شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است

یک پزشک متخصص ارتوپد گفت: شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است و شکستگی ناشی از آن هم در زنان نزدیک به چهار برابر مردان است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر عادل هژبریان پزشک متخصص ارتوپد مرکز تخصصی ۱۷ شهریور برازجان بیان کرد: پوکی استخوان یا استئوپروز بیماری است که بر اثر تخریب بافت استخوان و کاهش توده استخوانی به وجود می‌آید و به عنوان یکی از شایع‌ترین علل شکستگی استخوان در سنین بالا مطرح است که اشخاص زیادی به خصوص خانم‌ها از آن رنج می‌برند.

او افزود: بدین ترتیب استخوان‌ها نازک و شکننده می‌شوند و با کوچک‌ترین ضربه و یا حتی خودبه‌خود می‌شکنند.

شیوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان در زنان و مردان بالای ۵۰ سال

پزشک متخصص ارتوپد با اشاره به اینکه از هر  سه زن و پنج مرد بالای ۵۰ سال، یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را در جهان تجربه می‌کند، ادامه داد: پوکی استخوان «بیماری خاموش» نیز نامیده می‌شود، زیرا در مراحل اولیه، علامتی ندارد و همین امر تشخیص را با مشکل مواجه می‌کند، به همین دلیل افراد زمانی متوجه این مشکل می‌شوند، که دچار عوارض می‌شوند.

هژبریان عنوان کرد: اگر با کمترین ضربه به استخوان‌ها، به ویژه در نواحی کمر، لگن و مچ دست، دچار شکستگی می‌شوید به پوکی استخوان شک کنید.

او گفت: با افزایش سن، احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می‌شود و شیوع پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است و شکستگی ناشی از آن نیز در زنان نزدیک به چهار برابر مردان است.

پزشک متخصص ارتوپد مرکز تخصصی ۱۷ شهریور برازجان تأکید کرد: زنانی که قبل از سن ۴۵ سالگی یائسه می‌شوند یا کسانی که تخمدان‌هایشان با جراحی برداشته می‌شود بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند و همچنین استخوان‌بندی ظریف و کوچک، داشتن قدکوتاه و یا لاغر بودن، فرد را مستعد پوکی استخوان می‌سازد.

پوکی استخوان قابل پیشگیری است

هژبریان افزود: پوکی استخوان با اقداماتی ساده قابل‌کنترل و پیشگیری است و افراد با کنترل وزن خود در محدوده طبیعی، تحرک و فعالیت بدنی، مصرف نکردن دخانیات، مصرف کافی مواد غذایی دارای کلسیم و مصرف منظم ویتامین دی می‌توانند از پوکی استخوان پیشگیری کنند.

او ادامه داد: داشتن برنامه غذایی متعادل از ابتدای دوران کودکی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در تشکیل توده استخوانی داشته باشد، اگر ذخیره کلسیم در بدن کافی نباشد و در دوران بارداری و شیردهی زنان به‌اندازه کافی از شیر و لبنیات استفاده نشود در آینده احتمال ابتلا به پوکی استخوان زیاد است.

این متخصص ارتوپد توصیه کرد: اگر قادر به انجام انواع ورزش‌ها نیستید، حداقل سه بار در هفته به مدت ۳۰-۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید، زیرا پیاده‌روی بهترین جایگزین برای انواع ورزش‌ها به منظور جلوگیری از پوکی استخوان است.

بیستم اکتبر مصادف با ۲۹ مهر روز جهانی پوکی استخوان است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.