد اقتصادی میشود.سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
مردم راسرگردان کردید، خداازتون نگذره!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
خدا کاری به اینا نداره، بدبخت بیچاره ها همیشه گرفتارند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۰۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
کلا کمر بستین به نابودی
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب
۰۹:۴۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
از اول هم کاهش سود سپرده ها کاری اشتباه بود و کشور و مردم را به سمت بازار دلار و ارز سوق داد و تورم ایجاد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
بورس خوبه ربا نیست تورا به خدا نرید پول بگذارید بانک برید کار تولیدی کنید دو تا گاو بخرید بهتره دیدی دعای ما اجابت نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
من مثلا دو تا گاو بخرم در زندگی شهری چه کنم و اگر خواسته باشم سرمایه گذاری کنم با پول خرد بیست میلونی چه کنم
در کشور ما شاید این پول های خرد زیر صد میلونی زیاد باشه
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۰۹:۰۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
باید سود سپردها افزایش پیدا کنه که این نقدینگی سر در گم سمت بانکا بره
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۰۹:۰۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
از اول هم کاهش سود سپرده ها اشتباه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
با تصميمات مقطعي بانك مركزي مردم بيچاره شدند هر روز يك تصميم روز بعد برگشت به شرايط قبلي ، سردرگمي هم حدي داره
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۲۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
درشرایطی که اقتصاد باتورم 30درصدی روبروست...؟؟؟!!! خودت خندت نگرفته؟ یا خبراز تورم60 درصدی نداری یا اینکه کلا تورم رو شما وامثال شما تاثیری نداره. بخدا خجالت هم چیز خوبیه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
برو آقا دست بردار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
دولت محترم گفت همه چیز را به بورس بسپارید من سرمایه ای که چندین سال با زحمت پس انداز کرده بودم از بانک خارج کردم و روانه بورس کردم که نصف پولم تا به اینجای کار رفته جالبه اون موقع نرخ سود بانکی را کاهش دادن که همه پولشونو بیارن تو بورس حالا که بورس منهدم شده دوباره سود بانکی را میخواهند افزایش دهند عجبا! چه نقشه ای برای سرمایه های مردم کشیدند خدا داند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۴۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
با افزایش سود سپرده بانکی چوب حراج به اشتغال و تولید زده خواهد شد و تنها مرگ اقتصاد کشور به تاخیر می افتد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
به نظر من کسی که میلیاردر هست دیگه هیچ وقت نمیره دنبال کار و اشتغال و فقط میخوره و میخوابه و در این بحبوحه گرفتاری مردم دارن لائی میکشن و پز میدن کارشناسان یه فکری برای این افراد بکنند
اگر بانک به این مفت خورها سود نده مجبورن برن کار کنن
به نظر من سود سپرده ها باید صفر مطلق بشه تا همه چیز خوب بشه.
Iran (Islamic Republic of)
بنیامین افشار
۱۰:۵۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
ببم جان کار کن هر کسی لیاقت داره نون بخوره نداره بمیره تو چه فکری میکنی نکنه میخوای میلیادرها .....چه قلدها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
دعا کن طرف پولشو بزاره تو بانک نبره دلار رو گرون کنه که هزینه دارو بره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۹:۵۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
خوب، حتما بانک هم این پول با سود نرخ صفر درصد رو به تو بده تا با پول مردم تو این تورم حالشو ببری!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
به نظرم دولت و اقتصاد ایران بازنده اصلی در چند ماهه گذشته بازار سرمایه بود.
سو مدیریت بورس غیر قابل جبران هست.
بهتر بود با عرضه اولیه ها بیشتر می شد، سهامداران اصلی شناوری سهام شرکت ها رو کمی بیشتر می کردند تا هم به بازار کمک کنند که زیاد بالا تره و هم شرکت ها کمک می شد تا طرح های توسعه ای خودشون رو پیش ببرن
آخرین اخبار