تفسیر قرآن؛

چرا خداوند هیچگاه خلف وعده نمی‌کند؟ + صوت

تفسیر اجمالی آیه ۹ سوره آل عمران و تفسیر امام کاظم (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

رَبَّنَا إِنَّکَ جَامِعُ النَّاسِ لِیَوْمٍ لَا رَیْبَ فِیهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُخْلِفُ الْمِیعَادَ

پروردگارا، محققا تو تمام مردم را در روزی که هیچ شبهه در آن نیست جمع سازی و هرگز خدا نقض وعده خویش نخواهد کرد.

فایل صوتی تلاوت آیه ۹ سوره آل عمران

تفسیر آیه ۹ سوره آل عمران

منشأ خُلف وعده، غفلت، عجز، ترس، جهل و یا پشیمانی است که هیچ کدام از این‌ها در ذات مقدّس الهی راه ندارد. «لا یُخْلِفُ الْمِیعادَ»

ازهشام‌بن‌حکم روایت است که می‌گوید: امام کاظم (ع) به من فرمودند: «ای هشام! خداوند تبارک‌وتعالی حکایت از مردمان صالح می‌کند که می‌گویند: «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ»؛ زیرا می‌دانند که دل‌ها منحرف می‌شوند و به همان کوردلی و نابودی خود برمی‌گردند.‌


بیشتر بخوانید


ای هشام بدان که از خدا نمی‌ترسد کسی‌که بینش خدایی نداشته باشد و هرکه بینش نسبت به خدا نداشته باشد ایمان استواری نخواهد داشت که واقعیّت آن را در خود ببیند و کسی چنین نخواهد بود مگر اینکه گفته‌اش را کردارش گواهی کند و آشکار و پنهانش برابر باشد، زیرا خداوند نمی‌پذیرد باطن پنهان عقل و بینش را مگر به‌وسیله ظاهری که حکایت از آن می‌کند.کسی که به قیامت ایمان دارد؛ «لِیَوْمٍ لا رَیْبَ فِیهِ» نگران عاقبت و سرنوشت خود می‌شود و از خداوند استمداد می‌کند.

پیام‌های آیه ۹ سوره آل عمران

۱-راسخان در علم، به آینده و قیامت چشم دوخته اند. «إِنَّکَ جامِعُ النّاسِ لِیَوْمٍ»

۲-توجّه به حالات روحی در دنیا؛ «لا تُزِغْ قُلُوبَنا» وپاسخگویی به اعمال در آخرت، نشانه‌ی دانشمندان واقعی است. «لِیَوْمٍ لا رَیْبَ فِیهِ»

۳-روز قیامت، هم روز جمع است که مردم یکجا برای حسابرسی جمع می‌شوند؛ «جامِعُ النّاسِ» و هم روز فصل است که بعد از محاکمه، هر یک جداگانه به جایگاه خود می‌روند. «إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ کانَ مِیقاتاً»

۴-راسخان در علم به قیامت یقین دارند، «لا رَیْبَ فِیهِ»، چون به وفای خداوند یقین دارند. «لا یُخْلِفُ الْمِیعادَ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.